AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.493

Vem kan hjälpa mig med min dyra utgift om inte försäkringsbolaget kan?

Sida 2 av 3
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Be verkstaden lämna en skriftlig offert där felen står med, samt ungefärligt pris.

Sedan scannar du in den och länkar till den här alt. skriver av info (du kan ju utelämna personlig info).

Även om toppen är skev borde det inte kosta 30K att få en topp planad och monterad med ny packning, kanske runt 10" om det sitter jävligt till.

Jag skulle även tagit offerten och kollat runt lite med några andra firmor också. En av de första bilarna jag hade drabbades av ett skuret hjullager. Det tyckte märkesverkstaden skulle kosta 14000 (1997), eftersom bakaxeln var slut (?). Det slutade med att en gubbe bytte axel åt mig som vi köpte på skrot för totalt 4000:- + ett flak öl :-). Risken finns att firman försöker lugga dig på pengar eftersom de kanske märker att du inte är så intresserad/kunnig på motorer?

Får du bara fram en vettig spec. så kommer du få bra hjälp här och en rimlig kostnadsbedömning av användarna
Fi
10
Fia-Pia
120, ´05.
Ni måste ha missuppfattat mig. Motorn har ej gått varm, snarare tvärtom. Den har ej gått upp i temperatur, därav problem med kondens. Det var kondensvatten i oljan. Pga kylfläktens elekronikbox som var sönder så öppnade termostaten extra tidigt som säkerhetsåtgärd tydligen. Det har inte tänts några varningslampor pga den var ej kommit upp i temperatur. Vet inte vad det heter mendet finns små elmotorer som justerar ventiler + andra små delar vid ventilerna som har skurit pga kondensvatten.
Karl-Hilding
Fia-Pia.

Tror inte att vi missförstått dig så mycket utan du har inte skrivit så vi kunnat förstå. Eller rättare sagt du har inte skrivit mer än en liten del av förloppet.
För mig låter kondensvatten i oljan mycket märkligt.
Inte minst när du gjorde service i febr. Hade du kört korta stäckor under en längre kall period och haft gammal olja i din bil så kanske, men nu?
Vad du skriver så är det kylfläktens elektronikbox som skulle vara roten till eländet. Inkl dina korta körningar.
Men om termostaen skulle öppna extra tidigt så är ju alla körningar under 5 km förödande. Och då skulle ju din motorlampa lysa!
Och det säger du att den inte har gjort?

Att kolla runt bland andra verkstäder som Profosson skriver är väl inte aktuellt nu när bil är lagad...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det finns nog mycket som inte stämmer eller som inte har kommit fram i den här historien. Om det vore såhär så skulle massor av BMW haverera (och alla andra märken med...).
Som jag sagt hela tiden; jag tror att ett litet/enkelt/billigt problem har ignorerats och det har i sin tur lett fram ett dyrt haveri.
Det är alltså inte produkten utan den mänskliga faktorn (t ex hos föraren, ägaren eller mekanikern) som har orsakat det dyra haveriet.
Det verkar inte gå att få fram några fakta i detta fallet utan det blir bara en massa gissa, tycka och tro.
Det jag reagerade på från första början var "tyckandet" att det skulle vara något kvalitetsfel på bilen/motorn medan sanningen är att alla (nästan alla..?) sådana här problem beror på den mänskliga faktorn. Ingenting har hittills framkommit som kan få mig ändra uppfattning.
För min del sätter jag punkt här; "Im out...".
Fi
10
Fia-Pia
120, ´05.
Hade jag vetat mer info så hade jag självklart delat med mig till er! Vet ju inte själv och verkstaden håller just nu på och formulerar ihop vad som hänt och gjorts som jag inte fått ta del av ännu. Jag kan bara säga att jag är besviken. Efter 70 mil efter stora service är oljan mjölkig pga kondensvatten. Tycker det är konstigt att det kan bilda kondensvatten efter 70 mil och det var plusgrader hela körning. Skulle vilja ha tips på vad det kan bero på. Vet inte om jag vågar behålla bilen (?) Orkar inte med ett haveri till...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ok, "Im not out..."
Nej det är helt omöjligt att så mycket kondensvatten skulle kunna uppstå, efter en sammanlagd körsträcka på 70 mil i plusgrader, så att det ensamt skulle orsaka motorhaveri. Detta är uteslutet!
(I så fall skulle massor av BMW och andra bilar haverera dagligen.)
Det är bara att återigen konstatera att vi inte fått reda på sanning och fakta.

Motorhaveriet beror på något annat, t ex att skadorna (i huvudsak) redan hade uppstått innan senaste servicen.
Möjligen har svåra skador uppstått pga att man kört "hårt" med helt kall motor dagligen i sammanlagt 10 000 mil, men jag TVIVLAR STARKT på att ens dessa extrema förhållanden skulle orsaka motorhaveri redan vid 10 000 mil!

Om felorsaken är åtgärdad och motorn är riktigt reparerad/renoverad, om bilen sköts och servas på rätt sätt, så behöver du inte vara det minsta orolig.
Då kommer den gå fin-fint i minst 25 000 mil!
Men om det uppstår ett fel under tiden så måste man åtgärda felet innan det leder fram till så här svåra problem.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Motorhaveriet beror på något annat, t ex att skadorna (i huvudsak) redan hade uppstått innan senaste servicen.
Möjligen har svåra skador uppstått pga att man varje dag kört "hårt" med helt kall motor

EDIT: - alltså att föraren har kört så trots att termostat/kylsystem varit felande med påföljd att motorn aldrig kommit upp i temperatur -

dagligen i sammanlagt 10 000 mil, men jag TVIVLAR STARKT på att ens dessa extrema förhållanden skulle orsaka motorhaveri redan vid 10 000 mil!

(Om så skulle vara fallet att man har kört bilen på detta sätt, trots fel i kylsystemet, så är ju haveriet i högsta grad relaterat till mänskliga faktorn och inte till BMW-produkten).
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ibland förekommer det att verkstäder glömmer byta oljan. Det kan ju har varit så i detta fallet.
En bekant köpte sig en beg Audi A6 1.8T, som gått 11.000 mil, där temperaturen inte gick upp som den skulle (trots avrådan från mig om att köpa den). Han struntade i felet och motorn skar efter 6 månader. Det var givet termostaten som stod vidöppen och kylde motorn maximalt hela tiden.
Idag är det ju flera bilar som helt saknar temometer bland instrumenten, vilket är rätt korkat.
Topplockspackning inkl ev renovering av detsamma kan kanske motivera denna kostnad (men den är orimligt hög). Kanske t.o.m. är billigare att byta motorn.

Vad är det för typ av verkstad bilen reparerats på?

Jag håller inte med om att någon annan än ägaren skall stå för kostnaden. Annars kommer vi att få orimliga premier och/eller nybilspriser. Kunden har inte alltid rätt.
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
Hej! har suttit i samma sitts sj! fick ett motorras på min 120d som gått strax över 10500 mil..försäkringsbolaget kunde inte hjälpa till för gränsen för motor o drivlina går vid 10000 mil..och BMW vill inte ta på sej det heller! så jag fick snällt betala dom 61000 kr som motor bytet gick på.. och då va ändå felet att vevaxeln hade gått av..hur ofta händer de kan man ju undra!?
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
Hej! har suttit i samma sitts sj! fick ett motorras på min 120d som gått strax över 10500 mil..försäkringsbolaget kunde inte hjälpa till för gränsen för motor o drivlina går vid 10000 mil..och BMW vill inte ta på sej det heller! så jag fick snällt betala dom 61000 kr som motor bytet gick på.. och då va ändå felet att vevaxeln hade gått av..hur ofta händer de kan man ju undra!?
ni
520
niklas100
520d 2008
61000 !!!!!!!
gissar att du lämnat in bilen på bmw
vad kan en beg motor kosta 15-20 tusen + 5000kr för byte på tex mekonomen verkstad tot 20-25 tusen
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
niklas100: är väl inte en jättekonstig summa. En utbytes ligger på 25-35k, två arbetsdagar på BMW är 20k. Vilken mekonomenverkstad byter motor för 5000:-?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
FiaPia: Hur har det gått med allt? Fått tillbaka bilen?

Alexander
Visa användare
21
marty
320d -06 E91
Motor 28000 arbete ca 22000 + lite diverse packningar, skruvar,oljor,filter m.m + moms så hamnar man snart där..
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja vill du ha adress o tele nr detta är iof i södra Småland hade en jobbarkompis som bytte motor på en santa fe 03 10000 för motor + 5000 för arbete
Hade personligen aldrig betalat 61" för ett motorbyte
61' är extremt dyrt, men jag antar att den nya motorn är helt ny.
ni
520
niklas100
520d 2008
För 28000 får du ingen ny motor måste varit utbytes
22000 i arbete fördelat på 16 h då kommer vi fram till en timdebitering på 1375 kr ex moms
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En begagnad, lågmilad utbytes N47 ligger på 25-35k och BMW's timpris ligger på mellan 1100-1300 plus moms beroende på var i landet man är. Mekonomen (i västra Småland iaf) ligger på 700 plus moms. Att byta motor på under en arbetsdag, är det verkligen rimligt? Någon som har tillgång till Autodata, TIS eller liknande som kan ge en tidsåtgångsuppskattning?

BMW är absolut inte billiga på timdebitering, men har man inte kontakter och inte vet vart man ska vända sig för att hitta en pålitlig allbilsverktstad så har man inte speciellt mycket val. Tycker 61k för byte hos BMW är rimligt.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Undrar hur det gick för Fia-Pia? Tycker det låter som om ett kylvattenläckage till oljan, det skulle förklara färgen på oljan, och att glykol i oljan är rena döden för en motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.