AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.133

Kan man byta ner sig från en F11:a till en F31:a?

Sida 2 av 2
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
fastEddie:
Jag skulle personligen inte vilja byta från min F10 till en F30. Utöver den fina vardagskomforten tycker jag att femman är ruskigt kompetent och underhållande, särskilt när man lagt i Sport + och börjar pressa den.
Visst, F30 är något mer alert i reaktionerna (vore ju konstigt annars) men som helhet anser jag att den bleknar i jämförelse med F10.
Dessutom är F30 väldigt nära F10 i pengar, och då ger F10 mycket mer bil för pengarna. Min personliga åsikt.

Mvh
Christian
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Intressant och kul att läsa inläggen. Tackar för det.Skriv mera! Profossens något filosofiska inlägg ihågkommet. Storbumsen är snyggare än F 3* som ser ut som en E9* med annan front och större bakljus.. Den ser inte större ut och den känns liten inuti. Femmans design är ju helt ny. Frun anser inte att ett byte så tidigt är nödvändigt. Hon cyklar och går mest. Men jag märker att hon saknar 335:an.Jag tänker på värdefallet vid nästa byte och som har en annan idé. Köper den nya Suzuki Swift som är så körglad. Finns som extra stark.

Visa användare
741
fastEddie
Jag provade en F30 328i med sportaut idag. Den var kvick och rask. Den lät ju inget vidare heller. Känns som ett nerköp jmf med F11 535.Trång känsla. Bullrig var 328an. Mycket vindbrus. F11 an går helt tyst i jämförelse. Mer snabbstyrd var 328. Nog mer skoj på småvägar och i stan. Får se om det kommer någon 335d att prova senare.

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Vad man än tycker så är det ett faktum att man tar på sig en F31:a och kliver in i en F11:a, så är det bara. F31 är betydligt mindre på utsidan också, vilket jag uppskattar. Är det svårt att ta sig i och ur en F11 är ju F31 mycket värre eftersom man sitter så lågt i den. Kanske dags för en X-seriebil?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Suzukin är trevlig! Har testat den vanliga swiften med liten motor och den pinnar på bra samtidigt som den känns gediget byggd. Har ju fått mkt beröm i pressen också...

Mitt tidigare inlägg var givetvis skrivet med en stor glimt i ögat, men huvudtanken är ju att slippa onödig friktion i vardagslivet som exempelvis att ens partner inte känner sig bekväm med familjebilen (been there, done that, got the T-shirt ;)...
Visa användare
741
fastEddie
Hej Profossen!
Småbilar är körglada och smidiga och drar lite soppa:)
Praktiska att ta vid en liten runda ner i stan. Borde ha en sådan oxå.

Visa användare
741
fastEddie
Jag funderar på en X1 28i nästa byte. Sitter högre lättare gå i och ur. Mindre klumpig i stan. 535an kommer bäst till sin rätt vid långa körningar med högt tempo. Jag lider av att det blir nästan aldrig längre än 9 mil i ena riktningen. Jag vill köra 100 mil i ett svep!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
FastEddie: Se bara till att provköra ordentligt innan du gör bytet. Skillnaden jämfört med en F11 är enorm på i princip alla plan.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Haha gillar era inlägg om damerna, helt rätt dom är omöjliga.

Så många gånger jag har en kund som bestämt sig, "ska bara kolla med frugan först" återkommer efter några dagar och köper något helt annat hehe
Visa användare
741
fastEddie
Läste på Länk

Jänkarna tycker F10 är mycket större inuti än F30n.
Nu har jag tröttnat på tänka på byta ner till en 3:a. Jag behåller min 535 något år till.Kanske längre. Jag har provat X1 när den kom ut. Tyckte den kändes billig inuti. Nosen var inte snygg heller. Det är fixat idag. Kanske en vettig kandidat.

Har ni läst i Teknikens Värld att N55 motorn ska ändras?
Mera kraft och lägre förbrukning.
Det är störande eller hur? När man precis köpt en femma med den motorn.
Bara till att pynta upp en kvartsmille och beställa en ny. Nej sansa sig nu. För en låda pengar kan man tanka i åratal. Soppan är FÖR dyr nu.
Det känns numera lite lockande att köpa en bil som drar 04-05 liter milen. Som en Volkswagen Up. Trevligt med plåt på instrumentbrädan som en Volvo på 60 talet. Och då ville man ha en klädd bräda lol.

Men det känns galet att det ska kosta 800 spänn för att köra 60 mil med bilen bara i soppakostnad. Små bilar är roliga att köra. Men jag provade Swiften den nya för en månad sedan. Borglund i TV skrev så mycket att den var pigg och kul.
Den var ju trött som fan. Hände inget när jag gasade. Tog någon sekund innan den svarade på gasen och jisses vad sakta det gick. Styrningen och lådan var bra men inte var den rolig! Där ser man vad van man blir med en BMW. Kanske jag ska prova Up:en också! Den har iallafall trepip som de säger låter så mustigt och ettrigt.

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Haha. Galet kul som du velar runt med dina biltankar fastEddie. Jag hade en X1 23D tidigare, ganska nöjd förutom bullret och motorljudet och den billiga inredningen. Har nu köpt en F30 328 iX med M-sportpaket och Estorilblå färg. Enligt min (och bilförsäljarens) mening den snyggaste Bimmern just nu (smaken är som baken ;) ) Jag har satt i Promotechs trim och har 294 hk/450nm. Bilen går fantastiskt bra och förbrukningen sjönk med 1 dl/mil till 0.8 blandad körning. Fattar inte tidigare inlägg om att inredningen är plastig... Enligt alla tester håller den högsta kvalitet i klassen och det håller jag med om. Sjukt nöjd. Dessa bilar köper man inte för utrymmenas skull, då väljer man något annat märke (trots att F30 hade störst bagage samt bäst baksäte i AMS senaste test).
Lycka till med ditt fortsatta letande (velande) :))

Visa användare
741
fastEddie
Grattis Tompak23d!!!

100 bilar har man ju haft av ngn anledning :)

Estorilblått skulle jag själv velat ha! Trimmet låter väldigt kul ju.
F30 vinner alla tester i mellanklassen. Drog din så mycket som 09 liter milen innan??
Hade den gått lite mil? Dock drar x-driften en del mer soppa. Bor du i snöiga trakter?
Mycke nöje med bilen!
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Japp, den drog faktiskt nästan litern i början. Nu har den gått 700 mil. X-drive tar ju ca en dl/mil extra. Bor i dalarna. Hade en 530D med chiptrim på firman tidigare. 286 hk, 615 nm i vrid. Funkade inte så bra på vintern... Föredrar fyrkrafs...

Visa användare
741
fastEddie
Tompak

Ja så mycket vrid i 530 och antispinnlampan lyser hela tiden. På tal om soppakonsumtion så drar alla bilar mer än fabrikerna uppger. De är bränsleoptimerade i kontrollcyklerna på labben. De tar 20-50% mer soppa än deklarerat. Läs de senaste AMS.

BMW säger att motorerna inte släpper förrän efter första oljebytet. Trist att vänta tills motorn "släpper". De byter ju bara olja och microfiltret efter 2 år eller 3000 mil. Jag bytade oljan själv vid 1400 mil. Kan köra på 09/blandat. Men varför skall man ha ett så lugnt tempo? Hade räckt med en 528 då. Ser att du bor i Ludvika. Där kan det bli en del snö. Har lastat på ABB några gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.