|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Hade tänkt köpa en BMW 330 e46, så har jag lite frågor och tänkte vända mig till er kunniga BMW ägare. Vilka är för och nackdelar? Sedan eller Touring? Diesel eller Bensin? Vad ska man akta sig för vid ett köp? Släng gärna med all sorts feedback! Vanligaste utrustning samt när skall dom stora servicarna göras? Tack på förhand! | |
|
Kolla in begagnatguiden här på AP, där står mycket nyttigt: Länk Jag hade en E46 330Ci för några år sedan och stortrivdes med bilen! Fantastisk motor! Det jag bråkade mest med var xenonljusen (tändenhet/styrenhet som strulade, finns mektips här på AP) och rosten (fick den då fixad på garanti). Maskinellt fungerade den klockrent. |
|
|
Vilken modell är lite beroende på vad du har... Tänker på familj och små barn eller? Så fall Touringen. Jag föredrar Sedan framför Coupe. Tycker det är smidigt att slippa fälla säte osv om man ska ha in någon/några i baksätet. Diesel så hoppa upp till årsmodell 08 minst, så du slipper en jäkla kostnad på skatten. Föredrar själv Bensin, men Pappa min har diesel och den går för jäkla gott. Ett jäkla gott vrid när man ska iväg från start, men lite dryg när man väl fått upp varvtalet. Mest om du ligger på exempel 4:an. Petar ner i 3:an och den hamnar på c:a 3,5-4 tusen varv så är den lite seg att komma iväg. Bensinare: Har den gått c:a 10-15 tusen mil, så eventuelle insugs slangar kan ha torr spruckit eller är nära för det. Eventuellt har säljaren precis bytt. Inga dyrare saker, men lite drygt när den går ojämnt osv pga detta. Titta gärna på besiktnings papper. Är det privat person du ska handla av, så be dem gärna låta den vara kall när du ska prova den så den inte varm kört den tills du kommer. Är där några problem brukar det visa sig vid kallstart och de första 5 minuterna. |
|
|
Fördelar: (bensin) vrid, motorsång, pigg som manuell, bekväm som automat Nackdelar: blir stadigt kallare i takt med att bensinpriset ökar. Dyr försäkring om du inte är 40+, ingen räcer med automat, rost och andra typfel finns (se forumet). Oljeförbrukningen och vevhusventilationen bl.a... Jag lutar mer åt en fräsch 540 manuell, +50 hästar till och bättre komfort för några få kronor till/månad lockar mig mera eftersom jag, om jag ändå ska tänka "1 liter milen" vill ha max prestanda för den litern man betalar för :-) |
|
|
Jag har själv en bensin med automat och är mer och mer sugen på diesel. Det känns mer rätt med automat på diesel även om min 330i är trött. Man vill ha mer vrid från låga varv och det får man inte med en 330i. Skulle jag välja idag skulle jag valt en 530xda touring eller varför inte en 535xda. Men e46 så känner jag spontant: Bensin = Manuell Diesel = Automat Utrustningsmässigt så skulle jag själv uppskatta bättre ljud än det som sitter i min för det är rent skräp helt ärligt. Jag har bussiness cd, ingen HK. Även om HK inte är något värsting så låter det betydligt bättre. Annars är jag inte så bortskämd med massa lull lull så jag har inte så höga krav på sånt än så länge. men som jag sa tidigare...hade jag valt idag hade jag valt en 5-serie istället och diesel med automat och 4wd. |
|
|
Jag hade letat efter en producerad efter 2003-03 då den fick 6vxl. Helst uttagen efter 2004-01 då den fick 12års rostskyddsgaranti. Sedan föredrar jag då den blir tystare (om du inte behöver touring såklart...). M-pkt tycker jag är krav. Det gör bilen mkt tuffare men kostar extra såklart. Skinn är att föredra då det är av god kvalitet och håller sig fint år efter år. Det är bra om vevhusventilationen är utbytt till isolerad variant men det är ingen större kostnad, 1600+jobb. Jag kollade på 330 för 4-5år sedan men fastnade för 325ti (alltså compacten) med fullt m-pkt, 6vxl, elstolar, hifi. Ovanligare och roligare, lite som 330ns kaxiga lillasyster. Ev till salu, hör av dig om det kan vara ngt. |
|
|
Tack så jättemycket för alla svar! Är den automatiska lådan så pass dålig som alla säger? Samt är det någon prestanda skillnad mellan touring och sedan? |
|
|
Sedan lim ! Manuell ! Vanligt att kamaxelgivaren ger sig, kostar runt 700-800kr och är lätt att byta. Bilen beter sig slött och lite orolig vid starter, man måste ge lite gas för att den inte skall dö. Det är också vanligt att olja koksar (vevhus och oljestickan) så att se över vevhusventen är inga fel. De kan dra mkt olja. // donne Ps. Annars är det en superkul bil ! Lätta att trimma :) |
|
| mist>> Jag trivdes väldigt bra med automatlådan i vår 330CiA. Men många tycker att manuell är att föredra. Den är verkligen inte dålig, den var riktigt trevlig i mitt tycke. Jag gillade att den har rätt tydlig motorbroms så det går att få till en mjuk körning och slippa använda färdbromsarna vid varje ändring i trafiktempo. | |
| Som dom andra säger rost service bok om den är importerad isf om det finns dokumentation på allt? carfaxa gärna bilen du är intreserad av, har en ev. en 330 till salu men dock en coupe, dumt om man har barn :) | |
|
Rostrisk måste vara den enda nackdelen som kan bli ett reellt problem. Vevhusventilation lätt och billigt att förebygga (1600kr), isolera oljestickan också (50kr), insugsbälg likaså (200kr). Kamaxelgivare Tyskland 500kr. Köper man en senare årsmodell är tändspolarna ok (annars skall man byta till Bosch, ca 2500kr). VANOS-tätningarna kan ha gett sig vilket är en dagsövning att byta, detta och/eller defekt kamaxelgivare kan göra att motorn blir klen, och definitivt klen på låga varv. En M54B30 skall inte kännas utpräglat klen på lägre varv, från 1500rpm skall den dra rent upp till 6500rpm. Lite oljeförbrukning kan finnas men sällan så mycket att det är ett reellt problem. Mao, se till service sköts, samt gärna extra oljebyte och ev. någon flush om man bara bytt olja enl. serviceboken så är M54 en mycket driftsäker och angenäm upplevelse. Jag röstar på 6-växlad om budget tillåter. 6an är "äkta" sjätte växel, den är 0,85 * femte växeln på femväxlade lådan! Helt perfekt! |
|
|
Okey! Så en 330i 01:a Manuell, bensin är out of question som vinterbil? Sedan/Touring, är det någon prestanda skillnad? |
|
|
Nej då, men då skulle jag ställa den i varmgarage (gärna med avfuktare) om den skall stå oanvänd några dagar eller om det är rostväder ute. Vid stark kyla rostar det inte och då är det bättre att stå ute och använda motorvärmare. Detta gäller iofs generellt. :) Touringen är lite tyngre och har lite högre luftmotstånd. Ang. rost kan det vara bättre att importera och sedan underredsbehandla. Falsrost går inte att förhindra, det är bara att reparera isf. |
|
|
Jag äger idag en 330 ci 01. jag har testat många bilar, öven 330 diesel. jag måste säga att 300 bensinare är mkt roligare att köra, man börjar få lite skönt vrid vid 2000 varv sen bara skicka de på, runt 5000 varv får man en extra boost om man säger så, och då går de redan ganska fort. Personligen tycker jag att man sitter förbannat skönt i stolarna som finns i den, visst så är ju 5 serien en större bil så går ju göra stolarna ännu lite bättre. vad gäller bensinen så är den inte så jävla farligt törstig som folk säger, visst jag gasar fan hela tiden så jag ligger på 1,01l/mil men de är de värt. väghållning. jag har inte m-paket på min men måste säga att den är så skön i svängarna och kränger inte ett skit. har 18" med 40 profil. om man ska gemföra bilen med t,ex saab audi racemässigt så har jag testat den mot en saab 9-3 aero och en 9-5 aero. dom har inte en chans, innan deras turbos har hunnit få laddtryck så ligger 330:n en bra bit före. Köp 330, du kommer fan inte bli besviken |
|
|
blade80: Är du säker på att kamaxelpositionsgivarna är friska? bottendraget blir inget att hurra för direkt om de är defekta, i alla fall inte då de var paj på min bil. |
|
|
hej jag äger åxå en 330i 2002 aut msport utrustad som jag har fixat och lagat en del precis det som ni pratat om bytt gummibälgar mellan lmm och motor ,bytt disaventil och vattenpump älskar att köra min besin bmw går hur fint som helst . det som jag har kvar att kolla är lite klonk i bakaxel . nu har den rullat 24800 , NELA |
|
|
Nackdelen nu är väl att de flesta 330i-E46 gått relativt långt och det är kanske svårt att få en uppfattning om reellt skick på "maskinkomponenterna"...t.ex. Manuell är att föredra om man vill ha lite roligare, automat är också bra iaf ur ett par aspekter>>Sliter oftast mindre på drivlina och maskin och är bekvämare i stadstrafiken. Nackdelen är väl om den rasar vilket ofta KAN bli dyrare att fixa än en manuell dito(men skrotarna har billiga lådor oavsett :)). Jag skulle som punkt 1 göra en komp mätning.. Man vet aldrig(nästan) hur motorns liv har varit sedan den togs ut från fabriken. En arbetskamrat råkade ut för en extrem händelse med sin 330i-E46 manuell, kamaxlarna slets ner! Otroligt ovanligt vad jag vet och vad det berodde på kom vi aldrig på... Täta oljebyten var gjorda etc, men det rasade ändå pga t.ex. smörjproblematik eller dålig härdning av kamaxlarna!(fabrikationsfel)? Den reparationen gick på ca 30 lök vill jag minnas(nu finns det såklart andra alternativ såsom att byta ut hela motorn, men han reparerade på firma istället,var ganska länge sedan detta hände). Mvh Janne. |
|
|
Jo, gammal tråd, men likaväl säkert en aktuell fundering :) Mvh Janne. |
|
|
Har en 330xi m-sport-03 med automat som jag gav till frugan,rolig bil med bra klipp men törstig nästan som min gamla mustang. Har dock fått problem med fukt i bilen nu,måste ta in den o kolla upp detta. Men helt klart en trevlig bil både vinter som sommar Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Det allvarligaste med 330 E46 är bakaxelbryggans infästning i golvet bak. På min 328 sprack golvet med resultat att bakaxeln kunde fritt röra sig upp och ner, med ett jäkla klonkande vid växling samt vid gas på/av. Riktigt jobbigt att åtgärda. Då jag har tillgång till lyft och gjorde mycket själv blev det inte så dyrt. Men att lämna in bilen på verkstad med det felet hade kostat mer än bilen är värd. Köp inte en bil som klonkar mycket. | |
| Hej, jag undrar vilka delar av de (goda) råd och issues som man bör vara obs på gäller M3 (E46) 2001-2007. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.