|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en 120, ´05:a som har rullat 10700mil. Jag har ägt bilen i 1 år och den har gått som på räls, men nu har den stått på verkstad i 1 månad pga motorfel. Jag är helt förstörd för detta kommer att gå på över 30 000kr. Mitt försäkringsbolag har gränsen på 10 000mil, men eftersom den har rullat över det så kan jag inte ta det på försäkringen. Jag hörde talas om att BMW kan hjälpa mig för att "vårda deras rykte". Är detta något som någon känner till och hur går man tillväga isåfall? Finns det något annat alternativ som kan hjälpa mig att undkomma denna ruinerande utgift? Tacksam för all hjälp jag kan få! MVH Sofia | |
Karl-Hilding |
Vad har du för f-bolag och jag förmodar att du har den helförsäkrad. Tror lite att du haft oturen att prata med fel person på ditt f-bolag. I övrigt så brukar verkstäder kontakta f-bolaget och ta en diskussion med dem. Jag kan absolut tänka mig att din verkstad skulle kunna fixa detta. Kanske inte till 100% men dela upp det mellan f-bolaget, BMW och en mindre del på dig själv = din självrisk. Undrar också om det är pga av brist på service eller för många småkörningar som motorn rasat? |
|
Vad är det som hänt med bilen? Jag har svårt att se att försäkringsbolag, verkstad eller BMW är intresserade av att betala om detta. Hur menar du Karl-Hilding när du skriver att verkstaden skulle kunna fixa detta? Försäkringsbolaget har ju en gräns vid 10 000 och försäkringsbolag är väl inte kända för att vara generösa... __________ Mvh Grelle |
|
Karl-Hilding |
Finns alltid en glidning på miltalet! |
|
Det brukar ju inte bli ett motorfel så där bara av sig själv på en motor som har gått så lite som 10 000 mil. I minst 99% av fallen med motorfel så beror det på den mänskliga faktorn, att någon person har gjort fel på ett eller annat sätt. Därför är det ju tyvärr väldigt långsökt tro att BMW skulle stå för några Good Will-kostnader. Om det är en person på en verkstad som har gjort ett fel så har ju verkstaden en försäkring för sådant här. Men om man har orsakat felet själv så blir det nog väldigt svårt... Men å andra sidan så är det väl väldigt få fel som ska behöva kosta så mycket som 30 000kr..? Men som sagt, om du kan tala om vad som är fel och/eller vad som har hänt så kanske du kan få bättre hjälp här på forumet. (K-H; jag har inte den erfarenheten att det alltid finns en glidning på miltalet...) |
|
|
Hej Karl-Hilding. Det är Länsförsäkringar som jag har och den är helförsäkrad. Skönt och läsa vad du skriver. Det finns kanske hopp iallafall. Bilen vart nyservad i februari månad, stora servicen. Men felet är att jag kör småkörningar med den. Det var för mycket kondens i motorn. Sen å andra sidan går ju BMW ut med att ha kvalite på sina produkter. Jag hade en 320 ´96:a i sju år som aldrig krånglade och den klarade av mina småkörningar galant. Är detta specifikt 120 tro? Denna informationen kan jag inte finna någonstans isåfall... Sofia |
|
|
Grelle, Bilen har kondens i motorn. Jag kör småkörningar för det mesta och ibland längre sträckor. Jag som har varit BMW-fantast i många år börjar känna tvivel på deras kvalite, tyvärr. Sofia |
|
|
Hej Ulf530, Felet är kondens i motorn. Mänskliga faktorn i mitt fall är isåfall att jag kör småstreckor för det mesta, men som jag skrivit i i tidigare inlägg, trodde jag att BMW stod för bra kvalité! Andra som kör som mig och som har andra bilmärken fixar ju detta galant utan några konstigheter... Har hört flera fall där bilmärket hjälper sina kunder, så långsökt är det definitivt inte. Sofia |
|
|
Hej Fia-Pia! Kondens i motorn har vi alla, mer eller mindre. Mer vid extrem småkörning. Men det orsakar inga kostnader och framförallt inga kostnader på 30 000kr, oavsett om det är en BMW eller något annat märke. Möjligen kan kondens i din motor har orsakat ett problem och ägaren/föraren har inte uppmärksammat problemet/brytt sig om varningarna och det (ouppmärksamhet/mänskliga faktorn, oftast är det väl en kedja av faktorer och/eller omständigheter) har så småningom lett fram till ett motorhaveri. Följden blir densamma oavsett märke och oavsett märkets kvalitet. OBS: Detta är ingen särskild kritik riktad mot dig eller någon annan. Det är bara ett konstaterande att det i minst 99% av fallen är mänskliga faktorn som orsakar ett motorhaveri. Jag själv, och inom min familj, har kört många olika BMW under 40 år (!). Vi har aldrig någonsin råkat ut för ett enda motorhaveri. Detta trots att en del av bilarna använts till småkörning och därmed blivit utsatta för kondens i motorn (Dock har vi haft några haverier på andra märken. Men det är bara att erkänna; även i våra fall har det berott på mänskliga faktorn.) |
|
|
Fia-Pia, Precis som Ulf530 antyder, kondens i motorn är inget fel (möjligtvis en felorsak). Be verkstaden specificera vad som behöver åtgärdas. Att speca kondens i motorn som ett fel kan jämställas med 'goddag yxskaft' om du frågar mig. mvh/ Anders |
|
Karl-Hilding |
Ok Fia-Pia. Jag har nog sett din bil, tror jag, på en lift med delvis ituplockad motor. Om det nu var den grå med skinnklädsel. Tycker inte heller att korta körningar skall påverka men vet att det ät inter rekommendera. I ditt fall har du kanske kört extermt korta, 500-900 m eller? Har din verksatd varit i kontakt med BMW? Och du skriver att den var nyservad i febr? Detta verkar besynnerligt... Vad säger din bilmek? |
Karl-Hilding |
Vad är det för varningar om det uppstår kondens i en motor som dessutom är servad så sent som i febr? Detta hade jag inte godtagit utan gått vidare till KO med. |
|
Försäkringsbolaget har ju rätten på sin sida, avtalet säger ju tydligt 10.000 mil. Jag misstänker att BMW också kan svära sig fria, de garanterar ju inte att bilen ska fungera felfritt efter 7-8 år och över 10 000 mil. Förstår att det känns trist men ditt enda hopp är nog att vädja och hoppas på att de gör undantag... Rätt till ersättning har du sannolikt inte, det kan nog inte KO ändra på. Jag tycker dock kanske att man borde sett något på servicen?! Nu vet jag inte exakt punkterna de går igenom längre men generellt känns den inte särskilt omfattande. |
|
| Fia-Pia: Hur fungerade motorn på slutet; gick den ojämnt eller fungerade den inte alls? | |
|
Chris87: Det började med att en orange symbol lös i instrumentbrädan. Jag lyfte luren direkt till bilmekanikern och han rådde mig till att köra bort med bilen till honom på en gång. Det gjorde jag och han upptäckte 8 motorfel med datorn. Efter att ha plockat isär motorn upptäcktes det att kylfläkten har orsakat alltihopa och medfört sina problem. Mot slutet hade jag gasen i botten och uppnådde strax över 30 km/h. Den hade tydligen gått in i nödkörning. Ska äntligen hämta hem den idag. Det tråkiga är att jag vet ännu inte hur jag ska göra med fakturan som kommer så småningom. (?) Servicen är skött hela vägen och jag tar väl hand om den. Har strax över 4 km till jobbet och någon gång i veckan (helgen) kör jag 2-4 mil vilket jag anser att en sån fin bil borde klara av... Är så besviken och ledsen pga kostnaden som detta har medfört sig. |
|
|
Det är alltid tråkigt med haverier. Utan att veta exakt vad som hänt med ditt fordon så misstänker jag i alla fall att det absolut inte har med kortkörningar att göra. Byter man olja/servar enligt tillverkarens spec så ska kortkörningar inte vara något som helst problem. Det handlar nog bara om otur. Har kylfläkten varit opålitlig och bilen gått varm då brukar det bli kostsamma motorskador. toppackning mm. Men vanligtvis brukar tempmätare eller lampa tändas i tid om så sker. Om jag som bilägare kände på mig att detta var ett klart kvalitetsfel så skulle jag vända mig till BMW Sverige och försöka diskutera fram någon form av "goodwill" kompensation. Men det är upp till tillverkaren att ta ställning till hur man gör i ett sådant ärende. Vill man sälja en till BMW bil till dig i framtiden så försöker man troligen hjälpa dig. I annat fall finns andra alternativ som brukar vara utmärkta påtryckningmedel för tillverkare att ändra inställning mot kunden: www.fairshopping.com www.vibilagare.se Men då handlar det om att det ska vara ett klart kvalitetsproblem och inte ägarrelaterat slarv. (Den översta sajten jag hänvisar till använde jag med stor framgång då en stor tysk vitvaruleverantör inte vill fullfölja sina plikter mot mig som kund. Det hela slutade bra med full kompensation och ursäkter, men inte förrän jag kontakt konsumentsajten och det blev lite skriverier. ;) Lycka till! |
|
|
Fia-Pia; att alltihopa skulle bero på kylfläkten låter inte särskilt sannolikt (men inte helt omöjligt). Men då var det alltså inte kondens som var problemet??? Om kylfläkten inte går så kan motorn överhetta och så småningom haverera, men man får flera varningssignaler och det händer flera saker långt innan motorn havererar. Om man som du säger kör 4 km 2 ggr per dag och sedan lite längre körningar 2 - 4 mil på helgen så skulle man i princip klara sig utan helt utan kylfläkt. Så snart man kör över 30-40 km/h så kyler fartvinden tillräckligt och man klarar sig utan kylfläkt. Det är bara vid en längre tids tomgångskörning eller om man står stilla/färdas extremt långsamt under längre tid i bilkö, och liknande omständigheter, som kylfläkten behövs. Att köra en sträcka på 4 km med en medelhastiget på 40 km/h tar 6 minuter. Under denna tid hinner inte motorn överhetta och haverera även om kylarfläkten inte skulle fungera. Om kylfläkten inte fungerar och man kör så att motorn överhettar så får men flera varningar om detta, t ex så visar tempmätaren att motorn går för varm och då står det i instruktionsboken (och man fick lära sig när man tog körkort) att man ska stänga av motorn och få felet undersökt. Om man fortsätter att köra så får man ytterligare minst en varningssignal, typ kontrollampa och/eller ljudsignal (jag vet inte exakt hur det fungerar på 120...). Dessutom ryker det och luktar från motorn. Om man trots alla varningssignaler gör ett eget val och att fortsätta köra (eventuellt på inrådan från en mekaniker..?) så kan man pga av detta drabbas av motorhaveri. Om man trots lysande varningslampa (och tempmätare på rött!..?) fortsätter att köra, och köra med fullgas trots att bilen bara orkar krypa fram i 30 km/h, då har man gjort tvärtemot vad som står i instruktionsboken och har man själv orsakat haveriet, även om man gjort det omedvetet och av okunskap. Det är den mänskliga faktorn och då spelar det ingen roll om det är en BMW eller något annat märke. Upp till 10 000 mil har man ofta en försäkring som möjligen kan täcka sådan "klantighet". Men efter 10 000 mil får man sannolikt själv stå för konsekvenserna av sitt handlande. För mig är det helt osannolikt tro att biltillverkaren skulle stå för detta, oavsett bilmärke. Kylfläkten kan givetvis få ett fel, på en BMW och på alla andra bilar (dock inte särskilt vanligt eller sannolikt på en såpass ny bil...). Men i så fall så är det ett relativt enkelt och billigt fel att åtgärda. Men om man väljer att fortsätta köra med ett sådant fel, trots alla varningssignaler, så kan man till slut råka ut för motorhaveri. På en BMW och på alla andra bilar. Jag för min egen personliga del är helt övertygad att vi (och du?) inte har fått reda på hela sanningen. Först var det kondens och sedan kylfläkten. Inget av dessa fel kostar 30 000 kr. Men på ett eller annat sätt har du fått ett motorhaveri (som möjligen kan kosta 30 000 kr). Jag tror fortfarande att motorhaveriet, på ett eller annat sätt, har orsakats av den mänskliga faktorn och inte pga bilens eventuella bristande kvalitet. Att ens börja prata om Good Will pga kvalitetsfel, och/eller påtryckningar genom konsumentsajter och liknande, tycker jag är extremt långsökt då vi inte har den minsta lilla indikation att problemet skulle vara produktrelaterat. Personligen så tycker jag även att försäkringsbolagen oftare skulle neka ersättning i de fall problemen är orsakade av "ägarrelaterat slarv" (som Leffo skrev). Då skulle vi som inte slarvar få så mycket lägre försäkringspremier! |
|
Karl-Hilding |
"Efter att ha plockat isär motorn upptäcktes det att kylfläkten har orsakat alltihopa och medfört sina problem. Mot slutet hade jag gasen i botten och uppnådde strax över 30 km/h. Den hade tydligen gått in i nödkörning." Ja här kom ju fram en del annat. Hur långt körde du efter att din bilmek sagt att du skulle köra till honom direkt? Den goodwill mm jag tidigare nämnde var baserat på kondens i motorn. Inte att man kör med orange motorlampa och motorn i nödläge. Där är det att omedelbart slå av motorn och bogsera som gäller. Ingen annat. |
|
Det går ju för höge farao inte genom att plocka isär motorn avgöra att kylfläkten orsakat ett motorhaveri! Kylfläkten i sig kan ju omöjligen orsaka ett motorhaveri (överhettning kan dock orsaka haveriet...). Vidare så måste man ju verkligen inte plocka isär motorn för att konstatera att det är fel på kylfläkten! Inte heller vid kondens i motorn kan man, enligt min uppfattning, få motor-renoveringen betald genom Good-Will eftersom kondens inte orsakar motorhaveri. |
|
| Det låter märkligt detta, vore onekligen intressant att veta vad det verkliga felet på motorn var? Verkstaden måste ju kunna tala om exakt vad som är trasigt. | |
|
Det började med att en orange symbol lös i instrumentbrädan. Jag lyfte luren direkt till bilmekanikern och han rådde mig till att köra bort med bilen till honom på en gång. Det gjorde jag och han upptäckte 8 motorfel med datorn. Detta innebär 8 Felkoder dessa ska dokumenteras och raderas för att sedan se om de återkommer. Efter att ha plockat isär motorn upptäcktes det att kylfläkten har orsakat alltihopa och medfört sina problem. Om motorn överhettats så kan toppen ha slagit sig och och även topplockspackningen gått Mot slutet hade jag gasen i botten och uppnådde strax över 30 km/h. Den hade tydligen gått in i nödkörning. Bilen ska tåla kortkörningar det är bara en dålig urshäkt. Kondens i motorn låter också som skitsnack vadå kondens? Från vart? Om det nu är det hur kan detta skada motorn? Hur vet de att fläckten gått, går det inte alls, verkstaden får nog svara på lite fler frågor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.