|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min E60 530D manuell tappar i bland effekt? Jag har inga felkoder och felet finns bara i bland. I bland tappar den vid 3500, i bland vid 3700 i bland vid 4000 rpm osv. Eftersom jag inte får några felkoder så vet jag inte var jag ska börja. Jag har rengjort LMM:en utan att det blev någon skillnad. Ska man testa att koppla ur denna och se om felet finns kvar? Mvh Chrille | |
| Har samma problem med min 530d,har prövat att koppla bort lmm och det gjorde en jävla skillnad | |
|
LMM ger inte alltid felkod även om den är defekt, kopplas den däremot ut så blir det felkod motorgången blir normalt lite "pumpande" vid fullgas om lmm är defekt. På en E61 kan det även bero på spruckna vacumslangar på turbosida |
|
|
Efter en service, termostatbyte och kanske i samband med rengörningen av LMM har det i alla fall slutat. Börjar det igen så tänker jag pröva att byta LMM:en.. Ändå vettigt att ha en fräsch sådan. Mvh Chrille |
|
| deejaywasp: ibland.....hur ofta är det ? Är det inte regenereringen som går in och varar några minuter? | |
|
Det kunde vara från dag till dag men nu helt borta. Brukar regeneringeningingeger...äsch.. göra så att bilen tappar effekt på höga varv? Mvh Chrille |
|
|
Jag får tyvärr ändra mig. Var ute och testade referensvärden (självklart på ett avstängt flygfält) med min originalmapp för att se att den går som den ska. Gjorde ca 5 pull 80-120km/h 3:ans växel ca 5 sek. Det första av fem pull så tappade den effekt vid ca 4000 rpm (känns som det blir halvgas) De restrerande 4 pullen hände det fenomenet inte, den gick som den skulle och på rätt tider som den ska. Hur är det med ni som har automat? Har ni märkt att den växlar vid tidigare varv än vanligt i bland? Då kanske man inte tänker på det på samma sätt. ? Jag menar om den kompenserar med att göra så i stället för att dra på varvet och tappa effekt? Mvh Chrille |
|
|
Jag känner även att bilen är lite starkare på halvgas än på fullgas innan laddtrycket kommer. Någon som känner igen sig? Mvh Chrille |
|
|
Jag prövade att koppla ut LMM:en. Jag känner ingen som helst skillnad? Mvh Chrille |
|
|
Jag har som sagt inga felkoder (förutom dom som kom när jag kopplade ut LMM:en så klart) Dock så har jag något i informationsminnet: Länk Vad betyder detta? Begränsar den motoreffekten för att jag stör regenereringsprocessen genom att köra som fan? Börjar bli trött på det här nu :( Mvh Chrille |
|
| Enligt flera BMW verkstäder så sägs det att partikelfiltret är dags att bytas vid 22-24 tusen mil kan kanske vara ditt som är på G. | |
|
Nu fick jag en felkod, är det partikelfiltret som är igensatt?: Länk Mvh Chrille |
|
| Har haft liknande problem med total effektförlust på lite olika varvtal (beroende på bl.a. vilken växel och hur jag kört innan jag accelerar). Gjort dyyyyrt test på BMW som visade för högt mottryck i PF. Har för mej att jag hade typ 380 där du har 1300-nånting (kan inte titta på din länk samtidigt som jag skriver). Jag är ingen mekaniker, men i mina öron låter det som att det är partikelfiltret. Prova att skruva bort det. Sitter öppet och med 8 bultar (som kan ha rostat fast). Ta en testrunda utan filter och se hur den går. Jag köpte ett nytt på vege.se för en bit under halva priset vad BMW skulle ha.. | |
| Ser onekligen ut så att ditt pf är igensatt. Mottrycket i pf ligger mellan 10-50 mb tomgång (på min bil). Det blir att manuellt initiera en regeneration och köra en sväng så att du ser att det sker. | |
|
Bilen gick sämre och sämre till slut blev det dags att ta tag i det: Länk Jag har nu tvättat rent filtret med förtunning, T-röd, Högtryck, tryckluft och massa rinnande vatten.. Jag har nog aldrig sett så mycket aska och sot i hela mitt liv innan. Att det ens gick att få igenom avgaser är helt otroligt. Ska montera det i kväll. Kan tillägga att bilen går som den ska utan PF-monterat inte kört några längre sträckor dock eftersom jag är rädd att en regenerering ska starta och då lär turbostackarn få det jobbigt (kan övervarva) Mvh Chrille |
|
|
Monterat och klart! Prövkörning :D : Länk Mvh Chrille |
|
|
Har samma problem med min 530D Automat - 01, men har PF i den? Går som chrille beskriver bättre på halv gas än på full. Om jag har PF, var sitter den? Sveamannen |
|
|
Hej du har inget partikelfilter på din bil Mvh |
|
| Kan det vara kattarna som ger samma symptom? | |
|
Sveamannen, En diesel har inga katalysatorer, det är bensinbilar som har det. Dieselbilar av senare årsmodell har partikelfilter (PF), din -01 skickar ut avgaserna orenat och har således inget PF. Fördelen för dig är att det är en del mindre som kan krångla :) Bug |
|
|
Bra info i tråden f ö.. jag har liknande problem i min 520d så jag skall kolla upp först LMM och sedan PF. Det är bra att surfa runt på gamla trådar ibland.. :) Bug |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.