AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.740

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 15 av 15
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Lustigt, känns som avundsjukan florerar i denna tråd också?
jhellstrom: Om du syftar på mitt inlägg så tycker jag inte det handlar om avundsjuka men det går säkert att missuppfatta?

Jag förklarade mig väl inte tillräckligt tydligt i så fall.
En ca 10 år gammal fin välskött begagnad M3 eller M5 för säg 125 000 kr - 200 000 kr väcker enormt mycket mera ha begär än en sprillans välutrustad 3 eller 5 serie med minsta eco motorn. Det går inte ens att jämföra.

Men blir jag dock avundsjuk på ägarna av M3 eller M5? Nej, ur ett strikt motorsperspektiv blir jag snarare glad, fina bilar helt enkelt!

Verdi
mats_epost,
Har inga siffror på det här men majoriteten som tar ut en ny BMW har den väl som tjänstebil på ett eller annat sätt. Många företag har numera även koldioxidpolicy och då blir folk "tvingade" att ta t ex en 320d på respektabla 184hk istället för en Volvo V70 drive eller nåt annat supertrist. Sätter saken i lite annat ljus, eller hur?

Visst kunde de som tar en tjänstebil istället välja en äldre privat bil. Så har t ex jag alltid gjort. Men folk vill väldigt gärna inbilla sig att en tjänstebil blir så förmånlig och sen så är det ju så "bekvämt".

De som köper en lite dyrare BMW privat har nog oftast en väldigt god ekonomi. Har du ett eget företag med en omsättning på ett gäng millar och en ok vinstmarginal så blir en bil en rätt liten "investering". Däremot är det såklart svårt att motivera en bil för >500 tkr på en "vanlig" månadslön på <50 tkr.

Eller så gör man som jag och beställer en bil från England för att mildra värdetappet. :-) Skulle aldrig ha gjort mig råd att köpa en sån till svenska priser.
Verdi: Jag håller med dig i ditt inlägg.

Ibland när man försöker visa en poäng så kanske man både omedvetet och medvetet överdriver något. ;-)

Jag brukar inte tycka i svart eller vitt och jag förstår att tex 184 hk dieseln är en utmärkt motor. Skulle med glädje sätta mig i företags sponsrad sådan om jag tex arbetade som kringresande säljare.

Verdi
Förstår inte vad du pratar om. Jag överdriver aldrig. ;-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sedan finns det de som vill att det skall synas och sätter på ett M märke på bilen :)
Det lustiga med det är att de som vet vad M står för ser att det ite är en original och de som inte vet vad märkert står för bryr sig icke - så varför dekaltrimmar vissa?
Det bästa jag har sett är en 520 som hade 540 emblem och M märke :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Jag tror en del av sanningen ligger i att man gärna vill få lite uppmärksamhet också, när man har köpt något dyrt som man tycler mycket om. Jag kör en liten toyota till vardags, men märker ingen skillnad när jag kör den eller min Lexus. Förra veckan lånade jag en Bentley Turbo och tänkte att nu skall väl de andra bilisterna reagera lite... men ingenting, en kille utanför K-rauta gjorde tummen upp men i övrigt märkte jag absolut noll och ingenting, trots att bilen i sig borde vara rätt så iögonfallande. Kanske på mindre orter?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Senast i helgen hörde jag standard komentaren, "BMW, det är bara pizzabagare som kör BMW", mitt svar var, "ja, don efter person"! (Är ju utländskt själv!)

Alpina B8 Länk
Det här med pizzabagare... ;-) den kommentaren har jag också fått.

Pizzabagare har i så fall jäkligt bra smak på bilar brukar jag svara.

Att det sedan finns en enorm massa nerkörda, slitna fula bmw i Sverige är en helt annan sak som självklart påverkat märket.

Stark risk för generalisering nu men jag har tidigare bott i Kista i 10 år:

Mitt intryck från många invandrare är att tyska bilar har högt kvalitetsrykte, även i deras hemländer. (Mera kvalité än status som jag upplever det. De tror ofta stenhårt på att BMW och Mercedes är överlägsna andra bilar.)

Det känns lite som att bil = Mercedes, BMW eller Audi

Andra bilmärken = ingen riktig bil ;-)

Tiderna förändras dock snabbt och självklart även denna syn...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Mats, du har helt rätt i din intryck! Det är en del status inblandad i det hela också, så var det för mig när jag var 20 lär jag erkänna men nu när jag är snart 39+1 (eller senaste 15 åren) så har det handlat om intresse och känsla och noll status!

Alpina B8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Mats, du har helt rätt i din intryck! Det är en del status inblandad i det hela också, så var det för mig när jag var 20 lär jag erkänna men nu när jag är snart 39+1 (eller senaste 15 åren) så har det handlat om intresse och känsla och noll status!

Alpina B8 Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
mats: Det är bara lite småtrist att hela tiden få läsa hur extremt korkad man är som kör en ny BMW och att bara för att man anser sig ha råd med en bil för 420.000 så borde man ju minsann ha råd med en M5 eller en M550D för dubbla pengarna.
Jag har rätt många argument själv för att INTE köra en gammal BMW.
Vi kan ju dra fram ett:
Länk

Dessvärre var BMW lanserade före 2008 eller något helt ointresserade av säkerhet. Totalt. Har man då två småbarn med sig i bilen så blir det väldigt intressant.
Hur ser det ut idag? Får ni lika mycket gliringar eller har det blivit mer accepterat?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Värre nu hör en del komentarer en struntar i det fullkomligt!☺
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
I staden jag bor i så åker folk omkring i Audi, BMW, Merca och nyare, fina Volvo. Kanske några VW och Kia också. Så inte många ögonbryn som höjs för en BMW. Det har blivit mer av en dussinbil Jfr med för tio, tjugo år sedan upplever jag. Sen kommer det alltid finnas människor som av olika anledningar inte mår bra och kanaliserar det genom tråkiga beteenden. Ett större ”bekymmer” är nog att vissa börjar se snett på bilar med förbränningsmotorer och det börjar faktiskt växa på mig lite också. Nu har jag beställt en till bil med förbränningsmotor och lär bli lite ställd mot väggen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.