AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.336

Normal kompression / differans mellan cylindrarna. 540 e39

Sida 1 av 2
Hej!

Gjort ett test med kall motor, får mellan 8 och 10,2 kg i en M62B44. Är detta normalt? Tycker motorn bolmar till väl mycket när man startar upp den när den är kall, och får ingen värme i kupen på tomgång efter byte av kyl. Misstänker därför att en toppackning är kass. Vad tror ni?
Man brukar säga 1 kg i skillnad är OK, förutsatt att man har ett hyffsat bra instrument. Komprov bör göras med samtliga stift urplockade samt "plattan i mattan". Värdet man får kan skilja sig markant beroende på intsrument, det viktigaste är att det är någorlunda jämna (+- 1kg i regel). Gällande dina värden tycker jag inte att det tyder på nåt oroväckande, men skriv ut värdet för samtliga cylindrar!
Okej, stiften var ur och gaspedalen i botten vid testet. Mätarens kvalitet vet jag inte säkert... Var lite svårt att hålla också, speciellt på de inre cylindrarna, men tror det blev ok. 5ans cylinder känns lite slapp?

1: 9,5
2: 10,2
3: 9,4
4: 8,8
5: 8
6: 9,3
7: 8,7
8: 8,1
Det var väl en mätare som gängades ner i tändstiftshålet o inte bara en sån där man "trycker emot tändstifts sätet" får jag hoppas.... Jag tycker det ser OK ut, kan kanske vara det att toppen är något otät (ventilerna). Ett test man kan göra är att hälla typ en tesked olja i en misstänkt cylinder o sedan kolla komp igen, får man betydligt högre värde då så indikerar det att kompen kan ta sig förbi kolven lite väl enkelt. Bäst är att ta kompen vid varm motor, då kolvringar/kolvar expanderar en aning, vid drift så gör förbränningstrycket att kolvringarna pressas hårdare mot cylinderväggen.
Det var faktiskt en sådan man bara trycker emot... Det var den enda jag hade tillgänglig så tänkte att man kan ju testa iaf. Hade förväntat mig lägre komp på någon cylle eftersom jag misstänker topplockspackning eller liknande (jag har väl dock en mildare form av Hypokondri så får alltid för mig att det är massa fel på bilen vilket det inte så ofta är)...

Men motorn blev varmare än normalt då det gamla kylet gick sönder, och nu får jag ingen värme på tomgång. Finns det något annat alternativ? Har försökt lufta den ett bra tag, men det blir inte bra.
Ok en sån därbillig mätare lämnar nog lite för stort utrymme för felaktiga värden. De där 8 kg kan lika gärna ha varit 9...
Kort om luftning: Fyll på från alla "håll o kanter", dvs genom att lossa lämpliga kylslangar mm. Lokalisera ev luftningsnipplar, kan vara allt från en till flera...
Toppa upp expansionskärlet till max, full värme i kupen. Starta motorn o lpt gå tills det sjunker undan i expkärlet, toppa upp. Lufta sedan genom eventuella nipplar till det kommer kylarvätska utan luft inblanding...Klart. Håll koll på nivån några dagar framöver.
Jo det kan nog mycket väl vara bättre än den visar. Men det borde ju inte vara sämre i varje fall?

Så kanske man kan göra, jag har inte fyllt över maxnivån när den är kall faktiskt, det är inget som kan hända om man fyller fullt mer än att den trycker ur sig en jäkla massa?

Kan det bli såpass stort rökmoln av bara kondens vid kallstart? Jag tyckte nämligen att det kom väldigt mycket när jag kollade.
Har du fyllt i för mycket är det ju bara att "lufta ur" överflödet via luftningsnippel om spdan finnes. Med toppa upp menar jag att toppa upp till max märket, sen att man kan toppa upp så det rinner över innan uppstart är en annan sak, för nivån brukar sjunka rätt bra efter ett tag...
Jaha okej, det är så jag gjort, men får väl testa hälla i ännu lite mer vatten kanske
Tror ni det kan vara vattenpump eller termostat som gett sig kanske??
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Vattenpumpen brukar väl ge sig på dessa. Ryker den vitt eller blått när du startar? Min rykte lite blått ibland vid kallstart innan jag bytte insugsmembranet. Har motorn gått varm? Tror inte det är så vanligt att topplockspackningen går på v8orna.
Okej. Jadu, var väl mest vitt tror jag.
Ja den blev varmare än normalt, hur mkt vet jag inte då jag inte märkte det till en början, men stängde av direkt när det stod "high temperature" eller liknande på instrumentet.
Jag har inte heller hört att det ska vara något vanligt problem på de, men blir motorerna för varma kan det säker hända även en sådan
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vad har du för urkassa värden?

Jag hade mellan 14 och 14.5 på alla min 8 cylindrar på min 540 E34.
14kg i en motor med 11 (?) från fabrik känns väl lite märkligt? Vet inte om det är väldigt bra eller dåligt.
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Tänk på att det är skillnad på kompressionstryck och kompressionsförhållande
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Att mäta kompressionsförhållandet blir svårt, dessutom helt onödigt då det knappast ändrats sen tillverkningen ^^ M60B40 har 10:1 i kompressionsförhållande.

Mitt kompressionstryck med en vanlig mätare 15cm slang och skruvanslutning va mellan 14 och 14.5kg

Antingen har du en kass mätare eller en kass motor, känns ju värt att testa med en med korrekt anslutning först.
Åjo kompressionsförhållande kan visst ändras, ju mer sot det finns på koltoppen mm dessto högre geometrisk kompression, om än ytterst marginellt :). Iaf mellan 8-10 kg med en sån där "leksaks mätare" säger inte mer än kompression finnes o att den är någorlunda jämn. Sen lär man få olika värden på kompressionen om man mäter med kall eller varm motor, om det däremot blir väsentligt högre värden med varm motor vet jag inte. Egentligen är kompressionstrycket rätt ointressant så länge man har jämna värden med en spridning på ca 1 "kg" som mest
Och glöm inte: Kompressionstrycket bestäms till viss del även av hur bra batteriet är. Ett superfriskt batteri kan säkert ge något kilo extra. Så när man mäter den 8:e sista cylindern så lär ju batteriet tappat lite kraft iaf. Skruva ut samtliga stift när du mäter kompen, anslut endast mätaren till den cylinder du ämnar mäta...
Okej jag som snurrar till det, tack för hjälpen :) Lutar nog åt att ringa verkstaden i närområdet, de bör ju ha riktig utrustning så får de felsöka bilen efter ev. fel. Det bör inte ta allt för lång tid / bli dyrare än att köpa riktig utrustning själv antar jag?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hur var ditt batteri och hur många takter körde du varje test.
Som ovanstående säger är det viktigt med jämna värden men minst lika viktigt är att trycket byggs upp snabbt och likvärdigt på alla cyl.
När trycket ramlar under 6 så börjar cylindern halta.
Vill du kan du ju testa med en skvätt olja i varje cyl så ser du ju om botten är krasslig.
Så här ser det ut i en M54 Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jag har ett Volvo batteri i bilen, det kan förklara det hela :D

Kan det vara så enkelt att jag inte fått ur tillräckligt med luft bara? Har hållt på i någon timme med att försöka lufta, men den trycker bara ut vattnet, å gasar man lite blir det vattenpelare. Tempen går dock upp till mitten helt normalt.

Ska / kan jag köra bilen som den är utan att riskera att skada den och sedan fylla på vatten allt eftersom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.