|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har inte sett ett sånt här bra bildgalleri innan nånstans. Alla M-bilarna sen 1972 under samma tak! Den sidan blev ett bokmärke hos mig: Länk Snyggast enligt mig: M635 CSi vilken jag också la min röst på: Länk | |
|
Bättre är BMW M Registry där M-ägare med fördel lägger upp bilder på sin egen. Det vore kul om fler yngre modeller las upp, speciellt från Sverige! Länk Utmärkt ställe att njuta av vackra verkliga bilar. Absolut vackrast Länk Snyggaste E24an Länk |
|
|
Du menar alltså att bilarna på bilderna på min länk inte är verkliga? Hur tänkte du nu? ;-) bmwmregistry.com i all ära men det var inte det jag snackade om. Jag saknade någonstans att se alla M-bilar, serie för serie i kronologisk ordning så man ser evolutionen. Därför tycker jag Länk är bättre. |
|
|
Hefe; E34 Touringen är fejkad, det är en vanlig som är ändrad i dator. Dessutom fattas det modeller, var är 850CSI till exempel? Visst är det väl ett kul kollage men det är gjort med lite känsla och det hade behövts vara mer varianter, men som sagt kul kollage. Stephan |
|
|
Åhhh nu blir jag ännu surare på Teknikens Värld. De har ingen faktakoll överhuvudtaget Länk hur kan än motortidning missa att 7serien var efter M1 den första modellen med M-motor (M88 på 290hk) och detta redan 1983! Länk Jag har framför mig Tyska Auto Motor und Sports provkörning av 745i SA från nummer 15/83, utkom juli-1983. Stephan |
|
|
745i SA ska inte vara med i en sammanställning över M-bilar. Den är ingen M-bil trots att den har en M-motor. Den är en udda specialvariant för sydafrikanska marknaden. BMW Motorsport GmbH listar den inte som en av sina bilar. 850 CSi är däremot en M-bil. Det har du rätt i och där har TV gjort en miss. Googlade runt lite och i dom flesta listor med alla BMW's M-bilar är 850 CSi utelämnad. Undra varför? Varför skulle M5 E34 Touring va fejkad på den här bilden? Länk Verkar vara en av BMW's riktiga bilder. Jag kan inte se nåt lurt med den bilen och tvivlar starkt på att BMW skulle trixa till det i photoshop när dom har tillgång till äkta vara. Känns som du överdriver en smula Stephan735i. |
|
|
Det är nåt konstigt med avgasutblåset på touringen. Sitter för högt upp. |
|
|
Många som har dålig koll på M5 E34 märker jag :-) Utblåsen på dom kan sitta lite hur som helst. Finns dom som sitter högt å dom som sitter lågt. Ibland sitter dom mer "normalt". Bara att kolla på andra bilder. Finns många M5 E34 med utblåsen så högt upp. Några exempel: Länk Länk Länk På sista bilden ser det visserligen inte ut som slutrören är original. Men dom sitter högt upp. |
|
|
Hefe; Du har dålig koll på E34 M5!=) Man ser klart och tydligt på följande detaljer fälgarna (som backar, gäller även Limon!!), nederdelen på stötfångarna, listerna och emblemet är inklistrade. Dessutom glömde dem som photoshopade att klistra in M5tejpen:P M Registry håller inte med dig om 745i SA. Sedan är det rätt naturligt att de inte tar med den i och med att det är en sådan lågseriebil dessutom bättre/roligare än toppmodellen i Europa. Den har M-emblem både i varvräknare och hastighetsmätare i motsats till M5 E28. Det går att diskutera hur mycket som helst vilka som är M-bilar, det är även något som ändrats med åren, som M535i E28. 320iS E30 är det en M-bil? Ja listan kan göras lång. Många har dålig koll gällande bilar och M-bilar är inget undantag. Det finns/fanns BMWåterfärsäljare som påstod; E34 M5 Touring har aldrig byggts! (var innan E61 fanns). Är man riktigt lurig kan man få sin fejkade specialversion publicerad Länk Det är en diamantschwarz vanlig som ändrats i Japan på senare år=). Tyvärr blev nuvarande ägaren blåst och betalade för en specialare... |
|
J.Lindström |
Tycker dessutom att det står M3 på sedanens grill, men det kanske bara är en inbillning :P |
|
"Är man riktigt lurig kan man få sin fejkade specialversion publicerad [LÄNK] Det är en diamantschwarz vanlig som ändrats i Japan på senare år=). Tyvärr blev nuvarande ägaren blåst och betalade för en specialare..." - Ja tyvärr är inte kunskapen betr. de äldre M-modellerna vad den borde vara, just den M3 E30.an är ett typexempel på hur lurad en novis köpare kan bli. När det gäller diskussionen ovan betr. M5 E34 kan man ju också fundera över varför bakhjulen för sedanen och framhjulen för touringen Länk ser ut att minst vara en tum större i diameter. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Här är ytterligare ett okunnigt reportage om M-divisionen Länk där har igen glömt bort 850 CSI. Men märkligt nog tagit med en bild på M60motorn som mig veterligen inte är utvecklad av M GMBH=). Däremot sitter motorn i den speciella M540i som åtminstone av M Registry klassas som M-bil Länk En fördel med eurocarnews reportage är att det innefattar fler bilder, tyvärr har även dem tagit med den dåliga E34bilden. Men även denna mycket lyckade Länk Ska man ta med en pressbild på en M5 Touring är denna bättre Länk med ett mycket intressant exemplar nämligen en tidig 525i Touring helt ändrad till M5 3,6. Ett reportage om M GMBH skrivet av Alex Palevsky (en av innehavarna till M Registry) skulle jag vilja läsa i stället för alla de okunniga nissar som man alltför ofta ser skriva dem. Visst kan man tycka att jag är så petig att det förtar reportagen. Men jag blir så upprörd/störd över felaktigheter/okunskap om det går över till totala felaktigheter, mindre som M5 3,8 kom 92 är ok. Det som imponerar på mig är när man får fram hur många M6 E63 byggdes med 6vxl manuell låda, hur många M3 E30 Cabrio har Lotosweiss läder, att M3 E30 USA inte har dogleglåda etc. Fast nu när jag blir sugen på att skaffa en manuell 745i SA är det inte så kul att det bara byggdes 17st, fast några pengar att handla för finns inte just nu ändå=). Här är tre njutbara videor på standardracing i Sydafrika med 745i SA och M5 E28 1985 Länk 1986 Länk 1987 Länk Ja ja och jag som skrev mitt första inlägg för att fler M-ägare skulle lägga upp sina bilar på M Registry, men det kan ni väl fortfarande göra? SL; Är din E30 M3 med? Mvh Stephan |
|
|
@Stephan Du har fått ett svar på TV som heter duga. Uppenbarligen hade du fel i vad du skrev här tidigare. Inte ens 850 CSi är en M-bil. Det trodde jag nog men jag hade visst fel. Du kan läsa det på Länk |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Enligt 850 CSI upplagda på BMW Registry har dessa WBS i chassinumret och inte WBA så dessa MÅSTE vara M-bilar? |
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Är 2002 turbo en m-bil egentligen? |
| Hefe; Jag har både läst och svarat! E31 850 CSi är en m-bil utvecklad av m-gmbh om du eller någon annan påstår något annat är det bara löjligt. M-utvecklad motor s i chassinumret med i broschyrer från m ja det finns ännu mer. jag har frågat Rabe efter källa till det om 850CSi. Ska bli intressant att höra hur en bil kan upphöra att vara M efter ha varit en. So hold your horses hefe:-) | |
|
@Stephan Står att det är Stefan Behr som är talesman för M GmbH som har sagt det. Så källan är M GmbH och jag litar mer på tillverkaren själv än på sajter på internet. Men du har rätt i att det är konstigt så jag hoppas Mattias Rabe drar vidare dina påståenden till Tyskland. @DANIEL.KARLSSON Nej det är inget M-bil men så står det ju också att det inte är en M-bil utan är lite av en första prototyp: Länk |
|
|
Tittar man på vad som står i det Tyska regbeviset Länk så är tillverkaren BMW Motorsport, CC00419 är en 850 CSI byggd 3/93. Det är väldigt märkligt att en bilmodell som har WBSchassinummer, är utvecklad av Motorsport GMBH, har M-motor S70 (byggd enbart för 850 CSI) samt alla andra "nödvändiga" förändringar inte längre klassas som en M-bil. Hefe; Var läser du att Stefen Behr har uttalat sig i detta? "Hej Stephan, angående 745:an med M88-motorn så är det ju, så vitt jag vet, bara motorn som är M där. Jag kunde ärligt talat inte hitta någon officiell information om att den räknas som en bil från BMW M GmbH. Angående 850 CSi så är det två läger som jag ser det. Jag satt och filuerade länge på den när jag letade efter bilderna i bildgalleriet ovan. Vad som fällde avgörandet var att den inte listades som M-bil i de två tjocka faktaböcker som skrivits i ämnet M-bilar som jag hade tillgång till samt att BMW Tyskland officiellt inte listade under sin M-sektion. Därmed kan man se bildgalleriet ovan som korrekt, eller med små skönhetsmissar. Det beror på hur man ser det, anser jag. Jag valde att gå på informationen i böckerna samt BMW Tyskland. Tyckte det vägde lite tyngre än "Wikipedia"-uppgifter. Hoppas du har överseende med det. Mvh Mattias Rabe Webbredaktör " Som sagt alla uppgifter om S i chassinummer, BMW Motorsport som tillverkare är FAKTA och inget som någon kan ha någon enskild uppfattning om. Stephan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
"Snyggaste E24an [LÄNK]" Tackar Stephan! =) Mvh Patrik |
|
@Stephan735i Det står ju på TV's hemsida i artikeln: "Nu har vi fått svar från Stefan Behr som är talesman för M GmbH nere i München om vilka BMW-bilar som verkligen är M-bilar. Han började med att berätta..." och så vidare. Här är länken där det står: Länk |
|
| Ja, mer solklart kan de ju inte bli! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.