|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Ja sedan jag snålkörde vintern 2010 ok, men också våren 2011 och det var ju inte bra för 272 hästaren. Efter hörgtryckspumpsbyte, termostat(elektronisk?)byte och byte av Noxsensor så gasas det rejält ibland plus enbart 98 soppa! Och jag har kört ryckfritt nu i 12 månader förutom när jag tankade 15 lit 95. Då ryckte det rejält av någon anledning och detta försvann efter 3 km när jag fyllde full tank 98. Kört knappt 20 mil idag blandad körning. Förbrukning enl färddator 0.86. |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
jhellstrom: jag har läst alla inlägg. Det går nästan inte att jämföra bensin- och diesel-motorer. Är väl ändå så mycket trevligare att varva ur en bensinare till rött? Tyckte att du nästan hånade Karl-Hilding för att ha lågt vrid i sin bil, därför jag skrev som jag gjorde. Har provkört 535d och dom går bra men upplevde den inte som rolig. Nästa bil får nog bli en manuell 530i eller 550i. "You can call me Bon" |
|
Nä man kan inte jämföra, men det är lite lustigt att bara för att jag påpekar att, om man är van vid råstyrkan från botten i en 530d, dvs 500nm, så kan man uppleva 530i som tunn eftersom den behöver varvas. Nu vet jag inte hur ni kör runt i vardagslag, men 530i har vid 4000rpm 140Hk. Men här får man ju aldrig någonsin komma med sakliga påståenden om en vis bilmodell för då kommer ägaren direkt till försvarstal. |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vad jag menar är att motorerna har så olika karaktär, jag förstår också hur du menar. Går givetvis inte att prata bort det otroliga bottendraget i en stor dieselmotor. "You can call me Bon" |
|
Allt handlar om utväxling. 530i med 320Nm är bra mycket piggare på alla varv än t.ex 320d med 350Nm. Jag har bara provkört en 530d en kortare sträcka, men var inte ett dugg imponerad. 330xd är ännu slöare. |
|
|
Utväxling javisst! Så dieselförarna kan direkt multiplicera sitt vrid med ca 4/7. Sen är karaktärsskillnaden så klart enorm. En bra bensinare levererar i princip konstant moment medan en diesel har en rejäl "momentpuckel" som är perfekt för "omkörningar på femman" men inte så bra i övrigt, t.ex. då momentskillnaden på en dieselkan vara faktor två mellan 1000rpm och 2000rpm = hopplöst död för att sedan ketchupeffekta om man tar en lite hög växel ur en korsninh. I det perspektivet är ju segdragningen bättre i en bensinare! Sen kamouflerar moderna automatlådor dieslarnas tillkortakomanden oerhört effektivt så i slutändan funkar det! |
|
| Bensinare med 500Nm kommer massakrera vilken diesel som helst med lika mycket vrid, i alla hastigheter. | |
| Så rätt Marin :) | |
|
Nu har jag lite siffror på min 530Xi 2008 Blandad landsvägskörning + brumma runt lite på landsbygden + inne i visby, 0.88l/milen, Snabb landsvägskörning 130-140 , 0,85 Snålkörning i 90 , 0,72l/milen Fantastisk bil med fantastisk motor ! |
|
Karl-Hilding |
Ang bensinförbrukning på 530iA LCI, 272 hk. Har kört många småsträckor de sista månaderna blandat med lite längre och dessa med tung gasfot. Förbrukning 0.91 konstant sedan början maj. Körde en längre sträcka i helgen, inte motorväg mer än 7-8 mil på E6. Vägarna var inne i Halland/Småland/Västergötland med cirka 40 mil på Nissastigen. Och jag körde relativt aktivt ibland inte minst när omkörningssträckorna är av modell korta och inte många. Full tank 98 okt och allt som allt blev det 72.8 mil. Tankade upp i röret när vi kom hem och fick i 57.9 liter! Förbrukning 0.795/mil. Fyra personer vuxna, däck 225x50x17, däcktryck 2.6. Mannen i baksätet trodde att det satt en turbo eller V8 under huven de gånger jag tryckte plattan i botten. Mao han var jäkligt imponerad, mest över den låga förbrukningen och det mäktiga trycket i motorn. Och hur skönt, mjukt, tyst, behagligt det var att åka BMW. |
Karl-Hilding |
Ni som inte gillar Karl-Hilding eftersom han inte tillför något till AP, ni kan sluta läsa här. Kört många småsträckor max 2-3 mil plus mycket tätortskörninng de senaste 2 veckorna. Och lite mer aktiv körning ibland måste jag påstå. När hustrun inte är med. Snittförbrukning 0.92. Mao för att 272 hk skall gå på 0.78-0.80 så behövs det långa sträckor. Gör inget om det är 120-130-140. DEn går riktigt snålt i dessa farter. Käpphästen är stads- och småkörningar för denna motor, Ingen nyhet säger många...det är så för de flesta bilar med större motorer. Ja, men BMW är lite unik när det gäller högre hastigheter med att gå riktigt snålt! |
|
Precis, det är ju under konstant motorvarv som "snålfunktionen" kan starta vilket då ger dessa låga värden. En klart imponerande konstruktion! :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Varmkörningstiden plus allt som inte är landsväg pajar ju förbrukningssiffrorna. Magerläget funkar uppåt 4000varv och en stor del av momentet! Vet inte om det finns nån annan motor med lika stort magerdriftsområde. Kanske därför den lättare får sotproblem. Kör man bara söndagsåkning får den gå i magerläge hela tiden. |
|
|
Länk Där synes driftsområdet. |
|
|
Intressant artikel - tack! ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.