AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.910

Köptips E36 önskas!

Sida 1 av 2
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Är på väg att byta ut min andrabil. Verkar få Volvoburken såld i dagarna :)
Tänkte mig en E36a, så undrar om nån har några tips vad man kan kolla för nåt speciellt, förutom det allmänna skicket och vad som står i begagnatguiden så klart.
Eller kanske rent av har ett schysst objekt till salu :)

Tänkte ta mig en titt på tex dessa till att börja med:

Länk

Länk

Länk

Tack på förhand!
Karl-Hilding
323.an om den inte är för skabbig.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja, man föredrar ju så stor motor som möjligt :)
Men ja, tycker själv den annonsen är väl utformad och verkar vara en seriös säljare.
Såklart vet jag ju vad man får i den prisklassen, men man vill ju ändå minimera risken att bilen rasar inom den närmaste tiden iaf...
Så alla tips emottages tacksamt!
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

323:an som modell kan jag verkligen rekommendera! Mycket trevlig motor som går att köra relativt snålt om man känner för det.
Om dokumentation finns på att oljebytena är skötta så skulle jag inte vara orolig för motorn.
Om du köper en som gått mellan 20-30k så skulle jag rekommendera att kollar upp när kopplingen byttes om den nu är bytt. Ingen större kostnad men tråkigt att åka på ett byte direkt.

Det viktigaste att kontrollera är rosten! När den väl har fått fäste så går det fort.

Ja det finns mycket att skriva men det är enligt mig mycket trevliga/lättskruvade bilar överlag, billiga reservdelar.

Mvh Stefan
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tack Stefan, bra tips!
Vet du vad dom drar ungefär? Ligger dom på 0,9 typ eller? Kör mest motorväg till jobbet med andrabilen, ca 100-120km/h marschfart. Ja, om man inte försovit sig såklart :)
Karl-Hilding
Vår 323.a -96 drog 0.82 med cirka 20% tätortskörning.
Inga som helst reperationer under vår tid. Den hade gått 9000 när vi köpte den och 27000 när vi sålde den till en bekant för 25.000 kr.
Lite rost hade vi lagat vid huvkanten ner till grillen vänster sida.
Nu har vår bekant kört den ytterligare 6000 mil och endast ett nytt batteri och nytt tändningslås. Klart är det nu är rost i bakskärm och framskärm men huven ser bra ut :-)
Den mest trogna bil man kan ha!
Med en underbar motor!!
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Tack, det låter ju strålande! Hoppas bli av med hisingentraktorn snart så vagnparken blir dubbelt Bmw :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Pratade lite kort med ägaren till 323an. Tydligen lös airbaglampan, och skulle enligt någon han pratat med vara nåt med bältessträckaren på passagerarsidan, samt att det uppkom vibrationer vid vissa hastigheter som ev kunde vara nån broms som låg på en aning. Och kopplingen var inte bytt enligt hans kännedom iaf och han har haft bilen ca 3 år/3k mil.
Hmm.. vad säger panelen om detta?
Karl-Hilding
Orginalkopplingen på 323.an som har gått 33000 mil funkar utmärkt det vet jag.
Vibrationer kan vara vad fasen som helst.
Panelen har säkert förslag
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Rost! Sky rost som döden... Det går ofantligt fort när det väl börjat, och det man ser är i princip alltid bara toppen av isberget.

I övrigt bör du känna på det allmänna skicket, och beställa hem besiktningspapper så långt bak som det går (om de inte varit seriös och sparat dem), är det genomgående blanka så kan man anta att ägaren skött bilen väl. Har det varit klater varje år så bör man vara lite försiktigare.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja man får ju känna på kopplingen om den verkar bra. Sen såklart kolla allmänt skick noggrant. Han sa att både airbaglampan och vibrationerna hade varit där ett bra tag men han inte tyckt det gjort nåt. Tyder ju på att den har behandlats som slit och släng bil och kanske inte varit så noga med saker. Så tänker jag iaf...
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Airbaglampa är ju en bra anledning att pruta ordentligt nu när inte besiktningen släpper igenom detta.
Men felet i sig behöver inte vara avancerat alls, sitter ett buntband runt kontakten till bältessträckaren, klipp detta och "motionera" kontakten lite, dit med ett nytt och släck lampan. Så åtgärdade jag min airbag.

Men tycker du skall ha lite is i magen, tycker att det kommer ut riktigt vettiga ex "regelbundet". Bara ha pengarna framme och hugga direkt. Får man fråga vilken budget du har, så man kan hålla lite koll?

Mvh Stefan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade hoppat den bilen, en strulfri känns som en bättre start på äktenskapet.

MVH
Robert
Köp min 320i års modell 98 :P gått 25 000 mil..

Den står i örebro. Troligtvis så är generatorn sönder så (åh inget batteri) därför blev jag ståendes vid E20 -_-

Pris: Bud

Mvh Rickard
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag hann faktiskt kolla på 323an lite snabbt igår kväll. Airbaglampan lyste som utlovat, och kopplingen tog på ett mycket konstigt sätt. Mycket högt upp och man var tvungen att ge mer gas än jag nånsin upplevt i en bil för att komma iväg. Jag är dålig på att känna vad det är i såna fall men kan tänkas att det beror på att den slirar kanske. Kändes inte bra iaf. Dock kunde jag vid körning inte uppfatta några direkta vibrationer.
Men rosten, rosten!
Alla dörrar och huven var riktigt kexiga, samt bakluckan amatörmässigt lappad.
Plus känslan att den som jag trodde använts som slit och släng utan större vård.
Nej, den hoppas över helt enkalt.

Stefan: Tack för tipset om lagning iaf, man vet ju inte när det kommer att dyka upp vad man än köper :)
Min budget är lite begränsad just nu, vill inte lägga mer än 15-20k för en andrabil.

Och tack Rickard, men som Robert säger så är jag inne på att ha en så strulfri bil som möjligt.
Så klart blir det alltid nåt med gamla billiga bilar, men som utgångsobjekt vill man ju minst ha en ren besiktning och körbar bil i så bra skick som möjligt.
Om du fixar till den såpass så kan vi ju alltid diskutera :)

Tack för input , all! Jakten fortsätter :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Denna har jag ringt på men inte fått svar än. Ser smått lovande ut tycker jag väl...

Länk
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
gick igenom utbudet lite snabbt på blocket. förvånad över hur risiga alla är! då förstår jag om de fina ryker snabbt.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Jag ska laga BMW:n ialf, sen kanske den är till salu! :)

Mvh
Länk , bara inskaffa en tegelsten, så är farthållarn löst.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Rickard: Det låter fint, hör av dig då så får man se hur det ligger till :)

Kom på lite riktlinjer också haha...jag behöver en manuell, då det ska övningsköras i framtiden. Det är även så att jag i första hand hoppas på nåt runt sthlm, om inte nån har korn på ett ex som man vet är i bra skick.
Det går ju inte att resa runt för att kolla på vrak helt enkelt.
Tyvärr begränsar det utbudet en hel del, jag vet... :(
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja då vart Volvon såld till slut.
Men nån duglig E36 runt Sthlm verkar inte stå att finna för tillfället...
Nån som har några tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.