AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.606

Blir mer och mer imponerad...

Sida 2 av 2
Karl-Hilding
Jag har inte kört någon överladdad bensinsexa men den bör väl gå lika mjukt som en sugsexa.
Däremot har jag kört ett flertal överladdade bensinfyror.
Saab 2.0 och 2.3, Volvo 2.3, Peugoet 2.0, Renault 2.0, VW Passat 1.8 där Passaten gick mycket mjukt och även Saabarna.
Har alltså inte kört någon överladdad BMW 4.a, inte så konstigt kanske när den kom för ett par månader sedan men om den inte går mjukare än sugfyrorna så skulle väl alla/de flesta välja en liten sexa på 2.0 liter med överladdning. Oberoende att den skulle kosta 10-20 tusen mer.
För inte är BMW.s fyror något att skriva hem om.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Alla du radar upp är ju döden jämfört med 530i 272 hk eller vad tycker du?

En rak fyra med balansaxlar går vibrationsfritt, förutom att arbetstakterna känns på väldigt låga varv. Tack vare dubbelmassesvänghjul och moderna motorkuddar känns det iofs knappt heller. Det är allt som inte känns som är problemet, frånvaron av smil vid urvarvning och den allmänna mysfaktorn t.ex. :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Då ska du åka 745. 100kmh, 250kmh ingen större skillnad, börjar susa lite i rutorna när man kommer över 200kmh bara ;)
Håller med AKN, tyvärr är det så att ju fler cylindrar -- desto törstigare. Men två eller tre eller fyra cylindrar är inte lika kul, framför allt är ljudet inte alls lika kul.

Och en rak sexa är liksom BMWs signum. ALLA andra bygger raka fyror. Klart BMW ska ha en sån oxå, men en turboladdad rak sexa på 2.0 liter och 250-300 häst vore inte alls fel.

Den potentiella förbättringen jämfört med en sugmotor är väl (rätta mig om jag har fel), att turbon kan fås att dra mindre vid snällkörning (när turbon inte laddar), pga sin mindre volym.
Karl-Hilding
Jag ger mig fasen på att BMW kommer en en liten bensinsexa med turbo.
De kan inte bara skära ev en vital gren när så många BMW-älskare avgudar sexan och det är den som gjorde att det blev BMW för hela slanten.
Fö så morrar hustrun att hon måste växla ner 2 steg på sin 116 för att komma om...och ibland glömmer hon det. Och den lilla ettan, 2.0, är ju högt växlad så det blir nästan till att behöva tagga ner till trean för att det skall hända något.
Hon har ju alltid kört BMW med sexor så lite bortskämd är hon:-)

Karl-Hilding
Ang bensinförbrukning på 530iA LCI, 272 hk.

Har kört många småsträckor de sista månaderna blandat med lite längre och dessa med tung gasfot. Förbrukning 0.91 konstant sedan början maj.

Körde en längre sträcka i helgen, inte motorväg mer än 7-8 mil på E6.
Vägarna var inne i Halland/Småland/Västergötland med cirka 40 mil på Nissastigen. Och jag körde relativt aktivt ibland inte minst när omkörningssträckorna år modell korta och inte många.
Full tank 98 okt och allt som allt blev det 72.8 mil.
Tankade upp i röret när vi kom hem och fick i 57.9 liter!
Förbrukning 0.795/mil. Fyra personer vuxna, däck 225x50x17, däcktryck 2.6.
Mannen i baksätet som trodde att det satt en turbo eller V8 under huven de gånger jag tryckte plattan i botten.
Mao han var jäkligt imponerad, mest över den låga förbrukningen och det mäktiga trycket i motorn. Och hur skönt, mjukt, tyst, behagligt det var att åka BMW.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Kanske är det så att dom "stora" sexorna blir mindre. så 335 tex kommer ha en 2.2 liters sexa med turbo...

det var bättre förr - ju förr dess bättre :-)
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
en rak sug 6 tappar rätt mycket hästar när man är upp i 170 plus vm är inte så vas häller. sj kör v8 4,4 jag tycket den är så bra man känner inte nån tappning med hs o vm förbrukningen är snål jämför med 528 530 e39.

jag säger v8 kraft
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min 635- E24 drar inte jättebra från botten men det den gör, gör den lika jämnt
Hela vägen upp till iaf 235-240 innan sista växeln går i för att sedan öka sakta men säkert.
Är absolut inte slut vid 170 bara för att det är en sugsexa

Mvh Jonas
Karl-Hilding
braman:

Vad är det för skröna du drar?
Sent på natten med lite av varje kanske?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
karl-hilding

Det är tappningen hs och vm förbrukningen, fattaru' väl?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.