AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.800

Någon som vet hur jag får på mina y-rondell på E36?

Sida 1 av 2
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Hej!
Jag har ett litet problem med att få på mina 17"x8,5 Y-rondell fälgar på 325:an 94.
Så jag undrar om det är någon som har något knep för att kunna ha dom utan att dom stöter i skärmarna?
Har haft 225x45 däck på innan. men kanske man ska ha någon annan dimention?
För bilen är sänkt.
Skärmkanterna bak är redan slitsade.

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta:)
Är så tråkigt att bara ha dom liggande när dom är så snygga på bilen.

Har du coilover eller bara sänkning?

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Jag har coilovers runt om. som är stälda på max höjd.

Okej. Du kan köra med dubbla fjädrar, men det är en procedur att fixa till de.

Har precis bytt till BC Racing på min egen och mina dubbla ligger kvar.

Inga problem med skärm skrap. Mina fälgar är utan för skärm med 2 cm och de låg c:a 1,5 cm från däcket.

Är där något intresse av de fjädrarna, så hör av dig. Har samma alias inne på garaget.org sidan.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Okej hur funkar de då?
Är det de ända sättet för att få på dom då?

Denna dubbla fjädern är starkare än de du fick till ditt coilover paket.
Den kommer inte fjädra lika mycket som de du har på nu och du slipper skärm skrap.

Det är en möjlighet för dig om du nu tycker om dina fälgar så mycket och vill ha just dem.

Bilen kommer bli betydligt styvare bak så du är med veten om det också, men samtidigt behåller du fungerande fjädring som är måste för väghållningens skull.

Sug på karamellen lite och bara maila mig på min sida på garaget om du är intresserad.
Innan du börjar att skruva med bilen kan det ju vara intressant att analysera inpressningen på fälgarna för att se om de är någorlunda rätt till din bil.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Chris87
Hur menar du då?
Tack på förhand.

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Clintan66
vad ska du ha för dom då?

Sonny_Boy: Vad är det för inpressning på dina fälgar? Om den är för låg spelar det ingen roll hur du modifierar chassisättningen, det kommer alltid att skrapa i.
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Chris87
Okej. Jag vet inget om fälgarna. hur vet man det?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kom inte y-rondell fälgarna endast rill e34? fel et mått på dom till e36
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inpressningen, ET (Einpressungstiefe) anger måttet mellan fälgens axiella centrum och infästningens anliggningsyta och går ganska bra att mäta. Allra enklast om fälgen är utan däck. Är det en orginal BMW-fälg står måttet gjutet på insidan av någon eker, t.ex. "ET42". Vissa eftermarknadsfälgar av annat fabrikat utgår från ett gjutämne med tjockt gods i centrum, vilket man bearbetar ner till önskat ET. Om dessa är märkta, brukar "ET" vara gjutet och ev. siffror är instansade vid bearbetning. Ibland struntar man i det och då är fältet tomt efter "ET". Om det är eftermarknadsfälgar med tjockt navcentrum, vilket du märker på att du kanske har längre bultar än orginal, går det ju alltid att öka ET-måttet via maskinbearbetning om du skulle vara väldigt förtjust i fälgarna.
Hm...Vad är "dubbla" fjädrar när man snackar chassie, aldrig hört talas om det...Eller om man avser sk "coilovers" som har en huvudfjäder dvs en "vanlig" fjäder samt en "hjälpfjäder" (vars uppgift är att hålla huvudfjädern i spänn under alla förhållanden, oavsett hur mycket man sänker...) så är det inte "dubbla" fjädrar. Hjälpfjädern är så pass klen att den INTE påverkare fjädringen alls, att byta hjälpfjädern till en kraftigare variant kommer bara göra att bilen blir stötigare o gissningsvis högre.
Om man med dubbla fjädrar menar att man på något sätt knixar in en fjäder "innaför" originalfjädern så lär det ju bli bra hård fjädring bak, snudd på "stumt".
Behöver du ha hårdare fjädrar bak så finns det firmor som säljer sådan, du kan säkert få de stenhårda om du så vill, skulle föredra den lösningen istället för "hemma-mekande".
När man pratar dubbla fjädrar tänker jag i första hand på topplock.

Sonny: Jag har 8*18 ET47 fram med 225/40 på min E36, D2-Racing "coilovers", o det är precis så det går fritt, vi snackar 1mm, dvs alldeles för lite, minst 3 mm marginal skall man ha, helst 5mm. Vilket fabrikat har du på dina coils?
So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
Dawwe
Okej. FK Coilovers har jag på min.

So
225
Sonny_Boy
M5 Touring
///Mackan Vad är det för ET mått till E36 då?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Orginalfälgar ligger mellan 41 och 47 till E36.
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Orginalfälgar ligger mellan 41 och 47 till E36.
Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Föregående talare skrev et måttet! men som sagt, y-rondell fälgarna mig veterligen kom bara till 5 serien e34! e34 har samma bultcirkel som e36 men ett annat et mått. Hade de varit tvärtom, att du skulle på med fälgar från e36 till e34 så hade du bara behövt spacers! Men i din sits måste du isf fräsa bort matrial från fälgen
Sonny Boy: Hör som sagt av dig om du vill. Dawwe vet inte vad han pratar om i denna frågan. Hjälp fjäder finns på vissa coilovers på fram dämparna. Bak sitter det en fjäder på var sin sida.

Dessa är dubbla med 2 fjädrar på var sin sida och inte är det någon hjälp fjäder ;)
"Dawwe vet inte vad han talar"...Nähä då hittar ja väl på som vanligt. Hjälpfjädrar finns ÄVEN bak, på bilar som har "fjäderben" bak så klart(tex på min Passat)! När fjädern sitter som det gör på E36/E46 så sitter det inga hjälpfjädrar, självklart.
Vad Clintan menar med att "vissa kit har hjälpfjädrar" är att några av de mindre respekterade tillverkarna tex Jom,TA o allt vad de heter, har just denna lösning, personligen gillar jag inte hjälpfjädrar eller coilovers där höjden justeras genom att flytta fjädersätet. En av fördelarna med sk "Kina Kit" läs D2,K-Sport,XYZ,BC, Tjing-Tjong, Oink-Nöff o alla namn de hittar på är just att höjden justeras genom att man ändrar längden på fjäderbenet, i fallet med E36/E46 så justerar man längd/höjd på både fjäder OCH dämpare bak, trots att de sitter separat. Gällande Clintans "bonnamek-råd" är min åsikt att det finns ett visst klientel som gillar taffliga lösningar, som förmodligen försämrar bilens egenskaper. Men visst jag kan förstå honom på ett sätt, han har "kommit på lösningen själv" o känner sig givetvis stolt, men stolthet är inte samma sak som en bra lösning.
Jag fattar mycket väl hur Clintan gjort, i mina ögon en riktig bonn-lösning, men visst på en schleten kärra där ägaren gillar att bränna ner till byns korvmoj o lägga en eller flera "lakritsremmar" när byns flickor ser på kan det säkert passa...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.