AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
11.709

6:an vägrar starta, vad göra

Sida 1 av 2
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Jag har "lite" problem med att få igång bilen. Det är en e24 -84. Jag skulle säga att jag provat allt. Jag har testat tänd/vevgivare, 3 andra boxar (tack Janne), tändstift, kollat kablar å kontakter, bränslepump, tändspole och f-n vet allt. Men jag får ingen gnista. Har även provat "nollställa" startspärren... Är det någon som har tips?!?

På bilen sitter ett larm av någon typ, till larmet sitter ett "lås" vid ena bakljuset. Vad är det för larm. Kan det ha med det att göra. Finns det någon "nyckel" till larmet?

Hjälp...
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Kan tilläggas att bilen funkade kanon när den ställdes undan i höstas. Den har varit strömlös under tiden...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Har du efter avbrott i matning till tändspolen, och den andra kabeln mellan styrbox och tändspole? Känns som att det ligger där nånstans
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Eftersom du provat byta soppapump, har du kollat rent visuellt om du får gnista eller inte?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kanske litet långsökt men ändå värt att prova.
Min E24 -84 motor fick inte heller någon gnista och jag felsökte och bytte grejor under nästan ett år.

Felet visade sig vara oxid vid jordkablarnas infästning på insugningsröret. Dom (5 bruna kablar i två kabelskor) sitter med en M6-skruv. Skruven satt hårt åtskruvad men när jag plockade bort den, gjorde rent ordentligt (smärgelduk och stålborste) och skruvade tillbaks kablarna så startade bilen direkt.

Per L
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Testa att bygla med kabel mellan plus på
Batteriet och plus på tändspolen så går du
Förbi det mesta, vrid på nyckel och kolla
Ev gnista.

Mvh Jonas B
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Tack, bra tips. Nu blir det lite mer trevlig semestermeka. Ett tag i går var bilen billig när ideerna, orken och humöret sinade :-)
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
Har du provat med en spole som du vet säkert är riktig. Det ska väl
gå att se gnista om man säter ett stift direkt i kabel från spolen och jordar.
Start spärren på äldre bilar brukar oftast strypa pumpen.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Har tyvärr inga råd att ge, men jag hoppas det löser sig, Bosse!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Hej

Känns som en lite dum fråga, men har du kollat fördelarlocket och rotorn?
Min M30 betedde sig också så där och då var kontakterna i fördelarlocket så oxiderade att det bara var att byta allt.
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Det är ny grejor så det borde inte vara något problem. Men jag får slå ett öga på det i alla fall. Men nu först ska jag fira huvudet i bitar =)

Fredrik. Det hoppas jag med annars åker det snart i en annan motor i denna också. Hmmm, kanske är det någon bilgud som tycker det är läge för att stoppa i en komressormatad jänke V8 :-)
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
Varför stoppa i ett sånt bly sänke när bmw har såna fina åttor =) Med ett ess kitt....
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bosse: Det är nog så det är! Big Block is da shit! :-) med kompessor och luftintag genom huven!! :-)

Men om du fått fukt i fördelaren kan bilen gå som en påse nötter alt. inte starta alls.

/Fredrik
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Hej, jag är väldigt tacksam för alla konstruktiva och smarta förslag. Tror inte att det är fördelaren då sakerna är nya och att det inte kommer något ur spolen... Felet tror jag är i larmet (startspärr), någon sensor eller något ... Kollade inte att skruva dän jorden hade inte rätt verktyg...

Och om jag någon gång ska åka med respirator så ska det vara gjutjärn med en fet kompressor kikandes genom/över huven. :-P

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För att förtydliga mitt inlägg ovan om oxid på jordkablarna så menar jag motorelektronikens jordkablar. Åtminstone på min bil (med en tysk Motronic -84 motor) så sitter dessa (5 st klena bruna kablar) fastskruvade med en M6-skruv (10 mm nycklar passar) i främre delen av insugningsröret (eller möjligen i det främre av de två plåtstagen som stagar upp insugningsröret) lätt åtkomligt uppifrån.

Vid diskussion med en BMW-verkstad berättade dom att det går så låga strömmar i vissa motorelektronikkablar att den allra minsta lilla oxid i anslutningar kan slå ut motorelektroniken helt och hållet.

Per L
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Ska absolut kolla det effter midsommar. Spanade in muttern och det var "vitt klegg" =) runt och på den. Kunde dock inte skruva dän den... Men det kommer ske städning där på lör alt sön. TREVLIG MIDSOMMAR :-)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Skål Bosse
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Skål polarn :-)
Pe
157
Pekki
320dT -14
Tror inte att startspärren har nåt me saken o göra.
När jag hade bilen så funka den iaf inte.
Kolla den vita kabeln som är dragen från säkringsboxen under huven, den går till soppapumpen.
Av nån anledning så hade ägaren före mej dragit en ny kabel där.
Det var en del "klipp o klistra" med kablarna i den bilen .
Jag hann inte riktigt komma så långt med det.
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
Hur har det gått med bilen? Alltid bra att få veta vad som va fel isf?
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Det har inte hänt en jota. Jag har varit bortrest och tänkt så lite på bilen som möjligt :-) Men nu är jag hemma igen och ska lägga lite tid på bilen. Har varit till bmw och börjat köpa delar :-/. Tyvärr kan de inte hjälpa till med vevgivaren/impulsgivaren (nr 1 i bild, Länk. Den görs inte längre...!!! Är det någon som har liggandes hemma är jag VÄLDIGT intresserad :-)

Det är en j-a tur man har 2 e24:or :-P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.