AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.569

Ny film för er som är intresserade angående mitt allvarliga missljud m20b25

Sida 2 av 2
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
nåt galet med klippet, ser ni de jag la upp nyss? Startar inte på min dator iaf.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
ny länk som ska fungera! Vickar och har mig, en som låter mycke, hur fixar man de? Och kan de vara de som gör missljuden? Länk
Filmer att jämföra med.

M20:
Länk

Filmmakaren var övertygad om att det var toppen men det var ett vevlager!

En till, ett solklart vevlager:
Länk

mvh/ Anders
Mackan,
Det du visar är ventilspel vilket finns där eller inte beroende på hur kammen står. Ventilspelet skall iof vara korrekt injusterat men det är en annan historia.

mvh/ Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har nu beslutat, lånar en motorlyft och lyfter ur skiten här nån dag! Antingen så köper jag en ny m20b25 eller så plockar jag och en kompis isär hela motorn och bygger en 2,7 av den! Nån som har en 524 fräsh dieselvev att sälja och 320 kolvar? Eller en fräsh motor! Är sånt grymt lotteri att köpa en komplett motor, man har ju inte den blekaste i vilket skick den igentligen är i! En dålig motor kan ju fortfarande låta hyffsat bra
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Glömde...kollade kompen på alla cylindrar och de var kanske lite mer än de ska vara! Cylinder 1-6 framifrån sett! 11,5 11,9 12,0 12,5 12,5 12,9 !
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Dawwe Då har jag följt ditt råd och hängt av remmen! Same shit tyvärr:( Så nu om nån vänlig själ har några tips på allt man ska lossa m.m innan man lyfter ur motorn! Kan tillägga att detta ska göras ute på gården:( Ett mektips borde finnas tycker man! Idag tänkte jag börja lossa på allt som går innan motorlyften tas hit!
Surt...Då borde ljudet komma från motorn, eftersom det följer varvtalet...Men ändå lite lustigt att det bara "bankar" under vissa betingelser...Kolla verkligen allt möjligt, och omöljigt, innan du lyfter, tex plocka ut stiften o kolla så de är OK, sätt i de med lagom moment, kolla efter något som sitter löst o kan tänkas ge ljudet osv.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja precis, den låter inget om jag ger full gas tex. Och de är mest på låga varv de låter...Men alltså, vad ska man kolla? Har kollat de som går att se ovanifrån och rucklat och bänt i allt! Dragit åt alla möjliga bultar m.m. Hade lös tändstiften igår! Stiften var sotiga på själva gängan högst upp och elektroden var som den ska! Nåt stift var tom lite oljigt på gängor endast iof, inte elektroden. Lyste in i tändstifthålen och de var typ 1 kolv som man såg att de var metalfärg på! Resten var Totalt kolsvart av sot..Och nä, mina bilar sotar inte igen för att man kör för lugnt:) 1 cylinder så kändes de nästan som grus på kolven, har varit och tryckt med en tillgjord träpinne och provat trycka hårt för att se om de glappar! Märkte inget speciellt, men de fastnade sot som var som smågrus på pinnen...Har provat systematiskt att ta bort en tändhatt åt gången för att se om de slutar låta och på så vis få reda på nåt iaf.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Länk Ska prova de här kanske för att bli mer säker på att de är vevlager
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hur har det gått med ditt missljud. Har exakt samma missljud eller möjligen ett väldigt likt i min motor av samma modell.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Om du har samma missljud så råder jag dig att inte starta motorn alls förrän du fixat de! De var dåliga vevlager som orsakade mitt missljud! Går ju att byta underifrån utan att lyfta ut motorn! Men känns som att man vill slipa veven om man är seriös. Inte säkert de behövs på din, beror ju på hur mycke de har hunnit slitas. Om du har tänkt köra ändå tills motorn rasar så kan du få bort lite av missljudet av att byta till en riktigt tjock olja typ 20w50! Men de kräver motorvärmare vid minusgrader annars har du nog ett haveri fort! Inget jag rekomenderar ,men som en sista utväg och om du inte tänkt repa motorn så går den lite längre på de sättet.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Ursäkta att jag bumpar den här tråden men tänkte bara meddela det om det är någon mer som får ett liknande ljud att det troligen även på min var vevlager som lät.

Jag sålde iväg bilen billigt till en kille som tänkte chansa att köra hem bilen. Tyvärr kom han bara ca fem mil innan bilen skar. Jag åkte själv och hämtade honom och körde honom till en kompis som han kunde övernatta hos och såg då att det var ett stort hål i blocket någonstans vid treans cylinder.

/Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.