|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok , man vill ju inte gärna förstöra skinnet, så sittunderlag verkar bra ! Har en hel rulle liggandes faktiskt, använder ju till att täcka grillen på vintern :) Något mer man måste tänka på, allmänt då o kanske inte bara i bilen ? |
|
|
Slappna av, ha aldrig bråttom någonstans, se till att de äter och skiter innan du sätter dem i bilen. Typ så ;) ------- //Lövet |
|
|
Fint , det löser sig nog :) Tack för alla bra tips ska tänka på dom. |
|
|
har en e39 touring och ett barn. Först, köp inte babyskydd utan hyr från NTF, babyskyddet är bara en onödig utgift som du gärna lägger på något annat. Recarostol kan du också köpa på exempelvis Schmiedmanns, själv köpte jag en britax hiway och den funkar utmärkt, dock lite ont om benutrymme i framsätet. Jag saknar fö isofix i min e39, det är stor hjälp om man har det. Stolen står i baksätet, har aldrig haft några problem med det, ungar sover oftast när man kör bil. e39 är inte en familjebil, men kan lösa uppgiften. Köp små vagnar och barnstolar. Jag har bättre plats för barnstolen i min mercedes A-klass, baksätet i e39 är litet och inte alla barnstolar passar där. |
|
|
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter. Vi har nu en 540 e39 sedan och en Saab 9-3 kombi -08. Barnvagnen vi har är en cresent kombi vagn. Vagnen går in utan problem i e39an bara man snäpper av hjulen. De roliga är att man kan skjuta in vagnen hela vägen mot ryggstödet på tvären, så man har mera bagage utrymme över i e39an än i Saab kombin med vagnen i lastat:) Så på semester resor åker vi tack och lov i e39an, saaben är som att åka i en gammal 740 i jämförelse. |
|
|
prajtor: Kanske är bra att köpa eftersom man nog kommer få en till knatte inom några år efter tänker jag. Har inte isofix tyvärr jag heller. marwin_of_sweden Det är sådana nyheter jag vill höra :) Vill inte ge mig in i kombiträsket helst faktiskt. Det ska ju vara roligt att köra hela tiden |
|
|
Testade att lasta vagnen i pappas e39 touring. Man har lika mycket plats kvar i den mellan vagnen och bagage luckan som i min sedan. Skillnaden är ju dock att man kan lasta på höjden i touringen. Men utrymmet i min sedan räckte för barnvagn, resesäng till lillan och packning för två vuxna + lillans grejer när vi var på mini semester i 3 dagar. Helt godkänt tycker jag:) |
|
|
Låter mycket bra ! Vi kommer nog inte åka långt speciellt mycket heller. |
|
| Min grabb fyller 14 till helgen. Han åkte Merca W123 sedan som liten. Det blev folk av honom ändå ;) Kombi-måste är nog lite svenskt beteende skulle jag tro. | |
|
Skönt att höra Anders :) |
|
| Jag o sambon har 2barn 1,5 o 3 år vi hade Volvo 745 innan "en av dom bättre bilar som byggts" den finns det gott om plats för 2 vagnar/ syskonvagn, men idag har vi e39 touring lite sämre plats men det går via har barnen där bak, kan varmt rekommendera duologic 2 den har vi haft i 3år nu och är godkänd från 0 månader upp till ca 18-20 kg har jag för mig ca 4år åldern den kan man även ta ur från sin bas när man ska handla o dyligt slippa asa upp ungen ur sin sömn går även föra upp ett handtag ock köra den på hjul som en resväska mycket bra. Sen är även den som man kan ta ifrån sin bas godkänd att sätta i annan bilstol upp till 10kg smidigt om mor i farföreldrar vill låna barnet en eftermiddag eller hyrbil eller andra bil. Sen vet jag inte om Folksam kör kampanj fortfarande "om ni har det bolaget" vi fick 500kr i rabatt på den stolen. Men en mycket bra o säker stol Akta grako duologic 2 finns kanske 3 idag. | |
|
Kombihets för att man får barn! Om du inte gillar kombi skall du inte ha en, så enkelt är det. Egentligen är en förlängd 7-serie den bästa familjebilen för det är i baksätet man behäver den extra platsen. Det är otroligt sällan som jag har haft problem med bagaget i 750, däremot uppskattar jag dagligen det generösa utrymmet där bak för våra tre barn (1, 5 och 6). Vi använder alltid 750 när vi skall köra alla. Kombin finns till om det behövs lastas mycket, men inte för barnens skull. 750=familjebil, 530=lastbil. Mvh Tomas |
|
J.Lindström |
Tja, och det som inte ryms i bagaget ryms ju i takbox...vi hade två stora hundar när våra tvillingar kom till världen och då spelade det ingen roll att vi hade en lastjätte som en Volvo XC90, utan då blev det till att investera till en Thule Atlantis 900 där tvillingvagn, två resesängar, två resestolar, två fullmatade trunkar i mellan storlek och diverse kassar med kläder och blöjor rymms...takbox är nog en av dom mest värda köp man gjort. Men bara att ha tålamod med stuvandet, nu är tvillingarna drygt tre, så nu behövs t.ex inte resesängar eller stolar längre för att inte tala om blöjor så nu finns det helt plötsligt gott m plats mot man var man dom två första åren iaf :) |
J.Lindström |
Men sen givetvis när man har familj så är ju kombin överlägsen, så är det bara, tro mig har sett dom mest inbitna sedanälskarna till slut gett sig och skaffat kombi för att sen säga OJ, vad lätt allt blev att få med sig....har man essuton vovve är det ett måste, men i ditt fall (trådskaparen) klarar du dig med sedan med bara ett barn och ingen vovve om du prompt inte vill byta :) Och som sagt, det finns takboxar också, gudomligt bra att ha :) |
|
Det mesta är redan sagt, bara en sak som är viktig nog att påpeka igen: Sätt barnet bak!! Jag har alltid kört med barnet bak. Säkrare för dem (bäst i mitteln, men det kan vara ett elände att få dit dem..) vid krock och för dem och dig, eftersom de inte distraherar lika mycket. Farligaste beteendet i bil är att SMS:a när man kör, 500ggr så hög risk. Näst farligaste är barn i barnstol i framsätet, 300ggr risken. Ungen tappar nappen på golvet, du böjer dig ner för att ta upp den - BANG. Dessutom ser man inte ett skit till höger, har jag märkt de få gånger jag har provat pga last i baksätet. Lycka till, det är kul ;) / Fredrik |
|
|
Lösningen på napproblemet kostar 55kr: Länk Men som sagt, finns andra skäl att ha dem bak också. Viktigt att veta är också att de vänjer sig vid att sitta själva väldigt fort. ------- //Lövet |
|
|
Det mesta har säkert redan avhandlats ovan, ett tips dock - discountbabyequipment.co.uk säljer kompletta kit vagn & babyskydd till bra pris. Såg kommentaren om att stolen sabbar skinnet ovan, Recaro har ett mellanlägg i skumplast med byglar i ena änden som man krokar i isofixbasen att lägga mellan säte och bas. |
|
|
Men en helt annan vinkling när det gäller E39 touring, går den att sova i? Bli golvet plant när man fäller baksätet? Kör idag en Honda Accord där jag har en 120cm madrass, med en liten 105cm skuren midja för hjulhusen. Man sover som en kung, går även fint att sova två. Men har tänkt mig tillbaka till BMW, fungerar det här även i E39, eller har den lika korkad fällning som E36? /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Jag kan återkomma nu 6 månader efter barnet kommit och säga att änsålänge funkar E39 an bra, får in helt ok mycket packning osv. Lite trångt med babyskyddet om man ska sitta framför, men absolut inga problem. Har en kronan duo s vagn som går in i bagaget utan att ta av hjulen på chassit.´ Dock ska jag väl ta höjd för att ett till barn kommer inom ett par år, nästa bil blir en SUV, menst pga att jag vill ha en större bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.