AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.738

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 4 av 15
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tycker det är väldigt tråkigt att andra användare missförstår ens inlägg och tror det handlar om att man vill ha en speciell bil. Jag struntar fullständigt i vad jag eller andra kör för bil och kör BMW för att jag tycker så mycket om dem, hade jag velat vara annorlunda är BMW (inte längre) rätt märke.

Det jag beskrev tidigare är knappast någon vanlig företeelse, men det förekommer att man får kommentarer kring BMW eftersom märket sticker i ögonen på en del fortfarande.

"Vem som helst kan köpa en BMW idag via ett banklån", är det tyvärr inte mycket sanning bakom. En stor grupp i Sverige har idag inte råd med någon bil alls eller kämpar för att ha råd med en bil inköpt för en bra bit under 10.000:-.

Då är nog en nyare bil för 150.000 till en halv miljon kronor helt plötsligt mer av en statussymbol, och BMW får sig nog en värre släng av detta än en ny Volvo eftersom:
1. Dom kostar mer i inköp.
2. Folk tror framför allt att dom kostar mycket mer i inköp.
3. Folk tror dom kostar stora belopp att driva, gärna drivet av att dom någon gång hört en M5-ägare berätta vad nya bromsskivor kostar eller en 850Ci-ägare berätta vad nya EDC-dämpare kostar.

På samma vis sticker båtar, dyra klockor, märkeskläder, en villa i "finare" (läs som dyrare) områden och mycket annat fortfarande i folks ögon. Eller ni tror även att vem som helst kan ta ett banklån och köpa en villa för 2-3 miljoner, eller det dubbla, utan problem?

//Bjersér
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Wadel skrev: "Jag tror snarare, att trådskaparen, och flera som kommenterar i tråden, gärna skulle vilja se att andra var avundsjuka ? .

Är det en längtan och ett hopp om att försöka sticka ut som ligger till grund för att försöka hålla liv i skrönan om att folk bryr sig om BMW-bilar som står i varje gathörn?"

Du tror helt fel och jag tar det som en förolämpning. Tror du jag har drömt det jag upplevt? Jag har haft fler bilar än du någonsin kommer att ha ägt under din livstid om du så fick leva om ditt liv ytterligare ett varv, jag vet väl för sjutton vad jag pratar om. Eller menar du att jag inbillat mig att min BMW blivit stenad, att grannar fällt kommentarer om den, att min x-svärfar gjort det, eller mina arbetskamrater? Har jag drömt detta, och att det BARA har inträffat när jag kört BMW trots att jag haft betydligt dyrare bilar. Jo, det hände även när jag körde Porsche och Mercedes. Du menar alltså att jag skulle vara begåvningshandikappad, eller vad är det du vill säga?

MVH
Robert
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Programmer: Dina grannar borde komma fram till dig och visa lite entusiasm och dregla samt be dig torrvarva lite i hopp om att du erbjuder en tur runt kvarteret.
Så hade jag gjort. :)

Karl-Hilding
Håller fruktansvärt mycket med Bjerser och Robert Lundberg.
De som tror att vi inbillar oss alla självrisker 3000-6000 kr kan dra något gammalt över sig.
Eller är det så att NI tillhör samma garde som är lite avundsjuka på nyare BMW för att ni kör 10-20 år gamla bilar. F-n trot!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Däremot om du kommer i en fin 245:a, då får du gillande blickar och kommentarer, det upplevde jag idag. Faktiskt så är min 20 år gamla men väldigt fina 245:a en riktig blickfångare, rätt kul :)

MVH
Robert
ma
7.450
marin849
I somras fick min bakdörr ett oväntat besök av en rostig grön Opel-dörr på en parkering med ca 15 platser varav TVÅ var upptagna. Idioten parkerade givetvis mycket nära bredvid mig istället för någonstans på de lediga tio metrarna bredvid och drämde sedan upp dörren, noterade det och fick sedan bråttom därifrån.
Jag såg det hela på lite avstånd och sprang ifatt. Bra, då sparade jag 6000kr. Men ca 15 timmars arbete fick jag lägga. Fy fan.
Karl-Hilding
Efter att ha fått div dörruppslag så parkerade jag på två parkeringsrutor.
Det fanns mycket gott om platser och jag ställde mig nästan längst bak.
När jag kommer ut efter att ha handlat sitter det en lapp på rutan där följade står:
" Tror du att du är något din jäkla BMW ägare?
Eller betalar du dubbelt så mycket skatt på din fina BMW än vi andra så du kan parkera din fina bil på två parkeringsrutor?"

Plus när jag hade den nästan nya 535.an.
Parkerade allra längst bort på en nästan tom parkeringsplats. När jag kommer ut så står det en rostig 245 max 30-40 cm från min förardörr.
Kan inte komma in i den utan måste krypa till ratten via passagerardörren.
Kollar min vänstersida. Jodå en röd repa från den rostiga 245.an.
Blir så jävla förbannad men inser att de som äger 245.an har på sin höjd trafikförsäkring och bättre att jag själv fixar den röda repan.
Men innan jag kör så kollar jag om någon kan se mig. Går fram och sätter foten hårt i deras högerdörr. Men det blev bara ett märke bland de övriga 100.
ma
7.450
marin849
Om de har trafikförsäkring (och du polisanmäler smitningen samt fotar lite) får du ju skadan betald. Och har de inte det och du polisanmäler smitningen, fotar, filmar, samt vänligt ber någon förbipasserande att intyga vad uppenbart det är vad som hänt, eller väntar på att ägaren skall komma fram så kan du få viss ersättning via föreningen för att mildra effekten av idioter (TFF).

En omlack av en dörr plus ev lite meryta kostar ju 5000-8000kr.
ma
7.450
marin849
Eller, mer kreativt, kör för guds skull undan och göm din bil, vänta sedan på ägaren och be vänligt om nycklarna till den för att täcka skadan på din bil. :)
Verkar som att wadel tror att BMW-ägare vill ha sina bilar repade? Märklig inställning. / Repfritt.

mrMPOWER
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Karl-Hilding, moget att sparka in dörren!!! Idioti ska inte bemötas med idioti!

Alpina B8 Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den som lever i villfarelsen att det inte existerar missunnsamma (eller bara okunniga) människor som tror att man per automatik måste vara yrkeskriminell och syssla med svarta pengar bara för att man kör BMW - ny som gammal - är fullständigt ute och cyklar.
Naturligtvis varierar det geografiskt, i vissa områden där det står tyska premiumbilar på varenda uppfart är det naturligt att ingen reagerar negativt eftersom folk där rimligtvis har koll på vad bilarna kostar, men i de "vanliga" V70-kvarteren runtom i landet där det står ett par år gamla V70, 9-5, Passat och Mondeo lever många i tron att det är löjligt dyrt att både köpa och äga en BMW oavsett årsmodell.
Jag flyttade själv för två månader sedan till en nybyggd villa i ett helt nybyggt område där Volvo och VW är de dominerande bilfabrikaten. Har haft Z3:an där en gång och fick då en massa positiva kommentarer av min närmaste granne, när jag däremot tog en sväng runt kvarteret för att köra "hem" bilen till garaget i stan tittade inte en enda av de grannar som var ute längre ner i kvarteret upp - vilket de alltid gör när jag kör förbi med mina Cittror i vanliga fall.
På min arbetsplats är för övrigt en Volvo V60 det finaste man kan köra och skulle man få för sig att skaffa en BMW är man ekonomiskt oansvarig.

Karl-Hilding: Genom att uppvisa det där beteendet är du inte ett dugg bättre än mongot i 245:an. "Öga för öga, tand för tand" är en inställning som hör hemma i det förgångna.

/Masten
Jag har aldrig upplevt några problem med mina bilar.
Kan det möjligtvis vara så enkelt att många gärna tror att folk retar sig på deras bilar.
ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Men är en Z3 Roadster en vanlig bruks bil? som alla Svensson har????
Vi mena dom som åker vanliga 320d -08 som jag själv och vanliga E46 typ 318 320 mm och sen alla 520 osv!
För är man avis på gamla såna lär man ju åka runt och tycka sjukt många har mycket pengar haha för iallafall här i Stockholm är det inte ovanligt man får se en -02 E46 320 touring glida runt eller tom en 520 -08 kan man få se, men då blir folk avis och vill sparka in dörren!!

Kom till Stockholm och kolla in vanliga Bmw, ni får garanti på att ni får se minst några tusen på en dag
Och gratis inträde!!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Håller med dig Masten, riktigt infantilt av Karl-Hilding.

Bi
19
Birdie
318d -11
Jag har haft Volvo i nästan 40 år, med något undantag. När vi nu funderade på att byta vår S60 tittade vi också på BMW och det blev i stället en 318d som passar för en gubbe som jag. Det märkliga var att jag då fick en massa kommentarer som jag inte förväntat mig:

-Neej, inte en BMW!!!
-Vad är det för likhet mellan en snigel och en BMW ? Snigeln har slemmet utanför.
-Jaså, du har skaffat en pizzabagarbil!?
-Vissa unnar sig!
-Det verkar gå bra för dig nu!

Först var jag lite defensiv, mest av pur förvåning, men som många skrivit tidigare verkar folk bara vara avundsamma av ren dumhet. Antingen biter man tillbaka med fakta eller så är det bara att skaka på huvudet åt dumheterna.

Birdie
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vilken härligt underhållande tråd detta utvecklats till. ;)

Men ni har rätt nog stör jag mig en hel del när tvingas se grannens hånflin varje morgon han backar ut sin nya X3 ur garaget. Dessutom har han mage att låta frun ställa sin Cooper S på gatan utanför mitt köksfönster.

Och så den andra F**N mittemot som köpt en knallröd XC-60 D5 med R-design.
Han kunde väl nöjt sig med en V50. Det blir insparkning av strålkastarna för honom i natt, var så säker! ;( ..............;)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Leffo, +1. Satte kaffet i halsen.. :)

-------
Min bil suger inte...
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag har fått liknande bemötande vid två olika tillfällen, första gången var 1997 när jag flyttade in i nybyggd villa i ett nytt villaområde. Samma år hade jag köpt en väl begagnad BMW 518 från 1990 med 28 000 mil på mätaren för 15 000. Fick kommentarer som.."jasså ny bil också".."den där måste väl kosta 60 000"

Flyttade ut på landsbygden för 5 år sedan och har på nytt mött en ny sorts kommentarer. Jag hade då en BMW 528 Touring från 97 som nu är utbytt mot en 520d.
Grannarna är bönder och hästfolk och ena grannen framförde vid en diskussion vi hade ang galna omkörningar på landsvägen utanför att..."ja och alla som kör om har BMW" kändes moget och jag besvarade det inte.
Grannen har två nya Volvos, en V70 och en S60. Häromveckan blev jag omkörd av sonen ute på landsvägen, han kom ifatt i hög fart och när han passerade såg han att det var jag och lade sig i min 10+ hastighet framför mig..
Jag har inte fått möjlighet till replik..
Karl-Hilding
Omoget, javist.
Omdömeslöst, javist.
Dumt, javisst.
Nu när förararen till den rostige 245.an med flit parkerade tätt intill min nästan nya 535 och dessutom hade mage att repa den också då försvann omdömet ja!
Han skall vara lycklig att han har tandgarnityret kvar. Men när man såg bilen så kanske det var av samma kaliber.
Alla kan ju inte vara så duktigt mogna som ni Abbe, Masten, qsacage...
Men ni vet INTE hur NI skulle reagera vid dylik situation förrän ni står där!
Fö så sparkade jag inte in någon dörr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.