|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp då är det klart 850CSI är en M-bil! I och med att chassinumret börjar på WBS! Förvirringen fortsätter. M535i E12 har WBAchassinummer precis som M635CSI OCH tidiga M5 E28, 850 CSI har WBSchassinummer. M5 E28 byggda i Sydafrika har ZBA i början på sina. Så antingen kan man slägga ut det där om WBS eller klaragöra enskilda modeller. Men som sagt man kommer inte i från att det står BMW Motorsport som tillverkare för 850 CSI. Det är på inga sätt klargjort utan som sagt ännu mer förvirrat. Stephan |
|
| Ha ha förvirrat! de e ju bara förnamnet. | |
| Oavsett vad TV säger och vad någon talesman för BMW M säger år 2012 så är det väl fakta för de flesta att M535i E12 & 850CSi är M-bilar?! Det är väl egentligen bara att läsa om hur M GmbH startades så har man det klart för sig... | |
|
Nu måste jag ge mig in i debatten lite, var på M i Garching så sent som för 3 veckor sedan. Första riktiga M bil är M1, 850 CSI är en äkta M bil enl M. M registry ger jag inte mycket för, har varit i kontakt med Alex efter mitt besök på M. Han hävdar att M550D är en M bil, men M var väldigt noga med att på peka att så är inte fallet. Detta gäller alla bilar som ingår i M Performance. För att räknas som en M bil räcker det inte med att ha ett M kit eller M motor, utan hela bilen ska vara genomarbetade av M. Som exempel kan nämnas att på nya M5 är hela chassiet omarbetat, finns inte en del som passar på vanliga femman. Problemet alla får som läser böcker skrivna av tredjepart är risken för felaktigheter, som sedan citeras och då blir sanningar. Bäst är att gå till källan om man har möjlighet. Mvh |
|
| Har kontaktat TV i frågan och dom säger att det dom skrivit är citerat vad M har sagt. Men Rabe på TV svarade mig att han ställt frågan till M igen för att dubbelkolla. Vi får vänta på svar helt enkelt. Är det ingen här som har kontakt med M som kan ställa frågan också? | |
|
Bertil; Det festliga är att TV:s källa säger emot vad M sa till dig och vad allt rim och reson också säger, de sa också att M inte hade något med 320iS E30 att göra. Vem ändrade då cylindervolymen från 2,3 till 2liter, låter mycket osannolikt att någon annan än M GMBH ändrat motorn. TV:s källa har antingen dålig koll eller försöker förneka verkligheten. Det jag skulle vilja ha reda på är förutom röran som redan är; 745i SA hur kom den till? Vilka samarbeten fanns mellan Rosslyn och Garching/Dingolfing/München? 320iS E30 hur kom den till och vilka var inblandade? M535i E12 varför skulle den inte vara M-bil helt plötsligt utan jämföras med M Performance?! Låter som en efterkonstruktion. M535i E28 gjordes utvecklingsarbetet av Garching? Kom i håg 535i E28 kom efter M535i E28 och har andra chassinummerserier. M540i, 540i M Sport, 540i LE, 540i Wendler samt övriga 540i E34 Individualspecialare vilka arbetade med dem? Det vore även kul med ingående information om M5T E39 (byggd på BX96205 en 540iT/6 från 10/99), M3T E46, M5 E34 Cabrio, M3 E36 Compact (visst det finns lite info från jubileumsnumret av Auto Motor und Sport, den byggdes som "gåva" till tidningen). Angående M Registry så var jag förvånad att 50dmodellerna listades dock kommer ingen info om dem förrän de är nedlagda. Då bör det vara klargjort att det handlar om M Performancemodeller och inte M-modeller kan man hoppas. Jag har inte upptäckt någon källa som är mer påläst och har korrekt information än M Registry om alla M-inblandade modeller (e34m5.se är bättre och mycket mer ingående men då är det M5 E34, E39 och E60 det finns fullständig info om och inga andra även om bröderna Engman skulle kunna lägga upp E36 M3). Mvh Stephan |
|
| Undra om det överhuvudtaget går att få fram vad som gäller, då det verkar vara olika svar beroende på vem man talar med. Dom som jobbar idag har inte alls samma svar som dom som jobbade på 80 talet. Och för att ta fram ännu en bil, Aruns E36 M3 Turbo som bara finns i ett exemplar byggd av M som en prototyp, är den då en äkta M bil eller inte :-) | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vad jag läst mig till beträffande 745i SA, så fick 745:an M88:an istället för M106 pga de ogynnsamma väderförhållandena för M106:an. (för varmt för turbon?) Sant eller falskt? vore kul att veta exakt. Mvh Patrik |
| fasen vad fin 2002 turbo är | |
|
Enligt AMS 15/83 var det chefen för racingmotorutvecklingen hos BMW-Motorsport Paul Rosche tillsammans med utvecklingschefen Heinz Muhlberger som ändrade M88an. Jag fotograferade artiklarna/provkörning/testerna av M535i E28, M535i E12, 745i SA, det syns inte jättebra men bör vara läsbart. 745i SA från AMS 15/83 Länk Länk Länk Länk M535i E12 från AMS 13/80 Länk Länk Länk Länk M535i E28 presentation från AMS 17/84 Länk Länk Länk I den artikeln står det att E28 M535i skulle byggas i Dingolfing i motsats till E12 M535i som sattes samman förhand hos kapacitetssvaga Motorsport GMBH. M535i E28 provkörning från AMS 20/84 Länk Länk Länk På framsidan av AMS 22/84 visades en teckning av det man trodde skulle kallas M323i med en 4cyl 4ventilsmotor på 200hk. Inne i tidningen fanns en bild på en testbil. Länk Länk Någon som känner igen den?=). Bertil; Tydligen kunde BMW/M GMBH skriva ut ett intyg till Aruns M3 E36 Turbo annars hade den väl varit i polisförvar än. Så några kan sina bilar. Skulle tro att Mobile Tradition kan äldre bilar bäst hos BMW. Patrik; Platsbrist/värmeproblem bör väl vara svaret om 745i SA?! Var har du läst mer om den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.