AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.334

Normal kompression / differans mellan cylindrarna. 540 e39

Sida 2 av 2
Nå vad säger ni, ut å köra en sväng och se om den luftar sig själv ifall det är det som är problemet? Eller finns det risker med det även om man håller koll på tempen??
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
så länge temperaturen är i mitten så är det väl ingen fara
Ok blir nog en liten testkörning imorgon då
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

M60 och säkerligen M62 ska enligt folk va helt självluftande sägs det.

Jag hade ett helvete att lufta min 540 när jag hade haft bort kylaren.
Slutade med att vi fick blåsa ur vattnet som fanns i systemet med tryckluft och sedan fylla det med vakuumutrustning.
Jasså på så vis, men då kanske jag har samma problem! Undra varför det är så jobbigt att lufta dem då
Hur var din när du skulle lufta då? Tryckte ut sig vatten och det blev luftfickor kvar?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag fick inte i något vatten helt enkelt, fick i 5L max har jag för mig. Testade alla möjliga lösningar med lutande bil, fylla slangar mm. Fick aldrig i tillräckligt.
Efter att jag blåst ur allt så fick jag i runt de 12L som ska va i.

Varför den jävlades så vet jag inte? Kom på att det står även i BMWs dokument om M60 motorn att den är helt självluftande.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

MT-ADAM vadå! trycker bilen ut vattnet?Det låter inte normalt
i mina öron.
Jag har inte tömt hela kylsystemet som Japmax gjort men efter
ett termostat byte så gjorde jag såhär.
Fyllde upp behållaren(kärlet)startade motorn,full värme på,lät bilen
stå på tomgång tills termostaten öppnade."Pling" felmedelande
låg vatten nivå.Fyllde på vatten/glykol,värmen kommer.Kör en sväng
ställer bilen i garaget,väntar till dan efter när den är kall fyller på
med vatten /glykol till rätt nivå.Allt gick enkelt o inga problem alls.
Motorn ifråga är en M60.
Den tråkiga erfarenhet jag har med sprutande vatten på en bil var att
toppen var skev,trycket från cylindern gick in i kylsystemet.

Bara Min Wagn!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
jag har själv mätt upp bmw tempmätare på e46 och den står på exakt samma ställe från ca 75 grader till 115. Så alltså 116 så rör de lite på sig och 119-120 så kokar den!
Så tänk på att de är sjukt små marginaler mellan normal temp och kokning på bmw! Däremot e30 visar mera rätt temp! Testet jag utförde körde jag bara till 100 grader, men de finns ett klipp där dom kör till nästan kokning! filmklipp --->Länk
Japmax: Vi kanske har samma problem då, när jag tänker efter så har jag svårt att tro att 12l gått i...

TNK: Jag menar att vid luftning så åker även såpass mycket vatten ut att man måste fylla på hur många gånger som helst sen när den kallnat. Och varvar man lite grand med expansionslocket öppet så blir det en vattenpelare typ.

Okej låter som du haft tur då ;) Har nu upptäckt att innan motorn nått normaltemp, så har får jag in lite värme i bilen på omgång, men när den är varm så är det bara kalluft tills man varvar sisådär 1500rpm.

///Mackan: Intressant test! Har själv funderat på det många gånger, med tanke på att tempmätaren fortfarande står i mitten efter att motorn varit avstängd typ en timme, till skillnad från tex Volvo 850 som bara kan stå i 5 min innan tempen sjunkit på mätaren.
Om jag köper en sådan här: Länk bör jag kunna göra ett bättre test? Eller har ni rekommendationer på andra verktyg?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Komptesten kommer bli rätt när du utför den på varm motor.
Har nu köpt mig en sådan här ist, hoppas på att man ska kunna få ett bättre resultat. Har ni gjort leakdowntest på era maskiner? :)
glömde i all min hast att skicka länken: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.