AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.962

Startspärr m50

Sida 1 av 2
Hej skulle bara vilja höra mig för om ni vet hur man kan kolla om man har ews1 eller ews2. Är det nån speciel skillnad på tändingslåset? För att nu startar inte min bil och jag trodde först det var vevaxelgivaren eftersom det fanns ingen tändning eller bränsle. Men icke.

Motor M50b25 Vanos
På min styrbox så står det på en vit etiket : WBAHB51000GHO5042
OFFFFFFFFFD
1748120
1703808
1703962
Sen står det på en annan etiket :

SIEMENS 5wk9 002 1703808
MS40.1

Vad har jag? är det en startspärr?

Tack på förhand
startspärren sitter i en svart box under ratten snett upp till vänster - kolla där - står på bocen vilken typ det är.
Grejen är att jag lyft i denna motor i en e30. Motorn tog jag från en bil jag köpt och rensade hela bilen och skrota karossen och när jag höll på hittade jag ingen så kallad EWS box. Vad jag kommer ihåg iaf. Motorn startade innan jag lyfte ur den. Inget annat sätt man kan ta reda på om man har startspärr? Om det är ews 2 tänkte jag köpa TRM ews delete chip.
Kan jag köpa en styrbox utan startspärr? Har ju inte ens med ews enheten om det är någon sådan. Kan man iaf pröva det? Jag kan ingenting om el på bilar därför söker jag svar här.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vilken årsmodell var det på donatorbilen? Har för mig att startspärr dök upp i slutet av 94. Mitt minne kan dock vara lite otillförlitligt och det kan skilja sig från 3- & 5-serien.

///BMW - Was sonst!
Det var en 95a, grejern är att dom snackar om en anntenring men jag har ett helt vanligt tändingslås och motorn gick igång innan jag lyfte ur det.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
520i tillverkad i oktober 94. Gränsfall där, men att du har siemensbox borde betyda att du har startspärr på den.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var det längesedan du gjorde dig av med bilen? Annars kanske du kan få kolla igenom karossen om du har tur.

///BMW - Was sonst!
Nä det var ett tag sen tyvärr :/. Det går inte att sätta in en box utan startspärr till vanos?
Här är lite bilder på styrboxen och tändingslåset - Länk

Kan det ha suttit en anntenring på den eller?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det går säkert men jag gissar att du måste ta hela kabelhärvan från en sådan motor då. Kanske några givare är annorlunda också. Men det kan kanske vara det enklaste sättet.
Någon här kanske har koll på vad som behöver göra för att komma enklast undan?

///BMW - Was sonst!
Okej, men var ute nyss och soppa pumpen går när jag byglar relät och startmotorn går runt men har ingen gnista på stifften. Om det är så att jag har en startspärr finns det någon sätt att ta bort den på? har läst om nån 413 dme box etc med chip.
Någon som vet om det ska sitta en anntenring på tändningslåset? eller är det ett utan?
bump
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är inget med startspärrsignalen från färddatorn som spökar? Vissa kärror har ju en sådan funktion.

//Magnus

Jag har ingen färddator på min bil, nyare motor i gammlare bil. Så jag vet inte om man kan komma förbi spärren på något sätt.
Kan det vara något annat? Syntomen är ju att jag inte får nån gnista eller att bränslepumpen inte går.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du är säker på att du satt alla strömkablar på rätt ställe. Har själv missat en pluskabel som jag satte till jord då kabeln var dold i ett svart skydd.

///BMW - Was sonst!
vart menar du? På startmotorn?
vart menar du? På startmotorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.