|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Starcrazy |
Måste byta vattenpump och det är bråttom (som vanligt). Det verkar givet att steg 1 är demontering av fläkten. Men allting snurrar ju med när jag börjar vrida lite. Hur gör man? Såg ett mektips för E38, men jag har inte lyckats någe vidare med det på min. Kanske inte ser lika ut... Väldigt tacksam för hjälp/råd!!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sök på forumet med sökfunktionen det finns beskrivet någonstans vet jag, inte märkvärdigare att byta än på nån annan bil, Men luftningen av systemet är besvärligt men det finns också beskrivet i tidigare inlägg.Åtminstone har jag beskrivet det flertalet ggr. MVH Hasso |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mejl skickat med ca 1,5mb bilder.:) MVH Hasso |
magmo |
Verktygen är följande till vattenpumpsbyte: kostnad ca: 700-800:- och rem ca 300:- spärrskaft och 10 mm hylsa Förlängningsskaft kort. 32 mm fast nyckel til fläkten Hammare (slår på 32:an) vänstergängad fläktmutter Spårskruvmejsel till luftning av systemet. Och byt långa remmen när du ändå är igång! Magmo maniac |
|
Passa även på att byta spännrullar sdamtidigt, rekommenderas starkt. Asken |
|
Mullerhawk |
Jag verkar ha fått ett liknande problem. Hade en E36:a innan som jag bytte vattenpump på. Då var själva skovelhjulet utav plast. Är det samma typ av konstruktion på E39:orna ? Mitt problem är ett non-stop gnällande ljud. Som försvinner så fort man kör iväg. Det uppstår bara på tomgång. Så jag funderar på om det kan vara spännrullarna bara som jävlas. Vad kostar dom (det är väl 2st?!) Hasso: Kan du maila mig bilderna också! Kan vara bra att studera lite, innan jag börjar riva! Tack |
Postat:) MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Skulle du kunna tänka dig att skicka bilderna till mig med? SKulle behöva byta vattenpumpen på min 520 T -93 innan den lämnar in helt. Maila gärna på fredrik.falun@telia.com ______________________________ Länk |
|
93/ 520 HMM. det var skillnad det :)) får väl se vad som går att hitta. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Mullerhawk: Har ett liknande ljud i min, speciellt när den kallstartas. Försvinner när den gått en stund och man kör iväg. Har du bytt nåt och kunde du konstatera vad gnäll-ljudet kom ifrån? Kan vattenpumpen generera sådana ljud? |
|
|
Hittade en instruktion på mek-tipsen, kanske samma? Länk Historierna om plötsliga och relativt tidiga vattenpumpsras på e39 gör att det känns lite som en tidsinställd bomb, med risk för dyrbara reparationer typ topplockspackning rätt vad det är. Kanske jag funderar i onödan på detta, jag vet inte. Vad säger ni som har ordentligt med erfarenhet om e39, tycker ni man ska byta originalpumpen även om den inte ger några som helst signaler om att den är dålig? Vilka årgångar och miltal verkar i så fall aktuella? Vore mycket tacksam för goda råd! |
|
stefannorr |
k2> Jag böt min v-pump,termostat och termostathus i förebyggande syfte,hade inga tendenser till att den var på G att rasa,men tog de säkra före de osäkra tror de gick på 2300 kr med byte o delar på BMW Luleå. Då hade bilen rullat typ 8800 mil. |
| Min har snart gått 11 000 mil, inga kännbara glapp, läckage, gnissel... men det kanske inte är mycket att bråka om egentligen som du säger Stefannorr. Man kan ju se det ungefär som en punkt i ett uppdaterat serviceschema, något man helt enkelt ska göra efter X antal mil eller år på den bilen med tanke på erfarenheterna av när de brukar gå sönder. | |
|
Bytte min för ett år sen vid 7700 mil då den hade et stort kännbart glapp i lagret. Pumpen kostade 640 på BMW. Passa på att kolla remmen och spännrullarna. Jag bytte remmen och fettade in lagren i spännrullarna vid ett senare tillfälle, för jag hade inte skaffat nån rem när jag bytte pumpen. /Jonas |
|
|
Vad kostar det att byta vattenpump och termostat på BMW? |
|
stefannorr |
Gav 2085 kr på BMW i Luleå för vattenpump,termostat och termostathus byte. |
|
jaha okej va inte så farligt som jag trodde...tycker det verkar krånligt att byta dessa själv då man måste montera bort fläkten bland annat men det kanske är enkelt ...någon som vet? |
|
|
hur mkt tjänar man på att byta själv? |
|
| Bytade min vattenpump på jarls bilservice Hbg,kostade 3000:- ink moms..inga skitiga händer å det e på en v8. | |
|
Bytte i somras, pump + kylarvatten= 650:- Enkelt att byta om man brukar meka. Lufta var förvånansvärt lätt , ändå tömde jag ur nästan allt gammalt k-vatten. Så man sparar väl ett slant på att göra det själv. /Johan |
|
stefannorr |
För mig som inte mekar själv är ju fördelen även om de kostar att man får viss garanti på delar o jobb+att man vet!? att bilen blir luftad ordentligt efter bytet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.