|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ulf530, jag förstår att du inte gillar Volvo men det blir bara larvigt när du försöker förminska och förlöjliga Volvo genom att envist skriva Geely/Volvo. Jag undrar då varför du inte skriver ut VW/Audi eller VW/Porsche och du känner att du måste även skriva ut det separata moderbolaget. |
|
| +1 | |
| +150 | |
|
Ja lite dagisnivå blir det... Läst just reportaget i TV, visst vore det kul med en värstingVolvo men inte särskilt sannolikt som sagt. |
|
|
Ja många plus till er som väljer att medvetet missförstå... Om något av de märken som ni nämner, alltså märken som redan har extremt väletablerade varumärken, om något av de märkena hade ägare från t ex Kina eller Korea så skulle jag skriva ut det också. För mig är det så uppenbart att bilar i detta segment i väldigt hög grad säljer på sitt varumärke och de tillfredsställer väldigt speciella behov. Jag menar att Volvo tyvärr inte på långa vägar har ett sådant varumärke och att de nu ägs av Geeley gör att det är ännu svårare att tillfredsställa dessa speciella behov. Men jag skulle vara väldigt positivt överraskad om det skulle visa sig att jag har fel! (Ni verkar ju övertygade att jag har fel???) |
|
| Jag undrar vem som skulle VÅGA punga ut dom pengarna för den bilen med tanke på att den inte lär hålla alltför länge? | |
|
F ö så gillar jag visst Volvo (men inte Geeley...). Men i min värld så har Volvo helt andra styrkor och fördelar än dem men försöker uppvisa genom denna Polestar. Jag har varit med så länge så jag minns när Volvo Personvagnar och BMW var precis lika stora biltillverkare. Jag tror också att de hade ungefär lika starka varumärken. Kanske t o m att Volvo hade starkare varumärke genom sina säkerhetssatsningar(?) och kanske Volvo var starkare i Nordamerika(?). Jag ägde då aktier i båda tillverkarna så jag kunde följa dem och få ganska god inblick. (Av uppenbara skäl är det dock ganska så länge sedan jag valde att avyttra aktierna i Volvo Pv). Om Volvo Pv hade skött sina kort väl så finns det väl inget som säger att de inte skulle ha kunna utvecklats lika väl som BMW? Då skulle Volvo ha kunnat vara en fristående och mycket framgångsrik tillverkare och det skulle då ha varit ett av Sveriges absolut bästa företag, kanske det bästa alla kategorier? Jag är mycket besviken på att Volvo inte klarade av att utveckla sig på ett sådant sätt då det trots allt är bevisat av BMW att det var och är fullt möjligt (om än inte enkelt!). Men jag skulle formligen ha älskat Volvo Pv om de också hade utvecklats på motsvarande sätt som BMW har gjort. Tyvärr är jag alltså besviken och ännu mera besviken nu när de ägs av ett så främmande företag. Uppenbarligen så gillar jag inte de beslut som man över tid har fattat i Volvo Pv:s ledning. För mig finns dock inget som tyder på att de beslut som nu och framåt kommer att fattas, i en främmande ledning i ett främmande land, kommer att vara bättre. Men som sagt, hoppas att jag har fel... |
|
|
Med facit i hand är det bara att lyfta på hatten för BMW´s lyckade strategi kring varumärket, få har gjort det så bra, de var helt unika i sin konsekvens med få misstag (och lite tur, som de förtjänade). Men egentligen så tycker inte jag att man kan göra jämförelsen så som du gör, lite för lätt att sitta med facit i hand. AB Volvo valde att knoppa av biltillverkningen och det har ju gått rätt hyggligt för dom. Positionerningarna var dessutom helt olika från början. som jag ser det börjar de två varumärkena närma sig varandra, BMW går en del ifrån premium samtidigt som Volvo går mer mot premium. Att moderbolaget för PV nu heter Geely spelar ingen roll, det ger bara bättre muskler. Jaguar ägs av indier, Ferrari av Fiat och så vidare, kartan ritas om, vem som sitter på pengarna avgör inte mer än att det skapar förutsättningar. MVH Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.