AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.681

Volvo S60 Polestar – 508 hk, 0-100 km/h 3,9 s

Sida 2 av 3
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Imike skrev "Volvo Personvagnar ägs av ett kinesiskt företag. Volvo är en kinesisk bil som byggs i Belgien och i Göteborg. Mmmm."

Välkommen till en global ekonomi, det kommer att bli en chock för dig när du vaknar upp ur dimman :) Vilken svensk bank har du? Vilken svensk butik handlar du oftast på? Har du någon som helst aning om vilka of-shoreföretag du besökt sista veckan :)

Svenska företag kan få utländska ägare, inget konstigt i det, så länge jobben stannar i Sverige. Beträffande Volvo, tyckte du att det var en jänkebil när Ford ägde dom? BMW tror jag kommer att förbli tyskt, de har en volymmarknad, men kartan ritas om....

MVH
Robert
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Måste säga att motorljudet i bilen
Nästan låter lika "sexigt" som min V50. ;)

Kan man få den i knallröd tro?
M.A: Jag tror du överskattar kostnaden för att sätta den i produktion, och någon omfattande ombyggnad av karossen med krocktester lär inte behövas.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Robert Lundberg missförstod mitt, för tråden något ovidkommande, inlägg och replikerade normalbegåvat om global ekonomi, banker och "of-shoreföretag".

"Svenska företag kan få utländska ägare, inget konstigt i det..." Precis, det är ju det som är det centrala i sakfrågan. Volvo Personvagnar AB ägs av ett kinesiskt företag. Volvo byggs i Belgien. Och i Göteborg. Volvo är en kinesisk bil. Punkt.

Det som JAG tycker är roligast är alla de Svenne-Bananer, särskilt de som arbetar på PV, som försöker förtränga detta faktum. Från att ha varit genomsvenskt, har Volvo gått vidare åt ett helt annat håll.

508 hästar är ju för övrigt jättetrevligt, men i en Volvo?
Skämtar ni eller? De kommer aldrig att kunna sätta den i produktion eftersom det a) blir på tok för dyrt att få alla Volvohandlare att ha kunskap/utrustning för service, och b) eftersom inte en skruv i den har något gemensamt med en vanlig S60 kommer Volvo att gå flera hundra tusen back på varje bil om de tänkt sälja den till någotsånär konkurrenskraftigt pris (dvs runt miljonen).

Det är inte alls svårt att stoppa ner 500 hk i vilken bil som helst och ha en "M3/M5-dödare". Problemet är ju bara att det är en jävla skillnad att göra en one-off vs. att massproducera dem och ha en fungerande och lönsam process runt bilen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Rätt dfallman!
Jag läste hela tråden från början till slut och tänkte "hur kan de som skriver missa det mest uppenbara..?"
Men så kommer jag till sist till dfallman som sätter spiken i kistan.
Enligt mig så är tråden dödad,
lika död som serietillverkad Geeley/Volvo S60 Polestar på 508 hk...

Min gissning är att Geeley/Volvo skulle vara tvingade investera omkring 1 miljard SEK innan de seriemässigt skulle kunna leverera denna bil. Enbart dokumentationen skulle nog kosta mer än 100 miljoner...
Förhoppningsvis kan alla på ett sådant här forum begripa att det är ogörligt.
(Vi borde åtminstone kunna ställa som krav att motorjornalister borde begripa detta...).
Nu tror jag visserligen inte att bilen kommer i produktion, men en visst hade det varit kul med en brutalVolvo. När det gäller service/verkstäder behöver såklart inta alla volvo-verkstäder ha dom specialkunskaper som eventuellt skulle behövas till en sån bil. Skulle räcka med ett fåtal utvalda verkstäder.

Ulf530, utveckla gärna vad det är som skulle kosta 1 miljard kronor...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det finns inte vare sig tid eller utrymme att utveckla varför kostnaden är 1 mrd, men jag kan göra ett litet försök...
Det handlar om det som dfallman skriver.
Jag har kännedom vad det kostar att ta fram en ny bilmodell (snarare flera mrd än en mrd...) och denna S60 Polestar är så långt från standard-produkten så i praktiken handlar det om att ta fram en ny modell och dessutom till en ny kundkategori (en kundkategori som Geeley/Volvo inte har i dag...).
Den tekniska utvecklingen av själva produkten är bara en mycket liten del av kostnaden och det som Polestar har gjort är ändå bara en liten början.
När ett företag som Geeley/Volvo ska utveckla och marknadsföra en ny produkt så tar det många hundra anställda i anspråk. Det tillkommer massor av poster som inte Polestar kan genomföra. Då kostar tex: Dokumentation 100 mkr, Test/Prov 100 mkr, Utbildning 100 mkr, Marknadsföring 100 mkr, Nya underleverantörer/Reservdelsupplägg 100 mkr, etc... Vem som helst kan nog komma på minst 10 sådana poster och då har du mer än 1 mrd.

T ex; att ta fram dokumentation och organisation bara för att utbilda säljorganisationen och serviceorganisationen runt om i världen kostar massor av tid och pengar, då spelar det relativt liten roll om man utbildar alla verkstäder eller bara t ex 20% av verkstäderna.

Detta är min personliga åsikt, baserad på den kännedom som jag har. Det är dock fritt fram för vem som helst att ha en annan åsikt.

Jämför gärna med SAAB.
Tänk även på hur många år Koeniggsegg har hållit på (skickligt och med EXTREMT låga omkostnader jämför med Geeley/Volvo!) och ändå har man väl VÄLDIGT långt kvar innan man har betalat sina utvecklingskostnader(?).

Vilket behov skulle en S60 Polestar tillfredsställa?
Har Geeley/Volvo/Polestar ett varumärke på den internationella marknaden som gör det kommersiellt möjligt att sälja bilar i prisklass och i övriga jämförelser med t ex BMW M, Alpina, Audi RS, Porsche etc?
Finns det någon här som tror att en hästkraftssiffra, eller acctid 0-100 kmh, räcker för framgångsrikt sälja sådana bilar?
Svaret är självklart nej.
Följdfråga; vad kostar det att bygga ett sådant varumärke?

Sedan att några enstaka entusiaster (1 st? 10 st? 100 st?) i ett okänt land någonstans uppe i norra europas obygder skulle vilja ha, kanske tom skulle vara beredda betala 1 mkr (???), för en blå bil med 508 hk är helt ointressant för Geeley och för övriga världen.

För de som har behovet så finns många 100 tals liknande bilmodeller att välja på.
varför tror ni att det skulle kosta så mkt pengar? hela bilen är ju ett ihopplock av befintliga delar.. chassit finns ju redan hos öhlins. motorn är n t6 som visserligen behöver trimmas, men låt oss säga att man kommer upp i 408hk istället för 508hk. bromsarna finns att köpa klara så det är inte mycket som behöver specialutvecklas för denna bil.. och varför skulel den krocktestas? t6 har ju redan gått igenom alla krocktester? visst skulle det kosta mkt pengar för reklam,service och garatier och det är darför man ska låta polestar sköta allt :P
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Detta är ju en såpass drastisk ändring av grund-produkten, så kan aldrig tänka mig att Volvo vill riskera sin säkerhets-imaga, utan att göra en riktig krocktest.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Krocktest?
Har inte S60 krocktestad in i absurdum
På krocksäkerhetscentret i Göteborg?
Krocktestas M3, M5 osv utöver det generella testerna för
Respektive basmodell?

Denna moddade S60 är väl inte märkvärdigare än 90-talets Lotus Omega.
Förutom att S60:n har över 100 hästar mer än Omegan så tycker jag
Själva konceptet liknar varandra.

Som kuriosa kan nämnas att Lotus Omega också blåste dörrarna av samtida M3.

;)
Tror knappast att den är "drastiskt" ändrad från grundprodukten när det gäller krocksäkerhet. Det är väl en T6 med modifierad drivlina och chassie vi pratar om egentligen? Resten är väl mest kosmetika...
det är en trimmad s60 inget annat.. man ändrar ju inte på bilens strukur så inga krocktester behövs.. att byta dämpare och bromsar samt trimma motorn kommer ju inte påverka bilens krockegenskaper.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Nå tror jag aldrig att denna bilen blir verklighet.
Och som alla är andra , så gissar jag bara när det gäller ett evt. krockprov.

Tror nog heller att Volvo kommer att lägga krut på sina Hybrid-modeller och kämpa med bränsle-förbruknings siffror på sina bensin och diesel-modeller.

När det gäller Lotus Omega kontra M3, så hade Omegan en tuboladdad 3,6 liters 6:a
medan M3:an hade en 2,3 liter sug-4:a.
Och GM avbröt produktionen iförtid pga. att den sålde för dårligt.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tja och nuvarande M3 har väl en effektstinn V8
Och denna Volvo har en liten blygsam rak sexa... ;)
Karl-Hilding
Håller med Ulf530.

Denna skapelse som kan väcka så mycket "intresse" är ju bara ett försök (en bil som trimmats) och kommer inte att tillverkas.
Det måste ni ändå inse.
Och OM så är den inte ämnad för den ordinarie marknadern (läs svensson) utan som ett stilleben/rreklam på motormässor.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Leffo, det är även denna gång överladdad kontra sug-motor. Som någon sade tidigare i denna tråden . inga större problem att ta ut mycket hk med hjälp av Turbo.
Konsten är att få det att hålla.
Givetvis skulle den sälja om den inte kostar för mycket vill säga. Med ett pris runt 600' skulle den säkert sälja som smör i solsken eller vad det heter. Och att det skulle kosta en miljard för att sätta den i produktion det har jag otroligt svårt att tro på.

Naturligtvis blir det inte en volym modell för Volvo men den skulle funka för att öka på sexigheten och statusen i Volvos varumärke med flera hundra %. Och med höjd status följer kunderna efter, det är därför M och AMG och RS och allt vad dom heter är så viktigt för BMW, MB och Audi mfl som vill vara lite mer och förmer än andra biltillverkare.
Det lutar åt att den blir tillverkad men prislappen är satt helt åt h-e. Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Finns behov på marknaden för en Geeley/Volvo för 1,1 mkr?
Jag förstår att man behöver ta kundpris 1,1 mkr för att inte förlora pengar, eller för att förlora så lite som möjligt, en viss kostnad kanske kineserna är beredd att ta m h t den reklam som det ändå skulle ge.
Tillverkar man en tillräckligt liten "serie" så kan man ju skräddarsy service etc för varje enskild bil och varje enskild köpare. Eftersom den bara kommer säljas till extrema entusiaster (fanatiker..?) så kan man bortse från en massa behov som t ex instruktionsbok, reservdelskatalog, bilens driftsäkerhet, etc. Då blir ju inte heller de samlade utvecklingskostnaderna 1 mrd.

Om priset blir 1,1 mkr så upprepar jag vad jag sade tidigare, det finns 100-tals liknande bilmodeller att välja mellan. Jag skulle bli förvånad över varje köpare som då väljer en Geeley/Volvo.

Jag fattar inte att korkade motorjornalister (och andra?) tror att om bilen har bättre acc-tider och högre toppfart än en väl etablerad prestige-/prestandabil så skulle den vara bättre och därför gå att sälja på marknaden.

Allvarligt talat; om det var möjligt genomföra seriösa allomfattande blindtester, hur många skulle ni tro väljer G/Volvo före BMW M, Audi RS, Mercedes AMG eller Porsche? (Själv tror jag ingen eller högst någon enstaka procent, typ "olycksfall i arbetet"...).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.