AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.874

535 väckt ur dvala(5år) men går jäkligt illa

Sida 1 av 2
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Hej,
Har varit i ladan och försökt hämta min gamla 535 E28.
Hon startar lätt men går inte rent hon misständer oregelbundet och svarar inte på gas.
Har bytt ut bensinen men ingen skillnad.
har försökt med att dra ut tändkablar en och en i ett försök att isolera en dålig cylinder men den går lika dåligt oavsett vilken cylinder som tas bort.
Bilen har stått still i 5 år. startad och varmkörd för 2 år sedan, misstände lite då men gick fint efter 10-15 sek. Men nu är det trvärkört.

Nå'n som har liknande erfarenheter och tips om var jag skall fortsätta leta?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, en service skulle nog inte sitta fel..

Jag skulle börja med att rengöra kontakterna till gasspjäll, lmm och tempgivaren som ger signal till motronicen(en av tre som sitter på termostathuset, kommer tyvärr inte ihåg vilken det brukar vara, men rengör alla tre för säkerhets skull :)), sedan kontrollerar/byter du ut fördelarlocket + rotorn + gärna stiften också..

Visst, kan ju vara mycket annat också efter så lång stilleståndstid, men jag har haft en dylik vagn i 11 år och det som brukade dj*vlas emellanåt(kanske hände 2-3ggr under 11 års tid) för mig var oxid på kontakterna jag nämnde + att den är "lite känslig" för lite halvdåligt fördelarlock o rotor..

Livslängden på fördelarlock och rotor var visserligen ca 10000mil i min M535:a, men om det har kommit in fukt(alt. rejält slitage) där så går den dåligt/ojämnt och/eller stannar..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror absolut det är bränslerelaterat. Om du inte tillsatte någon konserverande tillsats i bensinen har det säkerligen fällts ut natrium och likn. i fast form som sätter igen spridare m.m. Har varit med om förgasare som flödat över och vid öppning av flottörhuset har det sett utt som man tömt ett helt saltkar. Vet inte om det finns någon injector cleaner som fixar det, men mitt förslag är att försöka rengöra spridarna eller byta dom.
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Jag har haft loss alla dessa kontakter och de ser ut som nya.

Är nog inne på bränslerelaterat själv...
Får släpa hem bilen och riva lite...

Tack för snabb respons.

/Dag
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, bränsleproblem kan det vara om man läser vad du redan gjort(dvs det där med att lossa tändkablar) ;)

Men om du aldrig bytt fördelarlock + rotor eller vet när det var gjort sist så skadar det inte att kolla upp dessa prylar också..

Jaja...lycka till iaf!

Mvh Janne.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Bränslefiltret?
Visa användare
38
str8
E90 325D m-sport
Mäta upp motståndet på tändkablar tycker jag också är en bra idé.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?

Skulle också misstänka att det är bensinrelaterat - antingen är det mycket vatten i bensinen och/eller har den fällt ut smuts i systemet.

Häll i två flaskor akutrengöring för injektorerna eller en hel flaska Red Line Oil SI1 och försök köra bilen en sväng så du får ordentligt flöde av bensinen med injectorcleaner genom hela systemet.

Annars tror jag som Anders, att du får rengöra spridarna separat om detta inte hjälper.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Janne T: Minns inte då jag bytte fördelarlocket sist men jag skall riva av det och kolla :-)

Johan B: Stiften är sotiga, Bilen har stått med full tank, jag har tömt ur 60l och fyllt på 20l med ny bensin. tillfört en flaska akutrengöring och kört en liten runda men ingen märkbara skillnad.

Kanske dum fråga men hur rengör man spridarna? de går väl inte att plocka isär? Eller sitter beläggningarna oftast i mynningshålen?

Sammanfattningsvis såhär långt:
Om det är bränslerelaterat så sitter det i spridarna eller filtret?
Det sitter en vakuumklocka där bränslet äntrar bränslerailen vad gör den? Reglerar den flödet vid olika varvtal?

Om det är elrelaterat så borde det sitta i fördelarlocket, stift eller kablar?

/Dag
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enkelt uttryckt får man plocka loss spridarna och spola lämpligt rengöringsmedel genom dem samtidigt som man öppnar dem med en elektrisk impuls (från t ex ett 9V-batteri) - finns en del instruktionsfilmer på Youtube t ex.

Hur länge har du låtit motorn (bensinpumpen) gå? Det tar en stund innan gammal bensin i ledningarna är genomspolad och återförd till tanken...
Är det vatten i bensinen lägger den sig längst ner i tanken eftersom vattnet är tyngre än bensin - och det är ju i botten som pumpen suger upp bensinen...

Vilken akutrengöring slog du i bensinen?

Om bränslefiltret inte är bytt nyligen kan det vara dags att byta det ändå, eftersom byte inte anges som en servicepunkt, är det många bilar som skulle må bra av att byta bränslefilter!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dag:
Hmm...om du menar "klockan" eller "UFO-attiraljen" ;) som sitter där så är det en s.k. svängningsdämpare som ska utjämna bränsletrycket, vet inte hur mycket den "reglerar" eller när exakt men den ska väl "hjälpa" BTR att reglera sitt inställda tryck mera exakt i fuelrailen..
Har för mig att det satt två st "UFO´n" runt bränsleinsprutningen, en efter BTR också..

MEN jag är inte säker på om det fanns dylika UFO´n på 535 motorn utan dessa satt oftast på t.ex 528:ans E28...bl.a. :/

Nu antar jag att du INTE menar själva bränsletrycksregulatorn(BTR), den sitter alldeles invid fuelrailen(längst fram mot kylaren till s.a.s.), den har ju till uppgift att hålla bränsletrycket i railen till 3,0Bar(har jag för mig att det var, INTE helt säker men runt det trycket iaf).

Spridarna går att plocka bort och rengöra som bl.a. Johan B beskriver..
Jag har dock aldrig behövt göra det på någon av mina E28, så jag vet inte hur "besvärligt" det kan vara annat än att dessa säkert kan sitta hyfsat hårt.

Om det är elrelaterat ändå så är fördelarlock o rotor en trolig kandidat till felkälla...bl.a.

Mvh Janne.
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Nu jobbar jag inte så fort... :-)
Bilen har fått ett eget garage och nu skall hon igång.
Fördelar lock och rotor är bytta, ingen skillnad.
Spridare har genomgått service och det var inga fel på dem.

Nästa steg är att kolla tändkablar och spole.
Samt även kolla om jag har nå't bränsletryck...

Kan man enkelt säga: Om man kör på startgas och bilen går så är det bränsle, om den inte går så är det gnista??

Tack Lars Bodin för spridarservicen.
Länk
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Börja med att byta bränslefiltret innan du gör nåt annat.
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Då har jag bytt följande:
på el-sidan:
Tändspole, fördelar lock, rotor, tändkablar och tändstift.
På bränsle-sidan:
Tömt tanken och fyllt på ny bensin, bytt bränslefilter och haft spridarna på "service" Spridarna tickar fint. har flöde i bränsleslangen och ett bra tryc, vet dock inte vilket tryck.
Har kollat kompressionen och den är hög och jämn.
Motorn miss-tänder kall som varm på tomgång och om man varvar lite.
Alla tändstift ser likadana ut, sotiga, när man kört bilen varm så har man en svart sotfläck på marken, (har ändrör som pekar neråt) När man varvar så får man avgassmällar.
Hur funkar Motronicsystemet??
Hur ställer den tändningen?
vilka givare måste kontrolleras? Har lossat på alla kontakter jag hittat, de har alla sett jätte fina ut.

Mvh
/Dag

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Farsans 530-90 var precis likadan. Gjorde precis allt
i serviceväg utan framgång till vi satte i ett sprillans
nytt batteri.......då gick den rent igen. Märkligt men sant.

Mvh Jonas B
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Hej igen,
Lyfter tråden för att se om det finns nå'n som har en bra idé om hur jag går vidare.
Allt från spole till tändstift är nytt. Har mätt bränsle tryck och kollat spridare, bytt filter. bilen går lika illa oavsett om jag har 3 bar eller 6 bar på spridarna.
Kallstartsventilen är bortkopplad och blockerad ingen skillnad.
Har testat 2st andra batterier. Iofs inte nya men från andra BMW.
Återstår bara motronic systemet?
Nå'n som har erfarenheter av / kan nå't om det??

Mvh
/Dag, som inte ser nå't ljus i tunneln...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tja om den tänder i avgas så är nåt knas,dvs sen tändning.Jag skulle börja med att rengöra alla kontakter.Har för mig att din bil har 2 givare på veven en som är en refernsgivare och tror den undre är impulsgivaren.Plocka bort o kolla efter skit o dyl.
Tjuvluft tar jag för givet att du kollat

Testa att starta med urkopplad lmm

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport

Om du inte kollat efter tjuvluft så kika på efter sprickor i "insugbäljen" förslagsvis med startgas på tomgång?

vevaxelgivaren är väl ett annat tips om du inte bytt den.
Da
52
Dag
535i -86
320i touring -99
316i -89
Jag har mätt upp alla givare enligt Haynes och alla givare ger rätt värden men hur kollar man att givarna ger rätt värden då motorn snurrar??
Kan man kontrollera tändläget??
Har inte hittat nå't i Haynes om detta...
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
har du bytt tempgivaren som nämndes högre upp i tråden? (det blåa om jag inte minns fel med 3 stift? på termostathuset ) dock gäller det "mer "om den misständer när den är varm vill jag tro. hursom en tempgivare går inte på många kronor.

main relay, fuel relay( framför säkringsboxen) -när bränslereläet "blev dåligt" på min 635 (efter ha stått i 3 år) så började den gå allt sämre började med ojämn tomgång och misständningar till att den bara startade ibland, (lätt och gratis att kontrollera genom att tjuvkoppla reläerna) se länk, andra inlägget.

Länk

hoppas att det löser sig:)
Testa med an annan motronic styrenhet !

Billy aka Fantômas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.