AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.730

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 3 av 15
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
På "min gata" är vi några som har Bmw. Bara en granne har kommenterat några gånger "många Bmw här". Jag har två på garage uppfarten. När kompisar är på besök kan det stå fler på gatan. Men inget annat snack som jag har märkt.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jo, BMW sticker i ögonen på folk. När man talar om att man sålde VW Polon och köpte 320:n för samma pengar så tror dom inte på det. Visserligen var polon några år nyare men i alla fall.
Att sedan 540:n är billigare att köra med än 855:an gör inte saken sämre.

Det finns många knäppskallar. Bara att ignorera vad folk säger.

/Bellamy
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Japp! Jantelagen är till för att trotsas. Bygger på en outgrundlig avundsjuka som hör hemma på apstadiet.

Kan tillägga att jag har en annan granne som är inne på att skaffa en Bmw.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Man undrar ju hur folket tänker??
En Bmw? Vad är grejen med det. En helt vanlig bil i mina ögon.

Sen att svensken är en missunsam jävel det visste vi från början.
Att sticka ut i ett radhusområde ger ju ringar på vattnet.. Här är det skrivet i den heligaste skrift att inget annat en volvo,jycke,2 snoriga ungar, och en fet kärring är tillåtet.
Bryter man denna heliga regel så blir man betraktad som en utböling.

Min flickväns kollega fick sin F10 repad på uppfarten framför radhuset. Han hade alltid drömt om en ny BMW och köpte bilen när han ärvde lite pengar efter sina föräldrar....synd att tvingas lacka om en ny bil pga avundsjuka idioter...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är ju fan alltså.
Ok, folk kanske är avundsjuka, men att gå från att vara avundsjuk/störa sig till att dra fram nyckeln och MED FLIT förstöra nån annans egendom! Det är riktigt svinigt det!! Sen då? Känner de sig nöjda med vad de åstadkommit? Jävla idioter!

Och är man då lite entusiastisk BMW-ägare vill man ju inte lämna in bilen var som helst och kanske även se till att clips och annat som inte syns byts ordentligt istället för att det trycks ihop lite på trekvart, dvs betala extra eller byta själv = en massa fritid bortkastad och så tvingas man betala på kuppen!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Grannarna gjorde lite ögon när jag köpte X5an, var inne på en X3 när firmabilen skulle bytas men då hade det väl brunnit för några av dem. Nu blev det en ny F11 med M-sport så jag räknar med att få några grannars blickar mot uppfarten till helgen. :)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Inte orkat läsa hela tråden men som kommenter till det första inlägget kan jag verkligen svara nej, ingen i mitt bostadsområde bryr sig om hur många gamla BMW som står parkerade, och varför skulle de bry sig om bilar så gamla som trådskapaen verkar ha ? 325 E91 IAT , 318 e36 cab , det är ju bilar som är väldigt mycket äldre och billigare än de vanliga Volvo V70 och Audi A6 som nästan blivit obligatoriska i de flesta bostadsområden ? Det blir nog till att gå upp i både storlek och årsmodell flera snäpp om någon skall orka bry sig.

Jag tror snarare, att trådskaparen, och flera som kommenterar i tråden, gärna skulle vilja se att andra var avundsjuka ? Det har ju börjat bli en skröna att folk tror en gammal BMW skulle vara något speciellt nu när varenda grabb under 25 har en gammal E36/E39 sojm bruksbil och när de flesta med vanliga jobb kan åka omkring i nyare 5 och 3-serien utan att grannen i ny Volvo bryr sig ett skit.

Är det en längtan och ett hopp om att försöka sticka ut som ligger till grund för att försöka hålla liv i skrönan om att folk bryr sig om BMW-bilar som står i varje gathörn ? Jag hade ju inte sagt något om många med denna typ av "problem" (självupplevda ? ) fullkomligt radade upp nya 760 jämte sprillans M6:or , fast nu är ju inte situationen riktigt så.... Åt mina bilar skrattar mina grannar som åker Wolkswagen och Mercedes, de vet att det är gammal skrot som inte kostar någonting jag åker omkring i - de har också tillgång till Blocket.se och kan se vad saker kostar.

Det skönaste med jantelagen är att man till stor del själv verkar kunna välja om man skall bli drabbad av den. ;-)
Karl-Hilding
Att du inte har drabbats är ju inte så konstigt.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Karl :

Precis, och att andra med lika gamla skrotiga BMW-bilar då skulle "drabbas" låter ju i de flestas öron väldigt konstigt och det är just därför jag skriver ordet "självupplevda".
Karl-Hilding
Du har delvis rätt.
Men det är märket BMW som får en del mindre bemedlade att ta fram en nyckel och rispa.
Varför fick man kommentarer om en 17 år gammal 318iS och om en 12 år gammal Z3?
Många Volvo/XXX ägare hyser lite agg mot den steliserade propellern.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Klockrent inlägg Wadel! ;-)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det är ju fullt möjligt att Tyska premiumbilar tidigare stod som symbol för något som inte alla hade råd med och att lite avundsjuka delvis lever kvar hos ett fåtal som inte förtstått att 90-talet är över och att 15 år gamla BMW inte är dyra längre. I dag är det ju så att "alla" med ett jobb kan köpa en ny eller nästan ny 5-serie på kredit så situationen har ju förändrats mycket, kreditinstituten tjänar bra på de som köper bil på avbetalning och självklart vill de att så många som möjligt köper ny bil.

Gamla Jaguar är också en bil som kostar kafferpengar men som många tror är dyra så länge de är hyfsat rostfria, fast jag tror detta är på väg att luckras upp eftersom information om bilars prisläge är så lätt att hitta i och med internet.

kanske är vissa BMW-ägare aggresiva i trafiken så det retar upp många att inta en konfliktsökande position ? Hursomhelst så är det inget speciellt i dag att var och varannan barnfamilj kommer åkandes i ny 5-serie, skillnad i slutet på 80-talet när nån kom åkandes i en E32 med V12:a och grannarna åkte Volvo Amazon eller Fiat Rittmo , men dessa tiider är för länge sedan förbi.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
HAHA.
Kul tråd, minns när jag i slutet på 80talet jobbade som mek på Fiat och åkte MB 300diesel (en gammal 123:a taxi med 50 000+mil) och en äldre herre med en ny Tipo påtalade att han förstod varför det kostade så mycket att serva bilen när meken ska åka i en dyr Mercedes.
Så visst är det så att åsikter är som röven.
Alla har en.
Undrade lite vad det var för människor ni har som grannar när jag kom på att jag faktiskt själv drabbats av detta för många år sen.

Körde en 4 år gammal BMW under studietiden och var på långbesök hos en polare. Nyss köpt bilen och vi stod med huven öppen och diskuterade då en äldre granne till kompisen kom fram. Till en början var han väldigt trevlig men efter ett tag blev han som förbytt och kom istället med kommentarer som "hur har den råd med en sån, vad kostar den" osv. Gästparkeringen var bredvid hans bil, rutan på andra sidan var dock tom så när jag parkerade snuddade jag det strecket så att grannen skulle ha gott om plats. Dagen efter hade jag två (!) kraftiga dörrupslag med vit avskavd färg på ena dörren. Grannen som stod bredvid rattade en vit gammal saab. För att åstadkomma detta måste han medvetet kört in på "min" plats och drämt till...

Wadel: håller med om att det låter konstigt men det finns verkligen folk till allt. Folk som inte är bilintresserade har ofta väldigt dålig koll på vad bilar kostar, däremot känner de till att "BMW är dyrt". Svårare än så är det nog inte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Granne till höger E61 och granne till vänster F11 så det är inga problem på min gata...Kan dock se en viss mån av avundsjuka från deras sida när jag startar min bil då dom båda sitter med 520d ;)

Om det som diskuteras är ett problem eller inte beror nog mycket på var man bor. Jag bor i en kranskommun till Malmö/Lund och nyare BMW, Audi, MB, Volvo, VW mfl står på var och varannan uppfart. Har aldrig fått någon negativ kommentar om mitt BMW-ägande däremot en och annan som vill prata, speciellt tidigare när jag hade M5:an.

___
//Ulf
ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Håller med Wedel, många vill så gärna folk ska kolla efter sina vanliga Bmw att dom tycker det är så
Åker själv en brukis -08 320 och letar jag runt så kanske 2 av 1000 tycker den är nå värsta bilen
Fast hade gärna känt som er att jag åker i nå speciell bil hehe
hi
40
hias
BMW X3 2.5Si -07
Folk är dumma i huvudet, har själv en X3:a som är 4-5 år gammal, köpte den begagnat för ~170 kkr, nypris ~500 kkr. Men skillnaden är att den har en modern och sportig look vilket tydligen irriterar en del. Dock är det skönt i Stockholm då faktiskt folk köper mycket mer modernare bilar här samt inte bara volvo etc. Därför har jag har inte råkat ut för någonting mer än att folk lägger märke till den rent visuellt, men jag kan tänkte mig att på mindre orter är man "illa ute"...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med wadel.
Finns numera ingen som reflekterar över en gammal BMW. Eller för den delen en ny.
Det som kan få granen att bli lite avis är när man har lånat hem en ny Porsche eller Ferrari.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.