|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tycker också det är tråkigt med den "amerikanisering" som skett i synen på vårt rättsamhälle. Min hållning - hur omodern den än är - är att om man gör fel och inser det själv erkänner man - att försöka spela "street smart" är inget för mig. Däremot, är jag inte enig och anser mig kunna bevisa det så blir det naturligtvis inget erkännande. ---- BMW CS #6212 |
|
| Allt beror väl på hur man ser på saker och ting. Hittar jag en mobil eller en plånbok på gatan så är jag ärlig och lämnar in den till polisen utan att röra något. Kör jag för fort? Ja, precis varenda gång jag kör bil... Skulle jag slingra mig ur det om jag kunde? Ja, precis varenda gång, med gott samvete. | |
| Förresten, har mött polisen i ca 200 km/h efter e4an. Tror ni jag stannade och bad om att få min böteslapp för att jag var dum och bröt mot lagen? Nä, nog tryckte jag ner det som fanns kvar när jag såg bromslysena i backspegeln. Sen styrde jag in efter en avtagsväg och tog det lugnt. Kändes riktigt riktigt bra att slippa dom böterna faktiskt. Har gömt mig bakom solskyddet i blixtrande fartkameror också. Fan vad skönt det var när det aldrig kom hem något brev. Körde faktiskt nästan 110 på en 70 sträcka nu på morgonen. Skönt att inte polisen stog där... MEN, tappar ni bort era bilnycklar, plånbok eller mobil så kan ni vara glad om jag hittar dom. Då kan ni hämta dom på station dagen efter. Så sluta nu snacka om att fortkörare är "ärliga" bara för att dom erkänner att polisen råkades se att dom körde för fort. | |
|
Johan_e39: Håller med dig till 100% Blir någon lyckligare för att jag erkänner och får min fortkörningsbot? Nä! Känns som att folk tycker nästan att man ska ringa till parkeringsbolaget och be dom komma dit för att sätta en p-bot på din bil eftersom att du ser att tiden gått ut på den! |
|
|
Ett bra alternativ till att vara oärlig och blåneka till fortkörning är att slippa böter genom att hålla sig till gällande hastighetsbegränsning, brukar funka jättebra! /J.I. |
|
Karl-Hilding |
Jacky laglig: Hur många tror du gör det? Inte ens du... |
|
Inte till 100% - men jag försöker så långt det är möjligt...och skulle jag åka dit för fortkörning skulle jag inte drömma om att neka för att klara mig undan. /J.I. |
|
Karl-Hilding |
Tror du tillhör en minoritet. Men du drömmer kanske om ditt nickname? |
|
Jag tycker det är helt ok att köra fort på bana....men inte på allmän väg. Försöker hålla mig till rekommenderade 130 km/h även på tyska autobahn... /J.I. |
|
Karl-Hilding |
Jag körde ifrån en civil polisbil, blå Volvo, med 535 E34. Var i tjänsteutövning och hade inte en tanke på att stanna och förklara varför jag körde i 140 på 110 väg. Var uppe i 240 och det gick ruskigt fort. Volvon släppte vid 220 nåt. Har inte ett dugg dåligt samvete för detta! Volvon stod och väntade vid en påfart till 110 vägen, ingen motorväg, när jag susade förbi i 140. Ja, jag hade blivit av med körkortet oberoende mitt ärende. Detta var 1995. |
|
När man har lagar och förordningar och ett rättssystem finns det automatiskt spelregler inom det. Man kan välja att erkänna eller inte. Man kan välja att överklaga eller inte. Det tillhör spelets regler. Det har inget med att vara falsk, godtrogen eller ärlig att göra. Var och en gör vad de har rätt till i ett rättssystem. Använder man sig inte av spelreglerna får man skylla sig själv. Ett bevis, som en filmsnutt, inskränker naturligtvis svängrummet betydligt. Då är det ganska kört. |
|
|
Håller helt med; har man blivit oskyldigt anklagad för ett brott man inte begått skall man nyttja rätten att överklaga. Åker jag fast efter att ha kört 70 på en 50-väg kan jag dock inte betrakta mig själv som oskyldig och har ingen anledning att neka. /J.I. |
|
|
Jättetråkigt att läsa om att man kan hålla 200 eller 240 på svenska vägar och tycka att det inte är något konstigt med det. ---- BMW CS #6212 |
|
| Man kan överklaga en dom eller annat myndighetsbeslut, men inte en anklagelse, Jacky Ickxs. Rättsapparaten kräver bevis av målsäganden för att styrka brott. Vill man slänga körkort och tusentals kronor i sjön är man bara dum. | |
|
"Vill man slänga körkort och tusentals kronor i sjön är man bara dum." Håller med fullständigt och det bästa sättet måste väl ändå vara att hålla sig till gällande hastighetsbegränsningar eller tänker jag helt fel? Som en liten bonus visar man genom detta hänsyn till sina medtrafikanter och miljön och rättsapparaten kan ägna sin tid åt annat. /J.I. |
|
| Det vill jag medge att du har rätt i, fast det var väl inte riktigt vad vi diskuterade. | |
| Vart vill ni komma med denna diskussion? | |
| Säg det, jag har iaf sagt mitt :) | |
| Jag skulle vilja säga att det verkar finnas två läger 1 de som lägger sig platt och erkänner allt 2 de som tar chansen att slippa ur ev böter o körkortindragning | |
|
Sen kan man ju ha tur oxå. Åkte i 90 utanför Borgholm på 50-sträcka. Polisen var själv generös och skrev ner det till 80 för deras mätare var inte 100%. Sen skrev han ner det ytterligare med 10 km, så det blev bara en bot på 70km/h. Så jag bara tackade och bockade. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.