|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Moppsa mig?!du är rolig du !!kanske du som blir bannad istället... Visst jag lägger ner pennan,som du så fint uttrycker de.. lycka till med vad du än köper och hoppas du hittar va du söker.. |
|
|
denna tycker jag initialt är vettig: Länk just my five cents. Lycka till i sökandet! |
|
|
Ico: Här är mitt råd: Strunta i vad det står på prislappen (nåja...). Åk o titta på bilen som steg 1. Är den OK efter en noggrann visuell kontroll så lämnar du säljare med orden "Jag återkommer med ett besked", observera du nämner inget om priset...Någon dag senare kan du antingen mejla eller ringa honom o tala om vad du är villig att ge, givetvis med goda motiveringar till varför du inte är villig att ge mer...Jag brukar göra så i regel, jag menar varför diskutera pris innan man sett bilen, inte ens säkert att du vill ha den...Jag är tämligen övertygad om att det finns ägare där ute som förvisso har ett "snuskigt" högt utgångspris men kan säkert gå med på ett betydligt lägre köp-pris om man får god kontakt o motiverar varför bilen inte är värd mer. Observera jag uppmuntrar inte till att skambuda utan till rimliga bud, både för köpare o säljare. Denna metod fungerade bra när jag köpte en bil i höstas, bjöd ca 25% UNDER begärt pris på en bil o ca 10% under på en annan, givetvis fick jag till en början ett "Nej alldeles för lite", mina svar var "OK, budet kvarstår, hör av dig om du ändrar dig", båda två hörde av sig inom en månad o accepterade respektive bud, vilken bil jag köpte förtäljer dock inte historien*haha*. PS: Det kan många gånger vara taktiskt att kolla på en snuskigt dyr bil, anledningen är att det lär vara färre intressenter, o än färre som INTE börjar med pris-snack. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Dawwe - precis. Sedan kan det vara det "omvända" att en billig bil kan vara "sann". När jag köpte min X5:a så var den för "bra" för att vara sann - "all" utrustning som jag ville ha,dvs mycket :), plus att den hade lite till typ webasto, värme i baksäte, AV bak, inbyggda solgardiner förutom det vanliga GPS, navi, drag, pdc osv. Servad i kvadrat, saker bytta bara för att det kom ljud ifrån dem, kvitton, låga mil men ffa i toppskick, både interiört och exteriört. Inga skador - inte ens ngt stenskott. Osv osv. Den låg 30% lägre i pris än alla andra. Det visade sig att ägaren var en äldre herre som ville att bilen skulle gå till rätt "person" snarare än att han skulle få maximalt betalt. Han brydde sig verkligen om bilen. Han satte lågt pris för att få många att välja mellan. Jag blev the choosen one :) Han hade även en M3 - 03 i garaget så..... :) ;) Sry för min OT "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
För mig är pris ointressant då det är något man förhandlar om vid en ev affär. Jag sätter upp min spec och hittar jag en som uppfyller den så åker jag och tittar. Känner jag mig nöjd så ger jag ett bud som ligger i nivå med vad bilen är värd för mig och inte vad säljaren vill ha. Kommer vi överenns så = affär. Om inte så letar jag vidare. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Symanteq: Naturligtvis hade det inte varit intressant om det varit en 12000 milad -02:a då några av mina krav var just låga mil, superskick, klockren historik, helst PY eller LSB, skinn osv. Det hade heller inte varit intressant om det varit en 05-06 med 12,000 mil. Årsmodellen hade inte så stor betydelse för mig (-01 undantagen om 4:3 navi varit monterade. Tycker det "förstör" för mycket) Hellre en 5000 milad -02:a än en 10000+ milad 05:a. ;-) Angående inredning är det som alltid en smaksak men visst kan en "tvådelad" instrumentbräda vara snyggt. Se bara på Jimmys Länk Den ljusa inredningen passar ju dock bättre som på Jimmys bil då exteriören är mörk. Länk ///M. Pedersen |
|
|
Hittade en tråd för något år sedan på Yatzy om en kille som skulle putsa upp sin M3:a han hade köpt. Jag hittade faktiskt tråden nu igen och bara man tittar på första sidan på tråden så märker man att denna killen är helt sinnessjuk när det gäller puts..!! =) Länk Ingen aning om han har den kvar men ifall jag skulle vilja ha en M3 E46 så skulle jag göra allt i min makt att få köpa just den bilen..! Tror inte man kan se reg nr genom projekttråden men skapa ett medlemskap på Yatzy och skriv till honom så avslöjar han säkert mer detaljer.. Man kanske tror att den kommer vara dyr men tycker det är köparens marknad idag. Och lite mer tid så faller M3 E92 så pass mycket att M3 E46 måste falla ganska hårt, speciellt alla dåliga ex *finns ju en del* =) Personligen så hade jag aldrig betalat mer än 200.000kr för en M3 E46 i dagens läge. Tror dom kommer att falla ganska mycket nu framöver då det mesta börjar kännas gammalt. E46 karossen kom ´98..? och M3 E46 kom 2001. SMG II lådan var väldigt hyllad och bra för sin tid men i dagens läge så är den utgången. En kompis köpte Scirocco R med DSG för några dagar sedan och fick provköra en sväng och kan direkt säga att den är ju sjukt mycket bättre..!! Även så är SMG II lådan katastrofalt dålig i automatläget.. Helt klart så kommer M3 E46 bli nostalgiförklarad en vacker dag precis som M3 E30 är idag och priserna kommer då att vända uppåt igen för de fina exemplaren men just nu är M3 E46 på väg in i den kalla zonen som M5 E39 befinner sig i just nu och kommer dröja en del år innan den kommer ur den.. De höga driftskostnaderna tar kål på många intressenter.. Skall man använda bilen till lite vad den är skapad till så får man räkna en snittförbruking på 1,35L/milen, förstår att man kan köra den snålt på långturer säkert någon härinne som har en lägre snittförbrukning men då använder ni inte bilens prestanda alls. Och även så har försäkringsbolagen aldrig varit snälla mot M-bilarna och inte då heller BMW själva med sina service/reservdelspriser. Detta är ju ett forum med många åsikter och tror helt klart att visssa kommer att hålla med men andra inte, men så är det.. =) Ni måste dock hålla med om att ägaren på Yatzy tråden är galen i puts.. =) |
|
Alpina B12 Håller inte riktigt med om FB. När jag försäkrade min m3 så blev den billigare än min kryss5 :) sedan tycker jag inte att M3an är dyrare i driftkostnad. Ligger på (just nu) 1,1 l/mil. Två oljebyten per år (olja plus filter inköps på klubbkvällar då det är 40%rabatt) plus insp I eller II (jag har med mig oljan :)) Med mitt körsätt så blir det nya klossar fram 1 gng per år och 1 gng bak vart annat år. Så jag tycker inte att den är särskilt mycket dyrare än X5 an. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
@Kävlingepågen Antingen så blev du lurad på din premie på din X5:a eller så är den väldigt ny. Inte alla som har en stor törstig, lyxig suv som dig och andra kanske jämför då en M3 med mer "normala" bilar. Inte alla som kan/vill vänta till just den där REA dagen på året som BMW har för att kunna spara pengar. Inte alla som vill äga en M3:a för att glida och försöka sätta rekord i snålkörning.. De flesta som äger M3 eller kommer att köpa en M3 i sommar använder sina bilar och dess prestanda. De flesta vinterkör inte sina bilar så nyhetensbehag sätter sina spår och man har automatiskt fått en högerfot som väger bly.*utom dig då* Men fan va nice att du har en M3:a och lyckas äga den snorbilligt..! Vilken tur att på just din bil som behöver man endast byta olja/filter samt bromsklossar.. =) *tummen upp* |
|
| Hm....Nu e ja kanske inte representativ men när jag är ute och åker med någon av mina M så kör jag i regel lugnare än med bruksisen, dvs håller längre avstånd (vill inte ha onödiga stenskott), håller bättre uppsikt bakåt så man kan "parera" om den bakom missar att det tvärnitas (en påkörning bakifårn skulle säkerligen leda till att bilarna skrotas, det kostar att laga en M)....Men visst händer det att man drar på för att höra motorljudet, eller att man pressar den på en slingrig väg, om trafiken o väglaget medger det:) | |
|
""Jimmys M3:a [LÄNK]"" Är verkliken ett undantag! Riktigt fin för att vara två delad! |
|
Aplina B12 - kan jag ana lite ironi ;) :) Det var inte meningen att "raljeraa" utan bara komma med att det går att äga en M3 med begränsad budget, även fast jag personligen inte tycker att man skall ge sig på en M3 om man är orolig för t.ex bensinförbrukning. Sedan jag köpte min X5 för ca 3 år sedan så har den i snitt dragit 1,51 L/mil så för mig kvittar det om M3an drar 1 eller 3 L/mil (vilket den gör på knutstorp) Sedan är väl jag lyckligt lottad då jag inte har behövt byta några andra slitdelar. Tror nog att snart måste nog framvagn få sig en TLC och då kommer det inte att bli billigt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
mj_mj_mj_mj_mj Du måste läsa annonsen innan du rekommenderar och länkar till den. Det är en utbytesmotor. Den har rullat 9000 mil och karossen 16000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.