AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
76.732

Skaffa inte BMW om du är känslig för den svenska avundsjukan.

Sida 14 av 15
Verdi
På jobbet är det alltid någon som ska bli lite provocerad. En kille satt på lunchen och frågade mig om det finns någon fördel med bakhjulsdrift över huvud taget. "och du får inte säga något om bättre körkänsla" la han till. Typ som att det bara är idioter som låter något så futtigt som känslor spela in när man väljer bil...

De flesta där verkar åka Passat som tjänsteharv. Ofta med gastank också för att få ner förmånsvärdet.

Fast det mest lustiga är att folk kommer ihåg att jag kör BMW. Typ om vi pratat bilar på en lunch för över ett år sedan och sen knappt ser varandra på månader så kan det komma en gliring långt senare. Och då har mina BMW-bilar aldrig kostat i närheten av en ny V70.

Det är något med BMW som retar folk helt enkelt. Mercedes har också ett starkt varumärke men på nåt sätt är deras image inte lika hotfull. Fast det är väl kanske inte kul att få höra att man kör en bil för gamla gubbar osv heller...

Borde dock vara ett försvinnande problem med tanke på hur vanliga 320d/520d är.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Haha "du får inte säga något om bättre körkänsla"! :)
Ja det gäller ju verkligen att se upp så att man inte råkar skaffa sig en bil som är något annat än grå havregrynsgröt (som en Passat)...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Måste säga att för mej är det inte något problem, har nog aldrig hört ett ont ord om mina BMW som någon uttalat på allvar. Värre var det på Jänketiden:)

Kan ju ha en viss inverkan att det drösar av BMW i denna lilla stad.

På en sträcka av 20 meter i vårt garage står det 6 st BMW + min.

Skulle å andra sidan adrig ge mej in i polemik med nyfiken granne. På dumma frågor ger jag så dumma svar så även den dummaste måste fatta att jag driver med dom

Ha de gott
Det underlättar ju lite att jag bara har kört BMW sen jag tog körkortet så bekantskapskretsen är härdad vid det här laget. Nån ny bekantskap har väl kommit med nån konstig kommentar men det är inget jag bryr mig om.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
BMW håller på att bli en svenssonbil. Känns som att F11 är lika vanliga på våra vägar som V70.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Fast en bra Svenssonbil. Jag har inga problem med att köra en bil bara jag tycker om den. Sen hjälper det ju om andrahandsvärdet är bra vilket ju kan vika med "en miljard" 3-serie på vägarna.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alla år jag ägt en Bmw så har jag upplevt fenomenet att jag alltid får upp en bil i akterpartiet när jag kör, som sedan kör om mig för den måste köra om en Bmw för att det är dagens höjdare, ofta efter omkörningen så strax efter svänger bilen in på någon avtagsväg längre fram.Kan knappt åka till mataffären, eller med ungarna till dagis utan detta fenomenet uppenbarar sig.

mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dutta, jag upplever det tvärtom. Körde en Skoda Octavia hyrbil för några år sedan och "alla" skulle förbi, trots att jag plussade lite på hastighetsbegränsningen. Aldrig upplevt något liknande sen jag övningskörde med synlig skylt, då det var samma visa.

HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
+1 på Grelle.
Upplever större respekt (håller avstånd och beter sig vettigt) från medtrafikanter när jag kör någon av BMW-bilarna jämfört med tex vår lilla Audi A2; då tror folk automatiskt att man är 80 år och lomhörd och måste om asap, även om man kör likadant som med tex M3an. Med den är det inte en enda stirrig A4 b5 med extra dioder i fronten (så att förortsgrannen tror att det är en såndär b8) som fnattar loss och ska visa vem som äger vägen.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Lite offtopic men ändå när vi kommit in på diskussionen om så kallade "omkörningsmagneter" (min egna definition efter ett antal års erfarenhet av detta fenomen)... Bruksisen är fortfarande en 945 turbo och den är verkligen en omkörningsmagnet, speciellt när man har släpvagn på. Då j-ar ska alla om även om man kör +25 på skyltarna. I somras blev det väldigt mycket släpvagnskörning. Röjde en tomt på över 2 000 kvm 15 km utanför stan. Även om jag körde 25 km/h över hastighetsgränsen så var det köer i alla fall. Visst, nu säger många "inte så konstigt, du har en Volvo" men det är liksom inte det. Fenomenet är metallföremålet bakom bilen. Så fort folk ser en släpvagn ska alla om oavsett hur fort det går.
Finns inget bättre än att sticka i ögonen på folk med en fläskig BMW. Fort ska det köras, helst omkörning på höger sida och ljustuta på alla som kör som kärringar. :-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Din omkörningsmagnet får ju endast köras i 90 km/t (om den är bromsad) så det är kanske därför.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Här om dagen när vi tog oss en liten utflykt i det fina vädret så kunde jag inte notera att låta bli att det var en viss sorts bilar som ständigt skulle pressa sig förbi.

Jag hade själv satt farthållaren på 125 (på 110-väg) och det var inte så mycket trafik, vägen var den mellan Södertälje och i vårt fall Mariefred. Jag blev inte omkörd av något annat en AUDI. Typ lite nyare, gärna TDI-modeller, de flesta svarta. Tjänsteharvar?? Dom kom som farandes ur nån kanon för att lägga sig i häcken på mig tills jag flyttade på mig, sen gick det förvisso liiiite fortare men inte med samma höga hastighet som när dom kom ikapp.

T o m sambon som annars inte brukar kommentera andra bilisters göranden och låtanden kunde inte låta bli att fundera "vad är det för fel på de som kör Audi?"

Det var 750n vi färdades i :-D

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Apropå omkörningsmagnet - Högsta hastighet med släpvagn (bromsad) är 80 km/h, så det kanske inte är så konstigt om flera vill köra förbi dig.

----
BMW CS #6212
Tror i ärlighetens namn inte folk bryr sig så mycket som ni tror.

Möjligen kan en sprillans BMW av de dyraste/fetaste varianterna sticka folk i ögonen och väcka 'avundsjuka hur har han råd' tankar men det är väl ingen större skillnad mot en ny fet Audi eller Mercedes.

Jag har i och för sig själv en del störda tankar. Kan störa mig på de undermotoriserade exemplaren av preimum märkena. ;-)

Lägga ut så sjuuuukt mycket pengar på en helt sprillans bil och sedan välja en snål snikvariant till motor. Gärna den allra minsta dieseln eller någon sorts eco variant. Vet inte riktigt varför det stör mig. ;-) Djuuupt innerst inne förstår jag ju att det här är vettiga (men något trista) köp.

Sedan att grannarna hellre diskuterar om vem som har snålast bil jämfört med vilken som är roligast att köra. Denna tydliga trend har jag också något svårt för. ;-)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Mats,

din inställning till "undermotoriserade exemplar av premiummärkena" kommer nog hålla i sig ett bra tag och störa dig ännu mer om du inte ändrar den självmant.

Det är värre med personer som köper en 3/5/6:a och sätter på M3/M5/M6 emblem när det i själva verket är en x20d/x23i/x30i etc. Dom är för roliga!

Att köpa en 20d eller 16d som tjänstebil eller långpendlare, why not? Kostar för visso si och så mycket pengar men du får tillbaka det om du vet vad du söker av köpet. En känslobil istället för en tjänstebil :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Mats, då menar du att jag inbillat mig. Jag har haft ett hundratal bilar genom åren så exemplar att jämföra med har inte saknats, och jag är vid så pass god vigör att jag hävdar att du har helt fel. Däremot håller jag med Joofa att BMW håller på att bli en svenssonbil och att fenomenet avtar, men det finns där, tro mig, jag har varit vid mina sinnes fulla bruk vid varje pik, (där jag inte noterat eller försökt förstora de mer sublima). Du mats menar alltså allvar att jag kanske har någon hörselskada eller psykisk störning där kommentarer som "att det är till att ha råd", "vissa kan ju kosta på sig" och liknande egentligen aldrig hänt? Att jag skulle leva i en fantasivärld?!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Klart en hel del människor alltid kommer titta snett, ifrågasätta och pika gång på gång.

Skulle parkera hos en kund och det blev tal om p-garage och att det kostade en hel del per halvtimme (Östermalm). Då fick jag höra "äh det drabbar ingen fattig he he he", när samtalsämnet förmåner eller bil överlag kommit upp är denna rätt vanlig "jadu vissa har det (för) bra", eller "jasså, BMW..... det går bra nu".

Haha bara skratta åt det, eller ignorera det och vara glad inombords för att man kör något som man uppskattar, en BMW i det här fallet.
Robert: Ok, jag tror dig. ;-)

Men det är inte slut på mina fördomar...

OT: också kommit på mig själv att nästa tycka folk som köper sprillans premium bilar nästan är lite dumma

Ok, är man mångmiljonär är det en sak men är man en vanlig medelklass Svensson har jag ibland svårt att förstå investeringar i ca halvmiljon klassen med tanke på det ofta helt enorma värdetappet en ny premium bil har.

För 150-300 tusen kan man ju få superfina beg bilar, oftast långt roligare. Då har man dessutom sparat flera hundra tuaen mot att köpa en ny.

Jaja, håna mig, bespotta mig, men jag är åtminstone medveten mina fördomar. ;-)

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack Mats, då avbeställer jag tiden hos psykdoktorn :) De två ovanstående exemplen på kommentarer fick jag (bland många andra) då jag körde en E34 inköpt för runt en tjuga. Håller med dig om nya och dyra bilar. Jag skulle absolut ha råd att köpa en sådan, men har allt för stor respekt för mina surt förvärvade slantar för att kasta bort dom.

Visst, det är en go känsla att rulla ur hallen, men det är precis som folk helt glömmer hur snabbt och mycket de sjunker i värde. Tar det dock inte så långt som till en fördom mer ett konstaterande att vi människor prioriterar väldigt olika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.