AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.571

Väntar vårt första barn, lite frågor ang E39 som familjebil

Sida 1 av 2
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Nu är det dags att bli farsa, först i början på nästa år men lika bra att förbereda sig redan nu.
Jag har idag bilen i min sign (sedan) och har ingen anledning att sälja den heller, den har inte ens gått 16 000 mil så den har lite mer att ge.

Jag vet att det finns en del trådar som tar upp ämnet men jag tänkte att det är lika bra att få lite färsk info.

Jag kommer nog inte ibörjan att köra så mycket ensam med barnet i bilen utan frugan är med med mestadels, men är det säkrast att koppla ur airbagen i fram och ha barnstolen där ?

Om jag åker själv med barnet vill man såklart se det hela tiden.

Jag har förstått att man inte får in alla barnvagnar i bak men vi vill inte heller ha något monster till vagn, men vill ändå inte behöva montera ner allt bara för att kunna stuva in den.

Jag har ju skinnklädsel som kan tänkas sig vara bra mot oväntade spyor osv.

Berätta gärna hur ni gjort.

Mvh
Captain

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Säkrast sitter barnet bak ur krocksynpunkt. Det är en vanesak för barnet (och för dig) att hon/han kan sitta bak själv. Det spelar inte så mkt roll som man tror, du ska helst inte hålla på och pilla med ungen ändå när du kör (för din och andras skull).

En annan anledning att ha barnet bak är att när du skaffar en lite större stol (efter de första 6 månaderna) så skymmer dessa sikten ganska rejält om de är monterade fram.

Sikten bak till barnet löser du med en: Länk

Vill du ha kvar sedanen får du skaffa en lite smidigare vagn och vanligen dela på underrede och liggdel. Lite meck men det går att hantera.

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tack för ett bra svar.
Är det mitten bak som gäller då eller ?

Jag har inga krockkuddar i bakdörrarna iaf.

Risken att koppla ur airbagen i fram är ju också att det drabbar en vanlig passagerare om något skulle hända.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hej, kul med barn! Har själv en 10 månaders tjej och har hela tiden kört med e39 sedan. Inte upplevt några som helst problem. Vi köpte barnvagn efter bil och inte tvärtom som verkar vara standard, blev billigare så. Vi kör med Brio Sing och har även kört med brio babyskydd med tillhörande bas. Oftas har vi klarat oss med barnvagnsunderredet och babyskyddet (de passar ihop) när vi ska ut och handla etc. Nu har vi bytt till besafe och det är inga problem med att sambon att få plats. Barnet har hela tiden suttit bakom passagerarstolen, då vi inte monterat ur airbagen. Kan även tillägga att jag är 195cm och sambon 175cm så vi är inga pygmeerer:-)

Våga vägra kombi!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vi har förvisso E39Touring men har kört med barnet i höger bak hela tiden även med bara en vuxen i bilen. Börjar barnet vrålskrika (har tappat nappen etc) får man stanna vid vägkanten men det gör man såklart även om barnet sitter fram (väl...). Nu när sonen sedan länge kan prata pekar han att pappa skall sitta fram och köra medan han sitter bak. Bara att vänja in. :)

Vi har ISOFIX-fästen bak och skaffade därför en sådan stol, den funkar endast bak för övrigt. Stolen efter babyskyddet tar mycket plats. Vi har en Britax-nånting där barnet sitter bra och bekvämt och ser ut genom rutan. Tror inte att en 195cm lång passagerare kan sitta bra i framsätet då. Jag är 180cm och det går bra, men ingen lyx.

Teutonia FUN barnvagn kan rekommenderas för barn 0-4 år. Den är bra att lasta (går in på längden i Touringen), komfortabel för barnet och skön att köra. Som en E39a. Har ej provat att lasta den i en sedan dock.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Normalt sett sätter man bilbarnstolen på en av kantplatserna bak. Inget hindrar nog att montera den i mitten förvisso annat än att det blir obekvämt att fästa barnet i stolen (de sprattlar rätt bra). Babyskydd som monteras med ISOFIX kan man nog inte montera i mitten för det finns inga sådana fästen där.

(Har för övrigt precis som danielb en 10-månaders tjej som numera sitter i en BeSafe IziKid)

-------
//Lövet
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Många värdefulla tips här det är uppskattat, då detta med barnstolar och babyskydd osv är helt nytt för mig och frugan.

Det här med att ha barnet i mitten i bak var bara att jag läste någonstans, för att minimera risken vid sidokollisioner, men som ni säger är det nog väldigt obekvämt att sätta in ungen där i mitten är ju ganska trångt ändå.

Finns inga isofix i min bil så det spelar ingen roll då, låter smidigt med underredet och babyskyddet, är underredet bara att stuva in på längden ibak ?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
På brio Sing är det bara att fälla ihop underredet och slänga in i skuffen, liggdelen får också plats men när vi har åkt längre och haft mer packningen har vi lagt det i baksätet. Nu när hon är lite större så går det att fälla ihop underredet tillsammans med sittdelen dessa delar behöver inte tas isär. Åk till en barnvagsaffär och testa, så vi gjorde, tog med alla prylar till bilen och provmonterade tog oss totalt 15 minuter att bestämma vad vi skulle ha. Men passa dig, det är en dyr djungel och mammor brukar kunna bli besatta :-) Brio Sing (ligg och sittdel) tillsammans med babyskydd och bas betalade vi lite drygt 4,5k för, nytt!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vi använde e38'an som familjebil när barnen var mindre. Båda satt bak och det gör dom än , inga problem överhuvudtaget. Kan ge dig ett tips. Vi köpte våran stol via folksam. Kommer inte ihåg fabrikat men den har hjul och handtag på insatsen så barnvagnen blir nästintill överflödig. Tror vi använde vagnen 5ggr totalt och det var bara vid längre utflyckter.

MVH David Öfverdahl
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Acta graco duo logic var det: Länk

MVH David Öfverdahl
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Har samma kombination som danielb och det fungerar utmärkt. Basen är att rekommendera då man kan klicka dit babyskyddet enkelt. Somnar barnet under färd så är det inga problem då även babyskyddet går att klicka på underredet. Ska man snabbt ut och handla osv så räcker det oftast endast med babyskyddet. Underredet monteras ner i ett steg och får plats i bagaget. Det tar ju en del plats men hjulen går att ta av för att frigöra mer uttrymme i bagaget. Vill man ha liggdel och underrede i bagaget så måste dessa delas men sedan får man in dem på varandra (underredet nedmonterat).
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter smidigt det där som sagt, såg att det fanns kit att köpa för runt 5K, låter rimligt för att få det mesta man behöver i början i vagnväg.

Hur är det med solskydd, har ni sådana där disneyfigurer :) eller bara en vanlig svart sugproppsvariant ?

David: förstod inte riktigt vad du menade med hjul på barnstolen.

Ok ska man åka långt vilket jag inte tror kommer ske så ofta får man väl skaffa takbox :) Hoppas inte man får tvillingar då kanske det blir Kombi iaf :O

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Är små hjul och ett handtag inbyggda i insatsen. Du tar ut insatsen med barnet fastspänt , drar ut handtaget och sen är det bara att dra stolen efter/före dig. Är små hjul så fungerar inte på grus men inga problem på asfalt , affären mm.

MVH David Öfverdahl
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Har i och för sig en Touring men det borde inte spela någon roll när det gäller placering av barn.

Jag kom fram till att bästa stället att ha barn på i en E39 är mitten bak. Dels så är mittpositionen bak det säkraste stället att sitta på för barnet om det skulle bli en krock. Dessutom kan de som sitter i framsätet skjuta tillbaka sina stolar ordentligt och behöver inte sitta hoptryckt bara för att det finns en barnstol. Åtmistone om man har sportstolar så är det nämligen så brett mellan stolarna att barnstolen där bak slinker mellan framstolarna tillräckligt mycket. Klart bättre än jag förväntat mig. Om man sedan väntar ca 3-4 år till man får nästa barn så sätter man den äldsta framåtvänd på ena sidan där bak och den minsta i mitten. På så sätt kan man fortsätta att åka med full komfort där framme.

En annan fördel med att ha barnen bak är att man inte blir lika distraherad själv.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Vi hade också en E39 när lilleman var liten då satt han i mitten bak lite krångligt att få in honom men bra om fler än en till skall åka bak i bilen

Ha deT
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Har man babyskyddet höger bak så kan ända två passagerare få plats bak. Lite trångt men det går bra vid korta sträckor.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Angående solskyddet så har jag eftermonterat original hatthylla med elektrisk gardin som jag köpte billigt på en skrot. Drog ej kablar till instrumentpanelen utan till bagaget vilket är ganska enkelt. Sedan är det sugproppvariant på sidorutorna.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag kör med barnstolar från Recaro, kika på tyska eBay t.ex. annars tar bl.a Mekonomen hem såna också men det kan man ju lika gärna göra själv..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, får nog bli manuella med sugpropp då till en början, får se om man pallar med en sedan eller om man senare byter till Touring, men som det ser ut nu funkar det bra med min sedan och gillar inte att köra buss i onödan :)
Tycker man får den känslan av en Touring när man är ensam i den.

Med tanke på om barnet sitter höger bak och frugan bakom mig så kommer hon inte få så mycket plats för benen då jag gillar att sitta långt bak, då kanske det är bättre att ha barnet i mitten ibak, iof kan man ju variera beroende på hur och vart man ska åka kan jag tänka mig.

Blir skinnet fult av stommen till babyskyddet ? Har sett vissa salubilar med märken djupt ner i skinnet som inte åker tillbaka, ska man lägga något skydd emellan ?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ja skinnet blir förstört om du inte lägger något imellan. Tips som funkar jättebra är vanliga enkla sittunderlag i skumplast.

-------
//Lövet
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tjena!

Har en e39T och den fraktar vår 6 månaders som sitter höger bak i ett brio babyskydd med isofixbas och ja, det blir märken om du inte skyddar det på något sätt. Jag använder sittunderlag under basen för att undvika märken och när grabben inte är med så släpper jag på basens fotstöd för att spara sätet så att säga.

Tidigare hade vi också en Audi A6 sedan, och det funka bra med bagaget även i den, och då har vi en gigantisk emmaljunga-vagn. Tänkte först köpa den minsta vagnen men efter att provat till höger och vänster tyckte vi att emmaljunga var en av de mer gedigna vagnarna.

De få gångerna vi åker på längre resa med övernattning blir det lite trångt, men då ska ju vagnen med, hunden sitter bältad i framsätet, sen ska en babysitter och nån väska med diverse babysaker med, jag och damen har en väska, så visst, det tar lite plats. Men det gick med både e39t och vår gamla Audi A6 sedan.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.