|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Blästra, ev. rostomvandlare och syragrund 2K. Hagmans verkar vara populärt. Men den dörren såg lite väl anfrätt ut. Kolla bara så att inte omvikningen är det minsta svälld nånstans innan.. |
|
|
Intressant tråd men tragisk givetvis. Har en e46 316 som jag tvättat noga en gång i veckan på vintern. Men rosten har kommit på huven precis över strålkastar a. Har även rost i vänster framdörr längst ner i hörnet. Sen såg jag här om dagen att jag fått en bubbla mitt på bakdörren. Är inget stenskott eller nåt sånt. Fattar inte varför de ska rosta så. Blir ju deppig då rost är sjukt svårt att få bort. Bilen har rullat 15500 mil. Jag har skrotat 1 bmw och det var inte för att den rasa utan rosten tog min pärla. Va en 525 -91. Saknar den bilen som fasen. /Fredrik |
|
|
Har också rost på samma ställe på motorhuven, det har t.o.m gått igenom så det även finns på undersidan. Ny huv + lack ca 8.000. Hittade även en liten bubbla på den smala ramen direkt nendanför bagageluckan. Väldigt tråkigt att kvalitén inte verkar vara bättre än såhär då otroligt många har haft samma problem med sina motorhuvar och bagageluckor. |
|
|
Jag fick rosten vidgjord + lack för 3800kr svart av en firma som lackar åt den lokala Nissan återförsäljaren i min "by". Dom fick sätta ny plåt i bakskärmarna och lacka om huven,skärmarna och på ovansidan på en tröskel (vid instegslisten) Det blev riktigt bra, syns ingen nyansskillnad alls! |
|
|
Blir nog till att jag säljer bilen som den är, tar smällen helt enkelt. Vilka årsmodeller av e46 har bäst rostskydd? Vill ha en e46.a då jag tycker de ser klart bäst ut, men efter alla erkänt rosten på sina bilar så vetifan om det är lönt längre. |
|
|
Har all denna rost kommit under de knappt två år du ägt bilen? Angreppet på dörren borde ha pågått längre än så? Tricket verkar vara att angripa rosten så tidigt det bara går, innan det definitivt blir för sent. |
|
| Den rost på huven fanns där innan. Skulle ordnat det men det blev aldrig av. De på dörrarna fanns inte där innan. Då hade jag aldrig köpt bilen. | |
|
Tyvärr, tror jag, att det inte finns någon årsmodell av e46 som har bättre rostskydd än andra. Möjligen kan man ha tur med sitt exemplar. Som jag förstår problemet så har man vikt ihop plåtar sen "kittat" och slutligen lackat dörrar motorhuv etc. Det leder till att "kittet" torkar - sen spricker och när vatten / fukt tränger in så finns det inget rostskydd/lack utan det går direkt på plåten - med rost som följd. Jag är ingen expert på rostskydd men som jag förståttt det är konstruktionen ett utmärkt sätt att få plåten att rosta bort. Personligen förstår jag inte att BMW, som vill vara ett premiummärke, vill ha rostiga BMW-bilar som reklampelare runt om på våra väger etc. Jag giller BMW - i många avseende bra bilar - jag är medlem i BMW klubben sedan många år- men tyvärr lever inte inte BMW upp till mina förväntningar när det gäller rost och rostskyddsgarranti. Om jag var ansvarig på BMW så skulle jag se till att ha en nolltollerans på den här typen av rost. Rosten berror inte på att ägarna missköter sina bilar utan på en ren felkonstruktion. Om en kund kommer in med rostskador så är det bara att be om ursäkt - laga (givetvis utan kostnad för kunden) be om ursäkt igen och återlämna bilen till ägaren. Rost är dyrt att laga ordentligt - det enda som hjälper är att byta delar. Mitt förtroende för BMW:s rostskydd gör att jag väljer andra bilmärken som bruksbil. Min BMW går ca 400 mil per år företrädelsevis på torra sommarvägar. Det fördröjer förhoppningsvis problemen. E |
|
| Tragiskt att se.. | |
|
Jo, rosten slår så olika på modellerna. Sist hade jag en 330touring 01 som gått 14000 mil och den hade rost i alla dörrarna, båda framskärmarna, v bakskärm, baklucka över hela, huven, under instegslisterna osv osv. Farsan har en 330touring 02 som gått 20000mil och där finns inte en rostfäck på den. Innan min 01a hade jag en 02a som gått 17000mil och där finns rost på bak skärmas och baklucka. Det lustiga i kråksången är att alla som rostat har varit sv sålda och alla som varit totalt rostfria har varit import. Vet inte men har en teori om att i sverige både grusas det och saltas. Att det skulle vara gruset som slår sönder klarlack och rostskydd osv. |
|
| Det är säkert en bidragande faktor. Hur man parkerar bilen tror jag också har betydelse (varmgarage, kallgarage/rostkammare, ute etc) | |
|
Enligt det jag har hört och läst, används ett mycket mer korrosionsaggresivt salt i Sverige än vad man t ex gör i Tyskland. Tydligen skall det handla om en kostnadsfråga - det aggressiva saltet är helt enkelt billigare...för väghållarna vill säga - det är tyvärr vi bilister som får betala i form av sönderrostade bilar! I olika delar av landet använder man olika mycket salt (och grus) och därför verkar det vara vanligare med rostskador i de delar där man saltar mycket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Mao så skulle en importbil vara ett bättre köp om man nu kan lite på milställningen. Kom med en E39 import för 6-7år sedan till en auk BMW-handlare. Allt i fint skick, jag andrr ägaren och hade köpt den från Tyskland av en BMW-handlare i Aschen. Men men di svenske bilhandlare tog inte i bilen med tång... |
| Håller inte med riktigt om det där med kallgarage/rostkammare. Är det riktig vinter, tror jag nästan varmgarage är sämre för bilen. | |
| Ja, varmgarage på vintern sätter igång processen på riktigt. | |
| Varmgarage får bilen att rosta mer...Mja...Inte mina bilar iaf. Hade en rätt rostig Passat -95 i ca 3.5 år, stod i varmgarage (nåja mellan 10-15 grader på vintern) när den inte brukades, kom inte nämnvärt mer med rost under de 3 åren...Skall väll tilläggas att bilen inte brukades varje dag utan hann torka helt i regel. Samma sak med mina övriga bilar som står i samma varmgarage, ingen av de rostar, inte ens bromsskivorna som borde rosta om miljön är fuktig...Det viktiga är inte varm eller kallgarage utan att bilen får stå i en någorlunda torr (låg luftfuktighet) miljö är min gissning. Min nuvarande bruxis (Passat den med, -96a) är helt rostfri, skall bli intressant hur den klarar sig framöver, men jag har svårt att se att den kommer börja rosta pga garaget iaf... | |
|
Det beror på, som vanligt. Det är en väldigt skillnad på t.e.x.carport och kallgarage som jag kallar rostkammare i mitt fall. Asfaltsgolv, kommer upp fukt ur marken, garaget är oisolerat och ej ventilerat. Om det är 0-10 minus ute (=max saltning/daltning) är det plus 2-3 och fuktmätaren står i botten = perfekta förutsättningar för snabbast möjliga rosttillväxt!! Varmgarage är ju bättre om man inte skall köra på några dagar, så får bilen torka. Eller när man har tvättat t.ex. Helst med luftavfuktare förstås!! Om jag kunde välja skulle jag låta bilen stå ute under tak när det är kallare än minus 10 ute (jag har kraftig motorvärmare) , så att saltet också är fruset eller borttvättat. Annars in i välisolerat varmgarage med avstängd ventilation och en bra avfuktare och luftcirkulationfläkt. |
|
|
Enl vad jag läst mig till skall Bmw ha gjort någons sorts förändring av kittet för skarvarna vid sent 2002 eller tidigt 2003 och för e46 modellserien ut.. Det vet jag att jag läste mig till i något som motormännen släppt antingen någon sådan där tjock årets osv som brukar ligga i vårat fika rum på jobbet.Eller på någon länk.Minns tom att i artickeln därmed uppgraderades rost skyddet en stjärna för aktuella årsmodeller.Jag minns dock inte vilket total betyg e46 fick tyvärr. Men det var iaf inte alls dåligt jämfört med konkurreneterna så mkt har min gammla trötta hjärna iaf uppsnappat om det gällde tidiga eller senare modeller av e46 faller dock under utrymmesbrist och åldersskäl. Jag har så klart inte något bevis för detta.Men jag ljuger sällan för mig själv:) och det borde gå att googla fram. Jag har gått igenom min 2004 tillverkad dec 2003 extremt noga.Och varenda skarv är fel fri inget släpp alls inte ens om man petar med kniv.Bilen är såld i det inte allt för saltbesparande västerbotten(umeå)och är helt fri från rost/ytrost/rost under.skärmkanter osv det enda jag kan se är 3-4st 1-2 m.m galvsläpps bubblor på koffertkuckan.som Bmw inte tog på rostskyddsgarantin enl englunds bil i luleå. Nu var väl detta kanske inget ordentligt vetenskapligt svar till ts men kanske kan bringa lite klarhet för andra e46 ägare. Och jag har en sedan vadan gällande cuppar och kombisar ha jag ingen aning, Och för mig som gjorde ett snesteg och körde mercedes ett plågsamt år med en när jag köpte de,rostfri w210. Är e46 ett REJÄLT kvalitets lyft vad gäller mekaniken och rostskyddet och lacken och inredningen och...glädjen av att hittat tebacks till en (B)il igen..Hick och skål till alla semesterfirare,,:) |
|
|
Uffe: Verkar stämma det du säger om att e46orna har bättre efter 2003. Jag citerar: "Rostskyddet såg till en början bra ut, men med tiden blev tätningen i dörrar och luckor spröd och släppte med rostangrepp som följd. BMW:s limmetoder förbättrades 2003-2004." Kan läsas i Länk Än finns det hopp! Jag vill ha en e46 som inte rostar och vill inte överge denna bil så det får säkert bli en till och då årsmodell 04-05! |
|
|
Lycka till i din jakt huntelaar..jag har nyss kört 280 mil genom norge med min 325a med en snitt förbrukning på 0.72 riktigt rolig och trevlig bil.snart 2 års ägande utan problem.:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.