|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja.. är som så att min e39 ibland går kass.. ska försöka förklara.. =) ex om jag kör i ca 40-50 i 5an då rycker det till som om den ska dö.. jag frikopplar och bilen dör ej.. men sen är den seg o köra.. från 1000 tom 3000varv o över 3000 går den bra.. stannar jag bilen och varvar lite.. så är den ej vass på gassen mellan 1000-3000varv.. stänger jag av bilen o startar igen.. så går den som den ska.. kan hända 1-2 ggr på en dag o obland 2-3dagar utan att det händer nått.. några tipps vad detta kan vara..? | |
|
Kan vara defekt kam- eller vevaxelgivare. Kan också vara sliten/defekt vanos-enhet. Har du gjort någon felkodsavläsning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ska göra det i dagarna.. tänkte så inte nån haft samma problem |
|
|
har felsökt bilen o visade vevaxelgivare som spökar.. vart sitter givaren på motorn..? har hittat kamaxelgivare.. |
|
|
Länk Nr. 25 Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack johan.. då sitter den rätt knasigt till.. längst in på motorn.. då stämmer inte detta eller? Länk |
|
|
Länk #17 är det väll |
|
|
BaNaN85, du länkar till kamaxelgivaren, inte vevaxelgivaren /Mats J |
|
|
länken som jag skickade stämmer den då? på vevaxelgivaren ? Länk |
|
|
Verkar faktiskt finnas två utföranden... Länk Det bästa är väl om du knappar in ditt chassinummer i ETK:n (första länken jag gav), så borde rätt version dyka upp som reservdel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan b jag knappade in min chassinr.. och fick detta.. nr 9 Länk samt nr 25 men det står ej vad detta är för sensor..? Länk |
|
|
Enligt den första länken är det "impulsgivare vevaxel" och den finns med i reservdelslistan... Enligt den andra länken finns inte #25 med i listan... Enkel slutledning ger: Du skall ha versionen som sitter på främre delen av motorn! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
oj va skönt.. att ha den på främre delen av motorn ;) då kan man passa på o byta.. vev/kamaxelgivaren medans man är o pillar med kontakterna under insuget.. =) tacksam för dina snabba svar =) |
|
|
impulsgivare vevaxel och vevaxelgivare.. de e ju samma sak? |
|
|
har bytt vevaxelgivare.. (hade en liggandes hemma) blev inget bättre blev värre..(kanske den kass me?) behöver man återställa data efter bytet eller? |
|
|
löste problemet med NY vevaxel givare.. bilen är som ny nu =) |
|
|
Jag fick felkod #83 av INPA crankshaft sensor något Error freq: 1 Logistic Coutner: 17 Bilen startar och går nästan som den ska men tycker det kommer vibrationer från motorn samt att jag tycker den drar nån deciliter för mycket. Kan en dålig vevaxelgivare ge dessa symptom? |
|
|
BaNaN85, jag har ungefär samma fel på min, och har beställt vevaxelgivare, får se om det hjälper. Carsoft hittar dock inga felkoder, men jag undrar om det programmet är tilräckligt bra... /Mats J |
|
|
på min bil kom det som du säger /banan85 hackat till då o då.,. sen blev det värre o värre.. till slut var bilen nästan död upp till 3500varv.. o ja den drack 1,4 .. sen jag bytt givaren ligger jag på ca 1,0- 1,1 |
|
|
Hällde i en flaska med fuel injection cleaner - Redline Si-1 idag. 1flaska på ca 40liter soppa i tanken Kan ju även vara spridarna som är lite smutsiga så jag provar detta först för att se om det blir nån bättring. Sandzoo köpte du en vevaxelgivaren från BMW eller annat ställe? |
|
|
Banan85 jag köpte den på autoexperten.. =) funkar prima.. är av märke HELLA.. beror på årsm på din bmw vart givaren sitter.. min var framme på motorn.. inte så svårt att byta själv =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.