AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.737

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 1 av 15
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sista tiden har det nog blivit lite för mycket för mina grannar i svennelandets radhusområde. En granne med TVÅ BMW!!! Klart att jag är en jävla typ. Spydiga kommentarer i stil med "att det är till att ha råd", "vissa kan ju kosta på sig" och liknande. Ena bilen stenad, tjoho liksom, det hände aldrig när min Volvo stod på samma plats.

Några har sista tiden kommit fram till mig och sagt att jag inte ska köra så fort, vilket jag faktiskt inte gör. Idag var det en snubbe som vände med sin MC, drog ut den på ettan och tvåan bara för att hinna ikapp mig och tala om för mig att -kör för i helvete inte så fort. Vilket jag verkligen inte gjorde. Vet att det finns liknande trådar, men var tvungen att få detta ur systemet. Hade precis pendlat över till att behålla cabben, men ändrar mig igen. Bilen i länken kostar ungefär lika mycket som mina två vagnar ihop, en sådan bil har mina grannar, det står drösvis av sådana här. Troligen är deras bil en både tråkigare och sämre affär över tiden, men den är politiskt korrekt.
Länk

Så, nu har jag fått tala ut, det kändes bra :) någon med liknande erfarenheter?

MVH
Robert
Det du beskriver är bortom all rimlighet och det är mer än simpel avundssjuka, det är regelrätta trakasserier. Det är nästan föremål för grannfejden på TV3. Antingen ber du grannarna fara och flyga eller så flyttar du.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lite skumt är det, har bott här i drygt fem år men det är först när det blev två BMW som detta började. Lite tråkningar för cabben, men ytterligare en BMW blev tydligen droppen. Märkligt, jag är absolut inte någon som sticker ut i övrigt. Är inte hemma så mycket, klipper gräset i tid, väsnas inte och är med på de gemensamma städdagarna. Har inte bett de som hoppat på mig att flyga och fara utan varit vänlig och brutit ned deras synpunkter. Kanske skulle man köpa en gammal 7-serie också, tokputsa den och bara ha den ståendes :) eller inte...

MVH
Robert
k3
51
k3
X3 20i 19
upplever samma sak fast främst på jobbet.visst är det kul jag har retat många i en hel del år.fast det inte är märkvärdigt.

k3 bmw cs#8231
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Har också upplevt liknande bemötande.
Negativa kommentarer om dyra reservdelar, service osv. (som i min mening f.ö är en myt)
Att man valt just BMW för att man vill vara lite bättre än alla andra verkar vara ett vanligt antagande.

Det sorgligaste är att de som uttrycker dessa åsikter verkar inte ens ha suttit i en BMW själva.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Har 2 Bemmari, 120d converible och en 320d xi samt en Bumse R1200C Indepence. Ingen av grannarna har sagt nåt annat än ena granffrun (miljöpartist?)som tycker att caben har snyggare färg!
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
precis som pablo så har man hört många kommentarer både på jobbet och hemma: men är inte "en sådan bil" väldigt dyr i drift, med service, försäkring mm? Sedan om man pratar bilpriser så finns de ju Volvo som är lika dyra i nybilspris som Bmw men har en granne en splitterny volvo för 400000 så är det ingen som reagerar på samma vis som du har en Bmw.
Jag har aldrig haft några problem som man kan relatera till märket, inte min far heller om man nu inte räknar stöld av E39 faceliftstrålkastare. Det vore konstigt om BMW vore ett problem med tanke på att det är det sjätte vanligaste märket i Sverige.

Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
@Robet

Det finns folk som gläjds med dig och så finns det folk som vill dig illa.
Väl dina nära och kära noga. Och ta inte åt dig när det sticker i ögonen på dom andra för dom vill sitta hemma på sina feta arslen och pengar ska bara komma till dom.

Om du har något fint NJUT AV DET och köp något som sticker ännu mer nästa gång.
Du gillar det GÖR DET DÅ.
låt dig inte tryckas ner av att folk tittar snet eller säger skit.

Dom bara önskar att dom kunde.

Har fått höra från till o med med min chef. Och ändå hämtade jag bara en värre bil och ställde framför honom.

LEV DITT OCH INTE ETT LIV ANDRA VILL ATT DU SKA LEVA

Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag känner igen mig till 100%, men upplever att det blir mycket bättre med åren kanske för att BMW blir vanligare? Det är ett val man konstant behöver försvara, vilket jag dock inte upplever att jag har några problem med.

Det är enkelt att fråga vad deras Volvo, SAAB, VAG eller vad dom nu kör för bil kostar i försäkring, service och reparationer och sedan kontra med (hittills) betydligt lägre siffror för "skrytbilarna". Att jag inte haft en bråkdel (peppar peppar) av dom problemen många grannar och bekanta har haft med sina bilar av andra märken har också bidragit till färre kommentarer; I några fall har dom till och med blivit nöjda BMW-ägare själva!

En dam gav mig kommentaren (Piken?) "Fin bil, hur i h*lvete har du råd med en sådan i Sverige" utanför ICA när jag körde den gamla E36an. Jag sa att den var från 1995 och bad henne gissa hur mycket bilen var värd och hon svarade "Oj är den så gammal, ja men minst 250.000:-". En sådan skev bild av BMW ligger nog bakom mycket?

Men värst var nog med E83an när en medelålders man som körde en svart Volvo 850 körde upp bredvid vid rödljuset och började med en massa obscena gester. När jag hissade ner rutan kom kommentaren och jag citerar exakt:
"Du har en äcklig bil, hör du mig en riktigt j*vla äcklig bil. Jag mår illa bara av att titta på den, ta din f*rbannade BMW och bara försvinn ur min åsyn".
Rutan åkte upp med en gång direkt och mannen ignorerades.

Sedan är det ändå värt att nämna att man fått många positiva kommentarer också. Det finaste stunden jag kommer ihåg var när E83an precis blivit rekonditionerad, ett äldre par där maken tragiskt blivit handikappad efter en stroke hade parkerat bredvid mig och tog kontakt.
Underbara gamla människor som uppskattade samma bil Volvo-föraren skällde ut genuint och utan ett uns av avundsjuka, den äldre mannen verkligen kramade och smekte bilen där han stod i sin egen värld.

//Bjersér
Hade för vana( ovana) att alltid köra för fort ,när det begav sig. Vilket resulterade i blinkningar, tutningar och ibland samtal till den lokala polismyndigheten. Men bara när jag satt i BMW, ALDRIG när jag körde Volvo 345 ell Peugeot 205 GTI, trots att tempot var lika uppskruvat och omkörningarna lika frekventa, Märkligt men verkligt fenomen./ Fartdåren.

mrMPOWER
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Dra till med nåt i stil med att SOCIALEN betalar....med andra ord,en del av deras skattepengar går till finansieringen av din BMW:)
snacka om brist på sysselsättning,tråkigt liv m.m
Haha, när jag flyttade in där jag bor nu hade jag E60, 530. Då kom den äldsta på gatan fram, hälsade och pratade lite. Sen kom kommentaren "Jaha, och BMW - fint ska det vara" då kontrade jag "ja, denna är fin den". Sen tog det bara 4 månader och jag bytte till X5. Inte hört något, men nog knorras det i stugorna!

Har några kompisar med Volvos, deras servicar ligger en bit dyrare än mina, dessutom verkar dem ju tappa enormt i värde, kolla alla V70 2010 på blocket.

De enda jantelagsbeteenden jag stött på är i Norge, vilket är fullt förståeligt. Samma X5a ligger på 700-750 beg där.

Men som ni skriver, BMW är ju väldigt vanligt i Sverige. Men det ligger kvar i folk att det är helt ok att körs en Ny Röd Volvo och inte en tysk.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det är folk som har för lite att göra alt. bittra människor som inte fått det liv de ville ha men inte orkade skapa sig...

Man kan lugnt utgå ifrån att de gnäller likadant på jobbet, till maken/makan, etc. Energitjyvar som man ska hålla sig ifrån så gott det går.. Gillar f.ö. tipset med "Socialen", haha!
Co
4
Con99
Corvette C5 -99
Volvo V70 -97
Låter trist att dina grannar är såna. Tyvärr finns detta problem lite överallt. Det är ärligt talat bara några få människor runt omkring dej som önskar dej framgång. Nu har jag ingen BMW men feomenet syns som sagt lite varstans såsom på arbetet, skolor mm. Handlar ofta om bilar, lön, huspriser, pengar etc.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det måste vara trist att bo i områden eller röra sig i miljöer där BMW är en så exotisk företeelse!

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag mötte inte ett spår av avundsjuka/syrliga kommentarer under de drygt två år jag hade min E60 så jag har nog haft tur att vara omgiven av vettigt folk.
Sen vet jag ju inte om det mumlats i tysthet.....
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Lite kul det där, när jag köpte e39an för två år sen och visade den för jobbarkompisen som tyckte den var jätte fin så kom det förbi en annan halvbekant och sa det är ingen ide du tittar på den den har du aldrig råd med ändå Hehe. Ja men han har ju just köpt svarar min jobbarkompis, ähh svarar han man ska inte köpa inte en BMW ... kul med en bil för mindre än 100000 som folk verkar tro kostar fem ggr så mycket..
En annan som åkte med min sambo i den sa oj den här måste ju kosta en halv miljon...

Länk
Verdi
Ni måste överdriva eller haft extrem otur. Låter ju inte riktigt klokt. Så överdrivet dyra eller ovanliga är ju inte BMW.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Folk är idioter....kan vara dyrare servicekostnad på Renault clio än en bmw 320..
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
En del har nog väldigt dålig koll på bilar och tror väll automatiskt att en blank välvårdad BMW är dyr, de ser inte att modellen är 10 år gammal kanske..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.