|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag upptäckte häromdagen att det har börjat komma rost på bakluckan på min e91 2007. bubblorna är på sidan av luckan, ungefär där gasdämparen sitter. Det är alltså inget som syns men det måste såklart åtgärdas. Svängde förbi BMW idag för att boka tid. De tar in bilen för undersökning, kommer ut och påstår att luckan är omlackad! Ingen garanti.. De sa att det syntes när man öppnade glasluckan, och gissade på att första ägaren hade fixat någon repa ell liknande.. Vad ska man göra? Svänga förbi en annan BMW-återförsäljare och hoppas att de fixar det? ------- Min bil suger inte... | |
| Den kanske redan har varit åtgärdad för rost? | |
| Kolla med bmw om de själva gjort reparationen, då kan de inte neka.. | |
|
Nej, de kollade. Finns inga lagningar reggade på den bilen.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Men är det omlackat där det rostat nu? Alpina B8 Länk |
|
|
En tanke bara hur ny är E91:an? Om det är en nyare bil så måste ju förra ägaren lämnat in nästan ny garantibil på omlack? Och det normala är väl att man lämnar in en bil i klass 350.000kr till auktoriserad BMW lack om man råkar ut för en repa? Inte åker man till Nisse på höjden och sprutar en sådan bil? Kontakta föregående ägare och kolla.. Kan också vara så att det är en gammal transport/leveransskada man åtgärdat innan man lämnade ut bilen till första ägaren. Den skadan registreras troligen inte i något system. |
|
|
Leffo - som det står i OP: Bilen är en 07:a. ---- BMW CS #6212 |
|
| Är det inte upp till BMW att bevisa att den är omlackad? | |
| Jag kommer få min baklucka bytt på garanti....men väntetiden är 2 månader! | |
|
Som sagt, bilen är en -07:a, 335i Touring. BMW påstår att det inte finns någon information i deras dator om någon lackering. Jag ifrågasatte också varför någon(troligen första ägaren, jag är tredje) skulle lämna en bil i den prisklassen till "hassans källarlack", deras gissning var att det är 6000kr i självrisk på nybilsgarantin och att det därför är vanligt att folk låter någon billigare lackerare fixa smågrejer.. Jag kan inte ens se att den är omlackad, men tror inte att den är omlackad där rosten har kommit. Det är ju på insidan, under plasten typ.. Men enligt BMW så spelar det ingen roll, har någon lackat på luckan så är garantin förbrukad.. Punkt! Jag ska kontakta förra ägaren och se om han vet något. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag pratade med förra ägaren precis. Luckan är tydligen lackad på Proline Bilskadecenter, som han påstår är godkända IF/BMW originalförsäkringar. Jag har fått skadenummer och kan få alla papper om jag vill. Han skickade en bild på skadan, som bestod av ett i stort sett obefintligt märke precis under rutan efter en fallande istapp.. Tror ni detta kan få BMW att ändra sig? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ja. Om det in är en prestigesak vilket det antagligen är. R |
|
|
Simon, vilken ÅF är det...? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Autopartner i Kristianstad. Men jag vill vara tydlig med att säga att de brukar vara lätta att resonera med, och att de säkert bara följer regelboken.. Frågan är ju bara om det finns olika sätt att tyda reglerna, och om det spelar någon roll att jag nu vet var lackeringen är gjord. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Är ju konstigt om bilens olika garantier skulle försvinna om bilen av olika orsaker är lagad i ett försäkringsärende av en av BMW godkänd firma. Är då HELA bilens garanti puts väck eller bara på det ställe den är lagad??? Låter ju mycket skumt. Kanske finns det en logik i det om det är gjort "på sidan" om men om man som ägare gör allt rätt, går via sitt försäkringsbolag, hos en av försäkringsbolaget rekommenderad firma, så ska det väl inte finnas något att klaga på. Jag tycker du ska stå på dig alla gånger!!!! Jag hoppas och tror att dom ändrar sig när du kan bevisa var det är gjort och att det är ett försäkringsärende. Syftet med försäkringen är ju att bilen ska återställas till ursprungligt skick och det måste ju rimligtvis innefatta ev kvarvarande garantier. Prata även med försäkringsbolaget och få deras syn på saken. Man ska ju som kund inte förlora på en skada, det är ju tanken i alla fall. Du kan även lyfta frågan till någon högre på BMW, först hos Autopartner men sen även kanske till BMW centralt. Lycka till!! Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen, Nu missförstod du mig. Försäkringsbolaget blev aldrig inblandade. Då självrisken var högre än kostnaden för lackeringen valde förra ägaren att inte blanda in dem. Däremot så var det en, av försäkringsbolaget, godkänd firma som lackade.. Dessutom så är det inte försäkringbolaget som står för rostskyddsgarantin, utan BMW själva. Det verkar vara väldigt lätt att göra fel, och därmed förbruka garantierna, även om man försöker göra rätt. Det är bara garantin på luckan som de säger är borta.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag har nu pratat med förra ägaren igen. Det var tydligen visst det ett försäkringsärende. Han hade IF(som äger BMW-originalförsäkring) som försäkringsbolag. IF hade inte som krav att lagningen skulle gå genom en BMW-verkstad, vilket gjorde att han valde en personligare lackeringsfirma som han blev rekommenderad. Proline Bilskadecenter.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Vad jag menar med att kontakta försäkringsbolaget kring rostgarantin är mest att dom borde ju ha synpunkter på BMWs förfarande då bilen inte återställs till skicket innan skadan inkl garantier som ju är hela syftet med försäkringen. Om det var BMW Originalförsäkring vet jag att dom är lätta att ha och göra med och man brukar få välja firma utifrån vad som passar en själv bäst. Andra bolag brukar vara petigare (eller rent rabiata) på att man måste följa deras rekommendation. Om det nu var ett försäkringsärende borde det vara lättare för dig att driva frågan mot din trilskande ÅF. Om dom fortsätter kan du ju alltid ta kontakt med en annan för att få ett andra utlåtande. Som sagt, det låter ju väldigt märkligt om garantin skulle försvinna iom en omlack! Om det är BMWs standardförfarande är det nog många med hyfsat nya bilar som varit med om nåt litet som resulterat i en omlack som ligger risigt till i framtiden när rosten börjar komma krypande... För BMW ligger ju inte i topp i den ligan heller om man läser lite på olika forum. Men stå på dig så ska du se att det går din väg! Niklas Fransosen |
|
|
Kan ju berätta att BMW idag gick med på att ta det på rostskyddsgarantin. Först så sköt jag lite på det, sen hade lackeringsfirman som lackade luckan semesterstängt. Men idag så fick jag tag på dem och de sa att garantin visst det borde gälla, de hade bara gjort en lackförbättring på en repa vid rutan och inte varit i närheten av gasdämparen. Och att alla bilder på jobbet(före, efter) finns i datorn hos if. När jag sen ringde upp min bmw-åf så var det tydligen inga problem alls längre. "Det är ett standardfel på e91" sa killen, "bara boka tid så fixar vi det, räkna med att vara av med bilen en vecka". Han förstod inte varför jag tidigare blivit nekad, och killen som gjorde bedömmningen då hade slutat jobba där.. Behövdes inga bilder eller någonting. Mycket märkligt. Men jag klagar inte, nu får jag iaf en helt omlackad lucka. :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
"bedömningen".. edit-funktion tack.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Skönt att det ordnade sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.