|
Sida 6 av 15
|
|
|---|---|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag har en femlitersdunk... "You can call me Bon" |
Karl-Hilding |
Till alla Er som är så j...a balanserade, mogna och duktiga! Jag parkerar på en parkeringsplats med plats för cirka 50-60 bilar. Där står cirka 5-6 bilar nästan i en klunga. Jag parkerar allra längst bort och ingen bil ens i närheten. Jag uträttar mitt ärende på 10-15 min. När jag kommer ut står det en rostig röd 245.a så tätt intill min vänstra sida att jag inte kan öppna dörren och komma in. Jag får kliva in i bilen från passagerardörren. Backar ut, stannar och kollar min bils vänstra sida. Ett rött skrapmärke på vänster dörr. Detta var en lördag. Ingen polisstation öppen. 245.ans förare kanske inte kom tillbaka den dagen. Är det så j...a konstigt att man brusar upp? När man haft bilen en vecka och redan hade blivit utsatt för skadegörelse? När man med flit parkerar så nära att jag inte kan komma in! När man med flit slagit upp 245.ans dörr? Blir lika j...a arg idag när jag tänker på det. Och som sagt så lovar jag inte att INTE göra om det om dylikt skulle inträffa! |
|
Karl-Hilding: Känner igen det du beskriver samt att jag förstår ditt sätt att agera. Kan man inte respektera andras egendom så får man stå för det helt enkelt! Tycker ändå att du har vart för snäll med ditt agerande... BMW M-POWER |
|
|
Jag har tänkt tanken som Karl-Hilding nu fullbordade, så jag kan förstå agerandet men tycker nog även att luften i ett av däcken skulle ha släppts ut. Minst. J*vla drägg, jag hatar större parkeringsplatser. De här 245-ägarna är ett arrogant släkte :))) MVH Robert |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En länk till mina erfarenheter när jag skaffade M3an (har dock slutat nu) Länk Finns gott om nötter i samhället. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
janne86: Z3 är måhända inte en normal svenssonbil, men däremot är det en allt annat än dyr bil idag med priser som börjar på ~50 kkr. Skulle jag sälja den jag har tippar jag på 110-120 kkr, dvs. samma pengar som en några år gammal Passat Variant. Det där med att ge igen med samma mynt är aldrig okej eftersom man bara sänker sig till samma låga nivå som motparten. Arg och förbannad kan man bli (och det har jag också blivit, tro inget annat) men man måste lägga band på sig själv. Jag har ett dörruppslag på min C5 och blev förstås förbannad när jag såg det första gången men det blev inte mer än att jag knöt näven i byxfickan och mumlade något om hänsynslösa kommunistjävlar... /Masten |
|
|
Jag förstår inte vad skadegörelse skulle ha med avundsjuka att göra ? Bara för att någon smäller upp en dörr i någon annans bil innebär ju inte det att de per definition är avundsjuka, de kanske fullkomligt skiter i bilen de gjort en buckla på, de kanske tom. är helt ovetande och ointresserade av vad det är för bil de bucklat ? De gånger jag fått bucklor har det varit från folk som haft 0-koll samt total frånvaro av ansvarskänsla för annans egendom, men jag skulle inte vilja säga avundsjuka. |
|
Karl-Hilding |
Wadel du verkar ha lite svårt för att läsa eller förstå vad som skrivs! Byt upp dig till en 10 år nyare BMW och ut och parkera lite så får du också uppleva lite skadegörelse. Den skadegörelse som beskrivs av mig och andra är inte dörruppslag som orsakas av klantighet etc. Den skadegörelse som vi beskriver är helt och fullt en medveten handlig. Att det sedan är en nyare, finare, bättre bil (läs BMW) som utsättes är också en fullt medveten handlig. Varför har jag ALDRIG blivit utsatt för skadegörelse med Volvo, Saab, Renault och ändå har dessa parkerats på massor av suspekta platser. |
Karl-Hilding |
Fö så ägde vi en vackert röd Mercedes 200C Esprit i två år. Den blev också utsatt för skadegörelse. Någon arsel hade roat sig med att springa upp på kofferten, upp på taket och ner på på huven. Inte vackert. Någon hade roat sig med att repa hela höger framdörr med något vasst. Men säkert var det bara av ren och skär oaktsamhet. Personerna ifråga kanske inte ens visste att de sprang på taket eller råkade ha en nyckel framme i lagom höjd för att repa dörren. Klart att jag måste tänka så... |
|
en på jobbet skaffade sig en sprillans Volvo xc60 rätt nyss och när han kommer i den så tittar bara hans granne rakt ner i backen men däremot innan när han kom i sin lite äldre Toyota så hälsade han jämt.. sånt stinker avundsjuka iaf lång väg.. Länk |
|
|
karl-hilding : Jag tror du får vänja dig vid att alla på forumet inte delar dina åsikter samt att dina åsikter inte är absoluta sanningar utan dina högst subjektiva åsikter. ;-) När jag har haft nyare bilar har jag ej heller då stött på någon uttalad avundsjuka, och skall vi se till vad det första inlägget handlar om i denna tråd.... så är det ju inte direkt stora herrgårdsparkeringar smockfulla med nya BMW760 som trådskaparen påstår väcker denna avundsjuka, utan högs mediokra vagnar om vi ser till medianen här på forumet. Men kanske skall jag avstå från att byta upp mig då det tydligen är förknippat med så mycket avundsjuka grannar att vardagen blir fylld av problem, och det vill man ju inte. Tur att man bor i ett bostadsområde där folk verkar sköta sig själva och skita i andras bilar. |
|
Karl-Hilding |
Wadel: Du har fortfarande ingen läsförståelse! Vad har bostadsområde med skadegörelsen att göra? Den sker ju inte på min uppfart! Ej heller i mitt kvarter! Jag bor i eget hus med dubbla garage som är låsbara. Alla på gatan och kvarteret är trevliga svennar där ingen, läs ingen springer och repar andras bilar! Du lever upp till ditt eget epitet... |
|
Wadel, jag tror du bara vill retas. Det handlar inte ett dugg om eventuell status på min mediokra vagnspark utan om vad vad varumärket sänder ut för signaler till vissa. Jag dök upp med en gammal E34 till min dåvarande svärfar, hans kommentar var - Det är till att ha kommit upp sig ser jag. MVH Robert |
|
|
karl-hilding : Om du nu är så drabbad av människor som, fast inte där du bor, ger sig på dina fordon så är ju mitt tips att vara högst restriktiv med att parkera utanför ditt eget låsbara dubbelgarage. Det skulle ju jag vara. Och visst är det förjävligt att så många, av ren avundsjuka, ger sig på dina bilar ! , det säger jag inget om utan det jag tror är att det fortfarande finns många BMW-ägare som har lika gamla bilar som jag själv som felaktigt tror att många är avundsjuka på dessa gamla bilar. Robert Lundberg : Nja lite retas jag ju eftersom vi är flera här i tråden som har så diametralt olika uppfattning, men helt klart, och det ifrågasätter jag inte, så verkar du ha stött på många människor som få fullaste allvar fortfarande tror att 20 år gamla BMW skulle ha något sorts värde. Troligtvis kommer de också att upptäcka blocket inom några år och se vad gamla BMW kostar och sedan bör problemen snabbt avta. Det du kan göra är ju enbart att informera de som väljer att bedöma dig som person efter hur mycket pengar de tror att dina bilar kostar. |
|
|
Wadel: det är skillnad på åsikter och fakta/erfarenheter. För att vara en som aldrig varit med om det tycks du veta väldigt mycket om fenomene i fråga. Du har mycket åsikter om detta, andra har erfarenhet - inse skillnaden! Finns säkert något missförstånd eller feltolkning därute men det finns också väldigt många exempel på denna faktiska händelse. Jag börjar nog hålla med Karl-Hilding gällande läsförståelsen... |
|
|
Har och har haft 3st olika Bmw, ingen har då förstört dom eller varit avis då det är helt VANLIGA bilar! Däremot har jag haft en Toyota som vart repad och rutan krossad och även en Volvo som man fick ett rätt stort dörruppslag! Och kompisens Merca buss repa dom och även tjejens Skoda fabia har fått skador från parkeringar osv Vad ska man tro om alla dom då? att dom är arga för det inte är en Bmw? Kan rabbla upp hur många som helst som inte har Bmw som råkat ut för massa! Sen att vissa tror att en gammal Bmw är dyrare än va den är kan hända, men lite överdrivet av många här som tror så många är avis på en vanlig bruks Bmw |
|
Karl-Hilding |
Och alla dem som tycker att BMW osv oftast ingen bil har... |
|
Är det såna här ni åker nästan allihopa så förstår jag ni sticker ut? Länk |
|
|
Det är konstigt att det finns plats för avundsjuka i ett land som har den högsta HDI rankningen man kan få "Very High" HDI=Human Development eller "Standard of living" HDI är ett instrument för att göra jämförelser i välfärd mellan länder. Dessutom är Sverige på god väg att glida upp på en andraplats efter Switzerland i ekonomisk stabilitet. Som krydda på moset kan nämnas att Sverige också ligger bland det främsta i ekonomisk jämnställdhet bland befolkningen. Visst finns det orättvisor men dem är få jämförelsevis med andra länder. Med andra ord så är jag glad över att grannen åker XC-60 och X5! Ett bevis på att det går ännu bättre för Sverige. Jag är glad över att leva och verka i sådant land! Efter att ha tagit del av denna syn på Sverige ur internationella ögon så blir man ju riktigt nöjd. Den enda smolket i bägaren tycks vara "nyckfullt väder pga. landets strategiska läge" Men plats för en "svensk avundsjuka"? Nej, det borde inte finnas någon sådan då bör man skämmas... |
|
Karl-Hilding |
När man kollar lite vilka som skriver: Hur kan folk reta upp sig och bli avundsjuk på en gammal BMW etc... Nu är det oftast så att det är på de nyare BMW som det rynkas på näsan åt. De som skriver ovanstående har oftast en minst 10 år gammal BMW, eller ingen BMW, eller ingen bil alls. Vet ni inte att största sjukan ära avund inte minst i de välbärgade länderna typ Sverige. HDI hit och HDI dit har inget att göra med detta så klart. Nu blir det till att jobba över pga av Autopower......jaja inget grillväder ändå! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.