AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.002

M3 e46 i bra skick. Ska man ge upp?!

Sida 1 av 2
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Efter två månaders intensivt sökande funderar jag på att köpa mig en 118 d.
Vart finner jag en M3 e46 coupé med det mesta i utrustningslistan?
Ja är en seriös spekulant som har färdats från väst till öst, norr till söder nu finner ni mig centrala Sverige.
Jag har inget emot att åka vare sig till vänster höger upp eller ner.
Vad är egentligen rimligt att begära för en M3 i dagsläget?
Jag ser priser från 130 000 kr ( högt sett ) till 250 000 kr.
Ni ser själva skillnaden. Jag trodde att de dyra bilarna var säkra kort.
Jag har nu insett efter att ha sett 3 st att så inte är fallet.
Kalla det tur men en nära vän köpte en SV - såld, med i princip allt man kan önska sig bortsett från avgassytem, under 10000 mil på mätaren för exakt 147 000 kr.
Bilen var t o m nyskattad. För mig är det ett lågt pris men vad vet jag kanske måste även jag inse att marknaden har förändrats.
Jag har ingen tid, lust eller ork att "vända på alla stenar" så jag välkommnar Dig som har en seriös M3 e46 att kontakta mig.
Jag är villig att betala allt ifrån 147 000 kr - 190 000 kr.
Som ni troligtvis förutsätter har jag en ordnad ekonomi och har tröttnat på att vänta.
En snabb affär är inget mer än ett plus för mig.
Jag kommer att kolla powerpost dagligen. När jag har funnit min bil kommer jag att skriva detta i tråden.
Var inte blyga tack!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Förstår dig precis!
Vet man, som du, vad man vill ha och vad man kan tänka sig betala för det så kan det ta tid att hitta "den rätta".
Men... två månader...? Jag letade aktivt i över ett år innan jag fann min nuvarande M3:a och då hade jag faktiskt ingen övre ekonomisk gräns (bortsett från CSL). Historik, skick och utrustning fick styra allt för min del. Nä, jag är absolut inte ekonomiskt oberoende på något vis men jag visste vad jag ville ha och skulle jag ha en M3:a så skulle den motsvara alla mina önskemål.

Det jag menar är att hitta en fin och "fullutrustad" M3 E46 i Sverige idag kan ta väldigt lång tid, speciellt om du satt en övre gräns på 190 000kr. Men allt beror ju naturligtvis på hur man personligen definierar "i bra skick".
Det finns som du märkt väldigt mycket skabbiga bilar där ute.
Din kompis M3:a låter farligt billig men kan oxå ha varit ett fint fynd. Vilken årsmodell?

Vad har du för krav på årsmodell?

Har du letat i Tyskland?
Chansen att hitta en där nere är betydligt större, det är en helt annan marknad för välskötta och "fullutrustade" M3:or. Speciellt nu när M3 E46 trots allt börjar bli några år.

Lycka till och tappa inte tron. ;) Din fina M3:a finns där ute...
Mvh Jimmy
Jag kan intyga det som Jimmy säger. Jag letade i 1,5 år innan jag hittade min. Den är verkligen i extremt bra skick(finns många som kan intyga) sv-såld, 5089 mil, inga försäkringsärenden, bra utrustning, ej vinterkörd, körs ej i regn av mig osv osv.
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror att du kommer få svårt att hitta en i mycket bra skick med en övre gräns på 190k. Finns/fanns en imolaröd cab på blocket med 4495 mil som är såld nu och med begärt pris på 249k. I höstas var där en LSB med ca 3000 mil och den släpptes inte för 270k (jag gav ett bud då) och blev rätt snabbt såld därefter för bevisligen över 270.
Det som är anmärkningsvärt är att väldigt många har haft någon form av försäkringsärende, skum historia eller liknande. Syns ju inte minst här på AP.

Lycka till i ditt letande och jag vet hur frustrerande det är när man vet vad man vill ha men inte hittar. Man har varit på väg att ge upp många gånger. ;-)

www.garaget.org/mp_alpina

///M. Pedersen

sa
101
salo
520d F11 -11
Roligt det där med bilköp, min var mer eller mindre ett impulsköp. Funderade först på en Nissan 350Z eller liknande, sen kom tanken på en cab, då började jag kolla på Z4or. Kom sen på att jag ju har barn som måste kunna åka med så då kom jag på ett det finns M3 cab. En bil som jag egentligen bara drömt om innan.

Kikade runt lite på blocket och slog till på den första jag hittade på nätet i närheten som var specad efter mina önskemål. Ren carfax, alla service och reparationspapper från Tyskland, enligt mig mycket fint skick för sina 10000 mil och känns bra i motor och drivlina. Sen är väl cabbar generellt något mer snällt körda.

Min gick på 235k för 1,5 år sedan för övrigt (-02, 10k mil, SMG II, Hardtop, svart skinn. 19" + 18", Navi, Telefon mm)

Jag är inte speciellt bilkunnig (i alla fall inte jämfört med fanatiker som håller till på forumen:)) utan har gått på en kombination av känsla för bilen och säljaren och granskat papper så långt det har gått.

Lycka till med ditt letande!
Okej, då reder vi ut det här med bra skick - bra utrustning.
Enligt "mig" så skall en m3 -03 Coupe (9000mil) ha:

Taklucka
Navi
helskinn utan skador, med luftkuddar
19 evo med ett acceptabelt fabrikat
HK ljud
rullgardin
Servicebok
en bibba med dokument så som servicekvitton bes. etc.
SMG (står sig generellt högre)
PDC
Sportavgassystem :)

Något viktigt jag missat så som telefon etc?

Bilen skall inte ha några yttre skador så som lacksläpp eller bucklor. Stenskott i viss mån är acceptabelt.

Kan någon svara mig på vad en bil enligt dessa kriterier kan tänkas vara värd?
Sv-såld kontra import (självklart inte import från usa polen eller andra tvivelaktiga länder som gjort sig ökända vad gäller krockade m3:or.)

Är dessa vad man skall betrakta som prisvärda m3:or??

Länk

Länk

Länk

Länk

Rätta mig om jag har fel, man kan tolka föregående inlägg som att en m3 för 190 000 är orimligt att hitta...

Vad är rimligt att betala för en m3 e46 enligt ovanstående kriterier?
Om två bilar håller samma standard, varför kan det då skilja 50 - 80k i vissa fall? Styr inte säljarens inköpspris den största faktorn till dessa glapp i priser?
Jag menar kola på länkarna ovan, 250 för USA import? Hmm....

Rätta mig om jag har fel, man kan tolka föregående inlägg som att en m3 för 190 000 är orimligt att hitta...

EDIT:
Fin m3 i bra skick för 190 000 skall det vara.
Min personliga åsikt är att:

Länk 1: Den enda av dessa 4 jag skulle vara intresserad av under förutsättning att historik, service osv är klockren. Låga mil. ;-)

Länk 2: För många mil annars snygg bil förutom huv

Länk 3: Diskuterad tidigare på AP

Länk 4: USA-import går helt bort för mig.

OBS!!! Detta är endast min åsikt och jag kan ha fel ;-)

///M. Pedersen

/// M ///"Länk 1: Den enda av dessa 4 jag skulle vara intresserad av under förutsättning att historik, service osv är klockren. Låga mil. ;-"

Jag trodde att csl fälgarna kom med Competion paket??
Har jag fel?
Jag har inget emot lite färgade inredningar, men personligen skulle jag inte valt en bil med den inredningen, tycker det iallafall skall vara en helsvart panel.

Tänker man till så tror jag att det egentligen bara är SIFFRORNA som gör bilen intressant, dvs. miltal samt modell år.
Vad hade vi tyckt om den stod på 12 000 mil samt var en -02 ex? :)

Hde du fortfarande tyckt att bilen var ett "bra objekt" då?

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Håller med Jimmyboy
vill du ha en fin m3a så kan ta ta tid att hitta en.
du måste bestämma dig för vilka rimliga krav bilen ska ha,årsmodell,ca miltal,vilka färger,vilken utr som är ett måste för dig
när jag letade efter min m3 cab så tog det ca 5 mån att hitta en bil som uppfyllde alla mina krav på årsmodell,miltal,färg,utr m.m.hon fanns i Munchen
och jag letade enbart i Tyskland.
Sverige var aldrig ett alternativ

lycka till
Bi
3.797
Bianca

Håller med //M..
länk 1 är mest intressantast

låga mil+05a eller 12 000 mil+02a....ja vad väljer man?!!svaret är nog ganska uppenbart,för de flesta ifall historiken är klockren och skicket därefter
Bi
3.797
Bianca

liknande objekt i tyskland

5/2006 med ca 5000 mil

Länk

12/2005 med ca 9400 mil

Länk
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Bianca:

Jag tror symanteq menar att det fokuseras för mkt på siffror.
Självklart går låga miltal med kombination högre årsm. före motsatsen.
Bilen i länk nr.1 är mest attraktiv tack vare detta.
Men kollar man utrustningen samt färgkombinationen passar den inte mig.
Hade bilen vart en tidigare årsmodell eller kanske endast rullat mer så hade den inte vart intressant, varken för dig eller mig, som du själv skriver.
Med andra ord: Ska jag köpa siffrorna eller bilen?

Stämmer det som symanteq skriver att competition package m3:or skall ha csl fälgar? Varför har då inte bil nr.1 det?

Menar ni att den bilen är värd 250000:-
Varför käns det som om att ni som svarat har köpt dyra m3:or, ingen som köpt en billig som vill komma med input?

Jag har än så länge fått två som skickat till mig, jag skall kika närmare på dessa.

Om det inte har framkommit så eftersöker jag det mesta som går att välja till i utrustningslistan.

Mvh Ico
Bi
3.797
Bianca

föregående ägare kanske bytte fälgar....
passar inte utrustningen???!du kan inte få mkt mer utrustning...vad saknar du???

Chassinummer WBSBL91020JP90262
Typkod BL91
Typ M3 (EUR)
E-modellserie E46 (2)
Serie 3
Typ COUPE
Styrning LL
Dörrar 2
Motor S54
Cylindervolym 3.20
Motoreffekt 252
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg SILBERGRAU METALLIC (A08)
Stoldynor TEILLEDER W.N./GRAU (N5TT)
Produktionsdatum 2005-03-29

S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Sidoairbag f bakpassagerar
S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning
S403A GLASDACH, ELEKTRISCH glastak elektr.
S415A SONNENSCHUTZROLLO FUER HECKSCHEIBE Solskyddsgardin bak
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Inlaeggningsmatta velours
S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket
S464A SKISACK Skidsaeck
S490A LEHNENBREITENVERSTELLUNG Justering ryggstödsbredd
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S495A 3. KOPFSTUETZE HINTEN Trepunktsbälte och nackstöd bak mitten
S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S521A REGENSENSOR Regnsensor
S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus
S601A TV-FUNKTION TV-funktion
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional
S612A BMW ASSIST BMW Assist
S633A HANDY VORB. BUSINESS/BLUETOOTH-SCH. Förberedelse mobiltelefon Business
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD-växlare för 6 skivor
S674A HIFI-SYSTEM HARMAN/KARDON HiFi-system Harman Kardon
S737A INTERIEURLEISTE ALU SHADOW,GEB. Interiörlister, Alu Shadow, borstade
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE Högglans shadow line
S792A M LM-RAEDER DOPPELSPEICHE 67, 19" BMW LM hjul M 19" smidd
S793A SMG DRIVELOGIC Sekventiell M-växellåda Drivelogic
S7MAA COMPETITION PAKET Paket Competition
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG LANDUTFÖRANDE TYSKLAND
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Bordliteratur deutsch
S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP
S936A BMW HANDY BEI AUSLIEF. ANFORDERN BMW Handy b. Ausliefer. anfordern
S946A BERUECKSICHTIGUNG PREISABHAENGIGK. Dummy-SALAPA
S964A REQUEST NAVIG. DVD ON DELIVERY Beställa Navi DVD vid leverans
S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamisk stabilitetskontroll
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innerbackspegel automatisk avbländade
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory
S520A NEBELSCHEINWERFER Dimstraalkastare
S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik
S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare
S550A BORDCOMPUTER Bordcomputer
S710A M LEDERLENKRAD M läderratt
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Takhimmel antracit
S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN Blinkerslampor vita
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Sprak tyska
Bi
3.797
Bianca

Varför känns det som om att ni som svarat har köpt dyra m3:or??

**Var glad att nån/några svarar på dina frågor överhuvud istället**
Bi
3.797
Bianca

överhuvudtaget ska de vara:)
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Om listan ovan är komplett så saknar den ju ex.
S473A ARMREST, FRONT
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

:)
Bi
3.797
Bianca

armstöd fram är bra att ha,de håller jag med om...ingen stor kostnad att eftermontera...
annars tycker jag utr.listan är komplett..
Sv
18
Svenss0n
M3 E46 - 05
Hejsan.

Jag har en M3 ute på blocket. En CSL grå 2005 fullutrustad som gått 6950 mil. Smg 2, Svart skinn, Stora navin, Rullgardin, Elstolar med minnen, Sätesvärmare, HK ljud, Taklucka, Servicebok och andra dokument, Ac schnitzer sportavgassystem (orginal medföljer) samt 19" Breyton och 17" M fälgar med dubbdäck m.m.

Är en del som hört av sig på bilen och vill pruta så pass att jag funderar att ha bilen kvar. Enda negativa är att däcken är dåliga och istället för att lägga på nya så tänkte jag istället gå ner i pris och låta köparen lägga på vad den vill ha. Fast jag funderar att behålla bilen i dagsläget för jag har lagt på nya kumho däck runt om så får jag inget bra bud så behåller jag bilen :)

Ägaren före mig hade tänkt att bruka bilen vintertid så då köpte han vinterdäck men sålde bilen och då fick jag med dom som sedan stått oanvända i 2 år. Så bara där vore det ju ultimat om man vill ha en bil året om!

Det är ju en massa vrak där ute så klart dom senare årsmodellerna (2005-2006) med all utrustning som gått lite kostar mer.

Mvh Erik
L33t; Den har värmesitsar (standard i Tyskland tillsammans med läder).
Ursäkta mig men vart skall jag börja???

"Bianca: föregående ägare kanske bytte fälgar....
passar inte utrustningen???!du kan inte få mkt mer utrustning...vad saknar du???"

-Då är det väl inte längre an competition m3:a?

"Bianca: armstöd fram är bra att ha,de håller jag med om...ingen stor kostnad att eftermontera...
annars tycker jag utr.listan är komplett.. "

-Lite nyfiken bara om det är dina eller trådskaparens kriterier vi skall gå efter?

Sedan vet jag inte heller varför du tolkade Ico som om att han menade att bil nr.1 inte hade allt i utrustningsväg, för jag kan inte se att han skrivit det om den bilen. Han verkade enligt mig endast avslutat sitt ämne med att påminna oss om vad han var ute efter då du i tidigare inlägg skrev att han bör veta vad han är ute efter.
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Bianca:
**Var glad att nån/ några svarar på dina frågor istället**

Det verkade som att just det med priset var en öm punkt när det gäller dig.
Roligt att folk svarar på tråden. Kul att det väckte reaktioner.
Du börjar bete dig som ett par stycken gjort på forumet tidigare.
Det slutade med att dom blev bannade. Sluta moppsa upp dig!

Så "lägg ner pennan" och sluta skriva om du inte har en konstruktiv kritik att komma med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.