AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.735

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 8 av 15
Japmax: Vet inte om det ligger något i det, men jag är iaf verkligen ingen offensiv eller person som "sticker ut" genom att köra arrogant eller vara mer kaxig eller liknande. Även jag får kommentarer varje dag om att jag ska skrota den, byta bil osv. Det finns nog inget bilmärke med så många ökennamn som BMW heller, vilket man får höra nästan dagligen.

Tror dock att de flesta som nämner något om det är bönner som åker runt i deras Volvo utan att mena något illa, de är därför blir jag inte direkt sur. Undra när / hur BMW fått sådan "stämpel" bland ovetande folk, någon som har teorier?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
SotaM :

Fy satan vad arg jag hade blivit. Undrar om det hade hjälpt om du tagit nyckeln av honom så att SKL kunnat matcha din lack med lackspånen som satt på hans nyckel ?
Snacka om att man tappar förtroendet för rättvisan när polisen jagar fortkörare och åklagare lägger ner solklara fall.

Jag har själv varit med om en precis likadan sak fast då var det ett ungdomsgäng 15-18 som rekade lite snabbt och sedan plockade fram sprayburkar för att tagga på bilar, jag skall inte gå in på detaljer men den skadegörelse de hann göra på andras bilar vart inte så stor och de fick sig en shockerande upplevelse. Ibland blir man förvånad över hur mycket inneboende raseri man kan bära på.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Folk, dvs dom där som inte hänger på bilforum, har inte mycket koll/intresse.
En ap-trist ny 5 serie, några år gammal 3 eller 7 serie, det är för dom samma sak, det blänker, det ser nytt ut, det ser dyrt ut.
Det dom ser är vad en ny bil representerar och bli en påminnelse om att dom inte kan/kommer ha en sådan.
Vi hade en XC90, silverfärgad, välhållen, men, CD skyltar, det väckte negativa känslor vilket bla resulterade i bucklor. När vi fick bilen påbackad så sade säkerhetsvakten i garaget ”diplomater, dom förtjänar det”.
Men, det är bara att inse, parkerar ni något nytt/blänkande på en allmän parkering så blir de buckel. Min 32 åriga Porsche fick nyckelrepor.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
BMW ÄR provocerande för många!

Exempel:

När jag körde E34 520-96 fick jag glirlingar hela tiden om "dyr i drift va, dyra reservdelar va".

Sen bytte jag upp (?) mig till en 10 år nyare bil, en Fårrd, som kostade 6 ggr var jag fick för BMW:n. Plötsligt inga glirlingar alls, snarare medlidande över bilens förmodade mängder av fel. (Vilket också är en fördom, för moderna fårrdar funkar helt okej.)
Märkligt att det kan vara så olika. Jag kan inte påminna mig senast någon var negativ till BMW. Utan det är precis tvärtom och det gäller oavsett om det är i Skåne, Varberg eller Stockholm. Som sagt mycket märkligt att några får så mycket gliringar.

Ni får flytta till Lidingö där är BMW det vanligaste märket efter Volvo och Volkswagen:). Fast som sagt även i min lilla by utanför Varberg där det bara finns två andra BMW är det inga sura miner alls=).

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Som ErikBerg skriver gliringar blir det fast med lite glimten i ögat ändå.
Komentarer som:"Jaha här tjänaste pengar","man har kommit upp sig"
Mycket problem med dom där bilarna va!!är okså vanligt.(E32)
Men några direkta vandalismer på BMW har jag inte sätt eller märkt av
inte i Norrtälje i alla fall.

Bara Min Wagn!
Wo
70
Wowbagger
BMW 325i Touring - 06
Honda VFR750 F -88
ÄR en rätt nubliven BMW ägare. Många på jobbet är helt övertygade om att jag köpt en sprillans ny bil och de verkar inte tro mig när jag säger att e91:an faktiskt är 6 år gammal och kostade bara lite mer än en sketen V40 som är ett par år nyare.

Första dagen jag hade bilen i min ägo så bytte jag en trasig glödlampa till ringarna i fram på garageuppfarten. Naturligtvis hoppar en granne fam och konstaterar lite skadeglatt "Inte visste jag att man måste man reparera så fina bilar#. Vi småpratar lite men sen vänder han på klacken med ett " jag tycker de ( BMW) ser lite för snofsiga ut" och går vidare. Bockotack för den informationen.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Som vanligt är det okunskap och avundsjuka, samhällets grundproblem, som spelar ett spratt. :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hos mig yttrade sig avundsjukan i en fin repa på bakluckan för 5 dagar sedan.

Nu har jag hjälpligt polerat ned den.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Ni kan ta av foliehatten, alla bilar bilar blir bucklade.
BMW är inte mer utsatt än andra.
Min personliga uppfattning är att BMW bilar är överrepresenterande i kategorin "kryssningsmissiler" på motorvägen och tävlar med Honda om att ha förare med sämst bilkontroll och omdöme.
Kamrat med gammal och fin Porsche fick 20 knivhugg genom bagehuv och framskärmar när den stod i ett allmänt parkeringsgarage.
Andersk:förmodligen gjorde han det själv eller så slant någon, alla inbillar sig ju allt...
Karl-Hilding
Jag tror oxå att han gjorde det själv...
Och jag har säkert inbillat mig att 5 av våra BMW har blivit vandaliserade men ingen av våra Saabar, Volvo, Renault, Audi...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Andersk: Ja för en Porsche har aldrig väckt någon form av avundsjuka eller illvilja hos en individ någonsin? Ett utmärkt bevis för att avundsjuka inte orsakar olika former av skadegörelse...

//Bjersér
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
"Där stod jag och petade naglarna med kniven i garaget, när porschen kom och körde på... Rakt på kniven, 20 gånger!"...
;-)

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
En stressad caffe-latte morsa med dålig bilkontroll som slår upp en dörr eller väljer att luta sig mot en parkerad bil när hon ska öppna sig egen kan inte jämföras med knivhugg.
En person som bär kniv samt aggressioner och hugger sönder en bil som väcker vissa känslor är inte samma sak som caffe-latte morsorna eller dom där som kör höga och små koreanska bilar och saknar förmåga att göra avståndsbedömningar.
Den här tråden har en "klubb-för-inbördes-beundran" tema.
Nu har jag aldrig haft Mercedes/Audi, men tror att en studie av något märkesrelaterat nörd-forum visar att samma problem/uppfattning finns även där.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Bjersér-bra, sakligt.
Keiser/Karl Hilding-kunde ni inte bättre?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Andersk, jag tror en sådan handling mer beror på att din kompis agerat lite "alternativt" för fel människor vid fel tillfälle, än att någon har varit avundsjuk. 20 knivhugg låter som en markering.

MVH
Robert
Jag delar Andersk:s uppfattning, i alla fall till viss del: BMW är ett av de mest sålda bilmärkena i landet, BMW är väl efter KIA och Volvo de mest sålda, så det förvånar mig lite att dessa bilar som det finns så många av väcker så extremt mycket känslor hos omgivgninen, det såldes 16.000 BMW förra året, lika många som Ford och fler än Toyota. Snarare är det väl så att man som BMW-förare gärna känner att man köpt något speciellt och lite ovanligt (gäller förstås många andra märken också!). På vårt kontor får BMW-förarna höra precis lika mycket som några andra med Volvo och Toyota

Att någon tror att en sex år gammal BMW är ny är väl inte så kontigt, är man inte intresserad tror man nog att alla bilar yngre än 2000 är nya, så länge de är tvättade.
Karl-Hilding
Andersk:

När vi paratar om vandalisering så tänker vi inte på cafelattekärringar eller kärringar med barnvagnar eller stressade hemmafruar i en Volvo 245 eller för den delen tanklösa gubbar.
Det vi säger är att vandalerna vandaliserar helt av eget begär just för att skada någon annans egendom.
Och att de hellre sätter nyckeln i en BMW är väl nästan alla överens om.
Varför blev inte vår fina Audi eller de nya Saabarna blivit vandaliserade som vi hade i 3.5 år medan våra BMW knappt har hunnit utanför bilhallen förrän det är någon idiot som drar en repa i lacken.
Förmodar att du kan svara på det.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Robert- tro gör man i kyrkan. Förare född 1945 med en Porsche 356c från 1965. Föraren var vid tillfället anställd i försvarsmakten och inte i behov av att göra "penis-mätning" på allmänna vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.