AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.371

Rosten äter upp min bil...

Sida 1 av 3
Hejsan.

Vet inte varför jag skriver här, försöker söka tröst av något slag men så här är läget att min e46, 328ia från -99 håller på att ätas upp av all rost och jag vet fan inte vad jag ska göra.

Nu är det "bara" kosmetiska delar men det ser ju fan för jävligt ut när man ser rosten vandra från dörrskärmen och uppåt. Är detta vanligt?

Betalade 60000 kr för mindre än två år sedan. Idag har jag fått bud på 27000 kr. När jag köpte bilen var jag kanske inte så uppmärksam men rosten var inte på långa vägar där, kanske var det överlackat då jag nu i efterhand har sett att bagageluckan är omlackad...

På tre av fyra hjulhus finns rost som kommer underifrån och lacken sitter inte (tvättade bilen och lacken lossnade.......) Båda framdörrarna är det rost i underkant, på bagageluckan i skarvarna är det rost, på huven sitter en fin bubbla.

Bifogar lite bilder, någon som har samma problem? Bilen har inte ens gått 19000 mil och varje gång jag ser en e46.a tittar jag på den, tittar i alla skärmar och dörrar men inte en tillstymmelse till rost..

Kika in de tre bilder jag tagit.
Länk

Detta är bara en bråkdel av alla bubblor och skit som finns. Vad kan man göra? Slipa upp, spackla och be någon lacka? Låta det vara? Råd mottages ödmjukast!

Har själv haft på samma ställe på huven, men gjorts vid. Har lite på höger bakskärm som ska göras vid till vintern. Där är det mer dåligt lackad i den hörnan. Lacken som rest sig, så lika bra och på det i tid innan det blir allvarligt.

Ang dörrarna ser det tyvärr ut som hos många. De är nogranna med att tvätta sina bilar, men glömmer att tvätta av dörrarna på insidan och även blåsa rent rens hålen under till i dörren. Räcker ju tyvärr att ett löv kommer i vägen också står vattnet kvar. Tyvärr är det många som glömmer eller skiter i att tvätta av dörrarna.

Om jag även minns rätt i andra trådar, så var detta väl något vanligt bland de första E46:orna. Därför viktigare att vårda dem både på in och utsida.

Ingen tröst så, men du är inte ensam alla fall.
Tack clintan!

Jag undrar, vad ska man göra? Vad kostar det att lacka om dörren? Blir det bra? Nyansskillnad?
Byta dörr mot en på skroten som har samma årsmodell för att undvika nyansskillnad? Pris kontra vad man får tillbaka, det är mycket som väger över nu..
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Jag hade ett jämförelsevis litet rostangrepp nedtill på min förardörr som jag fick fixat förra hösten. Då lackade de upp till listen på den aktuella dörren och jag kan inte se någon nyansskillnad. Jag åtgärdade på 4 olika ställen på bilen och betalade totalt 4500 för det på lack o plåtverkstad.
Ang dörren hade jag nog försökt byta. i en annan tråd nämdes 2500:- för en dörr. Om det är samma pris till våra vet jag ej.

Kan inte lack priserna för olika saker eftersom jag själv målar en del och saker som syns tar en polare och fixar.

Nyans skillnad beror lite på vilken färg du har på din bil, men idag tror jag de flesta blir bra och syns knappt.

Vill du pröva själv, så är Per bra på "Umeå Carlack". Kolla deras hemsida och beställ färg.

Hur mycket du vill lägga på din bil beror samtidigt på om du tänkt behålla den eller ej. Är ju lite upp till dig själv.

Som själv har jag haft min 2,5 år och jag vet att jag ska ha den minst 2 år till. Är så förbannat nöjd med den :).

Vill du inte pröva lacka själv, så hör dig fram om någon kan hjälpa dig svart.
Oj...Bra rostigt. Dörren är "körd". Huven går kanske att rädda om det inte kryper på insidan på samma sätt som på dörren...Skärmarna går att fixa. MITT råd är: Antingen så lackar du om HELA bilen eller så låter du den vara o tar smällen när du säljer. En seriös omlack kan man få för runt 15" men då gör man all demo själv, o i ditt fall skulle jag som sagt byta dörren åtminstone. Dessa pengar får du inte igen om du tänkt sälja med en gång, om du däremot kan tänka dig att rulla vidare så höjer du trivselfaktorn avsevärt.

Nej Clintan jag skall INTE ta upp min Passat, även om den hade passat in UTMÄRKT som referens i denna tråd, men då som ett i princip rostfritt objekt (en 50 öring på framdörren samt en 1 krona på ena bakskärmen, min åtgärd = hellack). Fan nu tog jag upp den ändå, sorry*haha*
Dawwe: Ha ha ha. Sorry ska inte lämna vad tråd skapades om.

Hör dig annars för "huntelaar" om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig svart om du inte kan själv för färgen är alla fall väldigt bra hos Carlack i Umeå.
Huntelaar: 15" för hellack är alltså "under bordet", annars snackar vi kring 30" och uppåt men då endast utvändig lackering, dock inkl demo.
Såg nu du var från Halmstad. Kika in på garaget.org och sedan i forum tråden Halmstad meet No2 den 7 Juli om inte länken fungerar.

Länk

Tänkte mest en massa folk från Halmstad. Någon som kan hjälpa dig.

Oavsett vilket så lycka till.
Referns för omlack av i princip rostfri 325i Coupe -94, gjordes 2002. Omlack ca 11", demo ca 5", under bordet hos en mindre firma i Värmland. Länk

Andra referenser: Omlack Passat 2011, endast lack ej demo hos en firma i Stockholm, 14" under bordet. Omlack 2003 M5 inkl demo + mellanslip, firma i Stockholm 20" under bordet. Omlack E36 cab 2011, i delar in & utvändigt, utskuren vindruta mm, i princip ingen demo för lackfirman, 25" under bordet...
Tillägg: Ingen av bilarna hade synlig rost (Passaten undantagen), men rost hittar man alltid när man börjar slipa...Den uppskattade kostnaden på 15" gäller alltså en "villig" firma i dina trakter, inte alltid så lätt att hitta bra pris kombinerat med bra resultat. Dessutom är det ett känsligt ämne. I rest my case.
Tack för tipsen!

En omlack känns inte alls aktuellt, dock är det kanske en perfekt bil att försöka laga rosten på och lacka om. Jag köpte biltemas bättringsfärg och skrapade bort lite rost och sprutade på. Håller kanske ett år men sen är det väl tillbaka och färgen var inte i speciellt lik min färg så jag skippar nog deras.

Dock umeå carlack kanske är något? Säkert dyrare men säkert kanon produkter.

Angående dörren, den är likadan på andra sidan.........................
Huntelaar: Räkna på det innan du "börjar". Lac material till en hel bil kostar ca 3000kr, sen tillkommer slippapper, maskeringsprylar mm...Skall du bara bättringslacka mindre ytor räcker det säkert med ett kit om "1 liter". Skall du däremot lämna iväg o lacka på firma så är du snabbt uppe i ca 15" utan att märka det då man gör det i omgångar, dessutom med risk för tråkiga nyansskillnader...Ett annat tips: Länk
Trist att det är så här. Jag har faktiskt bilen ute på försäljning nu, men har kärlek till bilen så vill rädda den och inte sälja egentligen men finner väl ingen annan utväg då jag inte är rätt man att ta hand om den.

Känns som det är ett större projekt som jag gärna lämnar till någon annan med mer intresse till det, tycker bara rost är så jävla värdelöst.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag har en 323 Ci 00 (vinterkörd) som rullat 16500mil eller så och på den är båda framskärmarna "slut".

Var en del lackbubblor förra hösten så jag gick loss med stålborste och fick fram ett 6cm långt hål (hade jag inte räknat med):
Länk

Insidan vid demontering:
Länk

Lite mer än vad som bör anses vara acceptabelt. Visst, framskärmar är ju ganska lindrigt men det kryper lite på dörrarna och finns lite rost som kryper vid skärmkanterna bak.
Under ser det helt ok ut, vissa delar av bakvagnsupphängning som blivit lite brunt men annars inget.
Kosmetisk rost är nästan värst :P Min bil är definitivt mer rostig än min moders gamla Golv IV -00 som rullat lika långt och förmodligen fått mindre lackvård genom tiderna.

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Fyfan, inte lindrigt med rost det där, riktigt illa egentligen.

Kan man inte byta ut skärmarna mot aluminium ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aluminium oxiderar lika mycket som stålplåt...enda fördelen är väl att aluminium är mer stabilt när det väl fått ett täckande oxidskikt....

Enda "rostfria" lösningen är nog rostfri (rosttrög) stålplåt eller plast.
Rostfritt är å andra sidan väldigt dyrt och plasten brukar bli skör med tidens tand...

Håller dock med om att E46:orna har ganska dåligt rostskydd på vissa delar.
De bärande delarna verkar klara sig rätt bra men dörrar och huv/baklucka brukar börja rosta i falsarna när limtätnngen spricker upp pga "ålder" och blottlägger plåten där under som saknar galvanisering.

Personligen har jag "gett upp" och inser att det är nästan meningslöst att försöka rostlaga eftersom rosten kommer inifrån på dörrarna och huv och baklucka. Och att börja byta dörrar och huv/baklucka kostar mer än vad bilen är värd när man väl lackat dem...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Dörren är definitivt skrot och bör bytas, lika så huven skulle jag tro. Så fort de är i en vals eller dubbelplåt så är de ingen idé att ens tänka tanken att försöka laga rosten, kommer komma tillbaka inom max 2år.
Skärmen är väl på gräns, känns lite sisådär att lägga ner en massa tid på att försöka stoppa rosten när en ny skärm förmodligen inte är så dyr.

Har du tur kanske du kan hitta beggade delar i samma kulör att bara skruva dit! Kolla i tyskland!
Ev. nyansskillnader får man då försöka leva med, men den kommer definitivt vara mindre än mot de bruna :)
Annars sälj bilen och köpt nått mindre rostigt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I detta fallet är dörren inget att laga. Men jag skulle vilja påstå att BMW´s dörrar och luckor börjar rosta utifrån och in vad gäller kittade fogar. Därför har de en större chans att klara sig om man lagar det tidigt, innan rosten kryper in mellan plåtarna. Det kommer alltså inte från dörrarnas insida vilket är vanligt annars, utan genom torrt och sprucket kitt som är som redan nämnts ogalvat under på dörrarnas utsida.
Fre eftermiddag: Ta av dörren sen blästrar du skiten. Sen har du köpt hem rostomvandlare om du inte skulle ha fått riktigt rent i porerna. Sen är de bara o lacka!

Lä hålla i ett par år ialf tycker jag.
Karl-Hilding
Ja vad gör det om rosten är tillbaka om 2-3 år.
Tillbaka i förhoppningsvis mindre omfattning. Tror inte att du tänkt behålla den i 5-6 år till?
Och värdeminskningen oberoende rosten är försumbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.