|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla powervänner:D Jag har ju en F11 535iA som ni alla vet. Den är väldigt bekväm. Bekvämare än den E91 335iA vi hade 2010. Den nya är inte så sportig. Om man inte trycker in Sport+ knappen. Då krymper bilen. Det räcker med att hålla jämn fart när man trycker in sport och bilen ökar farten känns det som. Iallafall ökar varvet. Det känns som bilen ökar farten. Bilen blir även förbålt snabb i kurvorna. Jag blir faktiskt impad. Och jag har haft ca 100 bilar i alla valörer från Alfa till VW. Det var ju trevligt och sådant finns på en ny F31 med. Problemet är min fru. Eller problem och problem. Hon vill inte köra bilen. Den känns så stor. Och det kan jag hålla med om :D Svårare att överblicka.OK. Håller med. Men jag är van vid stora bilar. Kört långtradare i 35 år liksom. Mycket bekväm snabb säker snygg. Jag kan sakna vår 335, den var sportigare. Lät bättre i garaget när man startade den. Rått ljud :)) Samt var mindre. Trögare styrning. Fetare ratt ( M ) Jag saknar den. Ibland. 535:an har ju den nya N55 motorn som ger 400 nm vid 1200 varvoch det känns bättre och starkare än gamla N 54 motorn- den var det mycket skriveri om angående lag. Dock gick vår mycket bra och behövde inga uppgraderingar i mjukvaran:) Men jag tycker om den stora bimmern för att den är bekväm. Jag har blivit gubbe. Fyllde ju 60 bast i mars. Suck. Svårare att röra sig.Men gasfoten finns kvar :)) Jag körde streetracing på 70-talet. Det är faktiskt jobbigt att sätta sig in i en F11! Så lågt i taket. Bilen är 1460 mm hög. Men taket tar nästan i huvudet. Vet inte hur det är i en ny F31:a. Jag har den nya 8 växlade SPORT lådan och den är tamejfan den bästa växellåda jag vet. Finns dock i nya 3:an. Nu när jag har skrivit så långt kommer jag inte ihåg vad jag frågade efter. HAHA. Vad håller jag på med? Byta en nyköpt 535:a med 957 mil på mätaren till en liten 335:a...... eh känslan var det ju :) måste nog ta mig in till Förenade Bil i Malmö och prova en liten trea. Man har inte haft 100 bilar om man inte byta bil ofta. Ja jag är nog galen! | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
fastEddie som namn för att du äger bilarna kort stund? "You can call me Bon" |
|
Kanske undermedvetet. Har inte funderat på det. Hur många av oss vill inte ha många bilar? Det är ju kul. |
|
|
Då köper du ut en 316D sugdiesel till frugan så är hon glad också. Man lever bara en gång. /P |
|
|
F31 lär komma med fler motorer i höst. 340? |
|
| som sagt köp en annan bil till frugan och behåll din f11 hehe.. ne men skämt o sido förlorar du inte mycket pengar på bytet så hade jag nog tagit en 335:a | |
|
Då har man aldrig kikat på vilken mellanklassbil som helst om man tycker F11 är stor. Trängre i kupen än en golf och mycket mindre lastutrymme än de flesta kombibilar. En 3-serie är inte mycket mindre, det är nog bara hennes känsla. Ge henne en A-klass ny för 150.000 så lär hon parkera utan problem. Det är väl mindre än du tappat på en 535i. Vågar nästan inte föreslå vad du tappar om du byter in den. |
|
|
Bytte också från E91 335i till F11 535i. Upplever också femman som mycket större. För oss som har två små terrorister funkade helt enkelt inte en trea längre, femman är perfekt för oss. DOCK, trean var mycket trevligare att köra, intimare och mer engagerande. Någon tysk tidning skrev att femman tagit över Mercas gamla roll som avslappnat komfortskepp i storleksklassen. Ligger mycket i det, särskilt med dieselmotor som ytterligare förstärker laid-back intrycket. Hade jag inte behövt utrymmet hade jag köpt en 335i. Appropå inbyte så ska jag byta in min 535:a om ett par månader. Ska bli spännande att se vad man får efter ett drygt år och 6k mil... Mvh Arese |
|
| Arese: vad blir det nu? Ibland tror man att man är ensam om att vilka byta bil efter 6 månader, men det är skönt att läsa om alla som byter ofta också. | |
|
6 månader? Jag börjar fundera på nästa bil efter en vecka... :) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Som jhellstrom skriver: det är mest psykologiskt; F31:an är inte så mycket mindre än F11:an. Bimmerpost gjorde nyligen en storleksjämförelse - har du sett den? Kolla här annars: Länk ---- BMW CS #6212 |
|
|
Du kommer aldrig kunna övertyga en kvinna som bestämt sig för att en bil är "svår" genom att presentera rationella fakta av typ VIN-mått. Detta, eftersom hon inte tänkte logiskt från början, utan emotionellt. Du kan möjligen rädda 5:an om hon har någon väninna som kör 5-serien och som kan hjälpa henne bli kompis med bilen. Annars är väl den billigaste läsningen att hon köper sig en egen bil. Du är ju inte hennes sugerdaddy? Håll dig utanför den affären, även om hon kommer hem med en Hyundai, annars blir du medskyldig och till slut ensam ansvarig för hennes transportprobem och alla följdskador därav, i evighet, amen. Om du skrattar nu och tänker "inte min Ulla/Karin/Linda" etc., tänk efter hur många gånger hon startat med det smuliga köksbordet för att hyperboliskt landa i att det är synd om henne eftersom grannfrun minsann får spontana kärleksgåvor varje dag eller något annat imbecillt. Nej, jag är inte bitter, bara realist. Minimera hennes möjligheter att projicera sina bekymmer på dig genom att inte involvera dig i att lösa hennes problem. Hon vill inte ha lösningar, hon vill ha känslomässig bekräftelse, ok? Du kan testa att belöna henne med en blomma eller så varje gång hon lyckad parkera den helt nya parkeringssensor- och servoförsedda bilen, -"här, jag tycker du ska ha det här för att du försöker ..bl.a..bl.a.. Jag vet att det är läskigt för dig men ändå.. Bl.a..bl.a..". Det här kan tillfälligt köpa dig tid till att hitta en annan bil till henne, men jag garanterar inget! ;-) |
|
|
Kanske en F31 med V8:a. Minst en 335 eller 328 räcker? Värdefallet är lite störande. Får se om ett år eller två. Trivs rätt bra med Femman men det känns lite gubbigt. Laidback som Arese säger. Hellström nog fasen är Femman mycket större än en GOLF! Inuti.///// Kanske en 335d? Eller kommer 350d? Jag tycker egentligen att små bilar är roliga som nya Suzuki Swift. Kunde vi haft också. Den finns i extra stark. Jag vägde Femman på en bilvåg. 2040 kg väger den. Fulltankad. Va? Glastaket är tung... En bil ska vara lätt. Det blir tyngre och tyngre. |
|
|
fastEDDIE: Nädu, femman är mindre än en Golf, det blir väldigt uppenbart när man har barn under fyra år som ska sitta bakåtvänt bak, det är rent av klaustrofobi-framkallande att köra så i en F11 med Sportstolar. I en Golf är det inga problem de gånger jag testat. Däremot tycker jag inredningen känns väldigt plastig och billig i F30, jämfört med F11. Nu jämför vi ju med en av de bästa på marknaden iofs. Men, man får ju mer motor för pengarna och med dragkrok och takräcke löser man det mesta när barnen sitter framvänt. |
|
|
Jhellstrom; vi har två grabbar under 4 bast och har inga problem att bekvämt få plats i F11. Vad har du för stolar? Bagaget är också mycket större, vår Mountainbuggy gick inte ens in i öppningen i E91. Inga problem i F11. Pga nytt jobb måste jag byta vagn. Blir nog en ny femma men då jag går från mgmt konsulting till linjen måste jag låta mig begränsas av en budget så det får bli mindre motor/utrustning:-(. Har långt gångna planer på att kompensera mig med en 997:a privat:-) Mvh Arese |
|
|
Arese. Sportstolarna med skinn. Jag är 186cm lång. I en Golf så har jag utrymme mellan barnstol och ryggstöd och sitter som jag vill ha förarstolen. På F11 så måste jag ha barnstolen kloss an och sitter riktigt trångt. Roligt du nämner mountain buggyn, första gången den skulle ner i f11:an fick jag en chock, på min Xc70 kan man förvara den åt vilket håll som helst och har gott om utrymme i alla led. I F11 ligger den närapå kloss an mot kanterna. Helst vill jag ju ha en 1M, men då kanske en f31 med vass motor är ett bättre alternativ då man har barn. Men dessa bilar är ju sk livsstilskombibilar och inga fraktare. |
|
| Så tradigt Hellström att barnfamiljer ska köra Golfklassen (som ska heta Focusklassen nu för att de är bättre och billigare.) Men de kanske kan köra Passat med V6 och 300 hk den har fått mycket beröm. Billig är den också. | |
|
Se fram emot den tid då barnstolar och -vagnar är ett minne blott! Plötsligen blir bilen så rymlig, även E61:a. För mig har det största problemet sedan varit att sittdynan bak är så djup att barnens lår inte räcker så dom når ryggstödet. En egenskap man lätt missar när man mäter baksätets storlek genom att kolla hyr mycket plats som finns kvar mellan dynan och främre stolen. |
|
| Även om en lätt begagnad F11 sjunkit en del kanske det kan vara klokt att sadla om till nya F31. Det är en modell som kommer vara löjligt eftertraktad under sin livslängd. | |
|
Angående frågan om att BMW F10/-11 är mindre än en VW Golf. Jag är inte av samma uppfattning som tidigare inlägg. I familjen har vi förutom en F10 en VW Golf årsmodell 2010. Jag kan hålla med om att förhållandet mellan Golfen och BMW:n invändigt skiljer mindre än yttermåtter dessa bilar emelllan. Men att påstå att BMW:n skulle vara mindre invändigt är en stark överdrift. Det är nog korrekt att Volvos V70 modeller har en bättre anpassning av bredden på baksätet (pga den planare sittdynan) och även bagageutrymmet gentemot motsvarande BMW Touring. Av alla de gånger jag suttit i ett baksäte på en V70 att benutrymmet i baksätet är högst begränsat och inte jämförbart med en BMW 5-serie från modellserie E60 och framåt. Jag har själv tre barn (6-12 år) och har trivts utmärkt både i E60 och F10 modellen. Har även ägt BMW 3-serie (E46) ej touring och denna hade ett fullt funktionellt baksäte, men ett trängre bagageutrymme. När jag köpte min E60, 2006 var huvudalternativet en E90, men pga det sämre utrymmet i baksätet i sidoledd och det sämre bagageutrymmet blev det en E60 som var betydligt rymligare än den bil som vi hade samtidigt en E39 Touring. Dagens F30/-31 har troligtvis vuxit något i alla ledd, men efter att provat en F30 för en tid sedan kunde jag dock konstatera att en F30/-31 blir utrymmesmässigt en för stor försämring för att det skulle vara aktuellt att byta från nuvarande F10 med min familjs krav på utrymme. Bravo8 |
|
|
En ytterligare kommentar till ursprungsinlägget gällande byte från F10/11 till F30/31. Beaktar man den lägre vikten och de nättare yttermåtten kan man nog göra gällande att motsvarande F30/31 är något "alertare" i körreaktionerna vilket alltid 3-serien varit gentemot 5-serien. Huruvida de "alertare" körreaktionerna på dagens 3-serie skulle vara större än tidigare förhållande 3-/5-serie uppfattar jag inte det utan förhållandet är likvärdigt, dvs de nyare modellerna har blivit bekvämare och rymligare än de utgående modellerna, med undantag förra 5-serien (E60/-61) som jag faktiskt uppfattade som både rymligare invändigt och något snabbare i reaktionerna under normala körförhållanden. Jag skulle även vilja att påstå att motsvarande undantaget utrymmet gäller F30/-31 vs E90/-91. Oberoende detta tycker jag att designmässigt är 5-serien och 6 serierna de mest tilltalande just nu med för mig det bästa helhetsintrycket, där det största problemet med dagens 5-serie gentemot 3-serien är yttermåtten, men som sagt så har det alltid varit. Bravo8 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.