|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Behöver lite expert hjälp. Jag har en e90 330 -2005 som jag byligen köpte nya fälgar till. Fälgarna bak sitter dock lite inskjutet och funderar därför på att skaffa spacers för att få ut dem till orginal ET. Det är ET35 8,5"breda 19" fälgar med 235/35/19 däck runt om. Fram sitter de perfekt tycker jag. Jag har ingen aning hur jag räknar ut för att få ut orginal ET bak. Något som har lust att hjälpa mig? | |
|
Beror på vilka originalfälgar du tänker på? Det här Länk är ET17 (20 mm spacers) 225/40-18 på 8,5X18". Spacers 18-20 mm blir bra... MVH Christofer |
|
|
montera 15 eller MAX 20mm. 20mm kommer nog att ta i ifall du har breda däck. (235 kan vara olika breda beroende på vilken fabrikat) Jag körde på 15mm runt om på min 335:a och då hade jag original 18" M193 med 225 or fram och 255or bak. 20mm slog då i bak så jag monterade 15mm Hoppas det hjälper dig något. Kolla annars på garaget.org/pitstop så ser du mina gamla bilar och där finns bilder på min 335:a med och utan spacers. (silver fälgar original och när de är lackade svarta är det spacers på) och den silvriga E90Lci är det 19x9,5 runt om med et20 fram och et5 bak :D |
|
| orginalfälgarna jag hade var bmw orginal 17" med tjock dubbeleker. 255 sulor bak o 225 fram. Fälgarna bak måste varit bredare då antar jag. Är det någon som vet vilka fälgar jag tänker på? | |
|
Det var troligen samma bredd på de gamla fälgarna bak med 255-däck, d.v.s. 8.5" och samma ET inom några mm. Jag har haft sådana fälgar men minns inte numret på dem. Med ET 35 och 235-däck på 8,5" kan du bredda upp till 25 mm med spacer utan att det blir problem ens om bilen är lite sänkt. Jag skulle nog köra med 20 mm spacer i ditt fall. |
|
| är du säker? Jag har.läst att e90 fälgar är olika breda fram o bak? Bilen är orginal med sport paket. Jag vill inte bredda för mycket så att spårvidden ändras. | |
|
Ja det stämmer att fälgarna normalt är bredare bak på e90 för att kunna använda 255-däck. Vill du inte ändra spårvidden ska du alltså inte göra någon breddning alls med de nya fälgarna genom att de har samma offset som original så när som på ett par mm. Men då kommer hjulen att på samma sätt som för original att sitta längre in än man vill ha det för att det ska se bra ut. Jag har själv en E90 och kör med 15 mm spacerplatta bak med 255-däck på 8,5" fälg. Bilen är sänkt en del men har aldrig tagit i ens fullastad och i gupp. Dina däck är 20 mm smalare (10 mm per sida) så det gör att jag skrev att 25 mm spacer bör gå men välj för säkerhets skull 20 mm. Då kommer du att ha stor marginal om bilen inte är sänkt. Men vill du inte ändra spårvidden alls måste du ha samma ET som original och inte använda spacerplattor. Kör du med 20 mm plattor ökar spårvidden med 40 mm. |
|
|
R1000. men det har väl lite med ET o göra också? De nya har en ET på 35 och det tror jag inte 17" fälgarna hade. Så det borde väl ha lite med det o göra också? |
|
|
Spårvidden påverkas helt och hållet av ET och har inget med fälgbredden att göra. Original ET på e90 fälgar är 37 mm om jag minns rätt. Så de nya fälgarna är redan utflyttade 2 mm genom att de har 35 mm. Jag är lite osäker på exakt vilket ET originalfälgarna har, men det ligger så nära dina 35 mm att det är att betrakta som samma sak. Här är en lä'nk som anger ET för olika E90 originalfälgar. Länk |
|
| jaha. Men dessa fälgarna ser ut att hamna längre in. Fram sitter de som sagt som en smäck. | |
|
R1000: du kan INTE gå efter däckens storlek (då olika tillverkare är olika breda) och 25mm KOMMER att ta i ;) |
|
| jag hade mer tänkt mig 5 eller 10mm på var däck bak. Inte alls mycket dvs. Men det är rena djungeln bland alla spacers. Finns det navstyrda 10mm spacers? Både in och utvändigt? Det borde väl vara bäst | |
|
Avståndet mellan bakhjulens yttre däckssidor är en kombination av däckens bredd och fälgarnas ET-mått (inpressning). ET måttet anger hur många mm som fälgcentrum är förskjutet mot bilens mitt. Om du har ett ET på 40 betyder det att fälgens centrum är förskjutet 40 millimeter mot mitten. Om du nu monterar på en par spacers på 20 mm betyder det att hjulens utsida kommer lika långt ut som om du hade haft fälgar med ET 20. PS. Spårvidd har med järnväg att göra! |
|
|
Minsta spacers till BMW med navstyrning är 15mm då Navet på BMW är 13.5mm |
|
|
Steaman: ser inte att någon här har frågat vad ET betyder/ är för Något :/ |
|
|
3BMW: jag svarade trådskaparen eftersom han hade en fråga som rörde just relationen mellan däckens bredd och ET det var detta jag försökte förklara. Du hänvisar bara till dina bilar på garaget! F.ö. använder jag 15 mm spacers (med navstyrning) tillsammans med BMW style 199 (9JX19 ET:39 med 255/30-19). Det ger som sagt ett kombinerat ET på 39-15=24. |
|
|
steaman: nej jag anser inte att du svatade på TS fråga utan förklarade vad et / offset är för något. och gällande bilderna på garaget är för att TS kunde se på bild hur bilen såg ut med just 15mm spacers ;) tycker du att nedan svar är en länk till garaget eller svar på tråden? "" montera 15 eller MAX 20mm. 20mm kommer nog att ta i ifall du har breda däck. (235 kan vara olika breda beroende på vilken fabrikat) Jag körde på 15mm runt om på min 335:a och då hade jag original 18" M193 med 225 or fram och 255or bak. 20mm slog då i bak så jag monterade 15mm Hoppas det hjälper dig något. Kolla annars på garaget.org/pitstop så ser du mina gamla bilar och där finns bilder på min 335:a med och utan spacers. (silver fälgar original och när de är lackade svarta är det spacers på) och den silvriga E90Lci är det 19x9,5 runt om med et20 fram och et5 bak :D "" |
|
|
Tack för hjälpen :) 10mm på var sida ser nog ut att bli rätt lagom. har ni tips på några bra? mina nuvarande bultar är 25mm. med andra ord är det 35mm jag ska köpa isf? Jag kommer bila en hel del genom europa om ett par veckor. kommer 10mm på var sida skapa mig några problem tro. vibrationer/obalans/slitage på däck mm? |
|
|
mottroz: 10mm spacers har ingen nav styrning och fälgen kommer att vila på bultarna vilket inte är bra! Men du gör som du vill då det är din bil :) Gällande spacers så kolla med manton.se så får du med bultar och allt till just din bil. Han har även klara pkt för samtliga BMW bilar och är mkt kunning inom spacers. Gällande obalans osv behöver du inte oroa dig för det känns som att du inte har något där alls förutom att det ser mkt bättre ut. LYCKA TILL!! |
|
| Tusen tack för all hjälp :) | |
|
Hej. Motsvarar en fälg med ET35 + 15mm spacerplattor en fälg med ET20? Jag har idag ET35 med 235/35/19 runt om på min E90. Funderade på om man kunde ta en fälg anpassad för E60 med ET20 och montera bak istället för att sätta specerplattor för att komma lite närmare skärmkanten. Bultdelningeg är väl 5/120 till både 3- och 5-serien? Någon som vet om detta fungerar eller finns det risk att det kommer att ta i? Mvh. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.