|
Sida 12 av 15
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Exakt!! Jag vill i största möjliga mån själv bestämma när min "förbrukningsvara" som kostar 500-600.000:- skall omlackeras, spacklas, etc. Och det är jag som betalar!! Kommentarer överflödiga om kompisars bilar etc... |
|
Folk gör som alla andra av naturen, följa john. Själv står jag alltid långt bort och har klarat mig bra, några gånger jag inte haft något annat val än att stå tight, då får jag nästan ångest :) Folk är allmänt respektlösa i dagens samhälle, varför står folk precis utanför ingångar till butiker och röker ? gå några meter bort så stör det inte folk som ska in. Less som fan på rökare btw samt grannar som inte kan hantera ljudvolym på röst och musik. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Parkerar också längst bort men det verkar som om phoenixgul tar fram flockbeteendet i folk. Händer aldrig med den silvriga X5 an. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Ser jag en ensam bmw som parkerat långt bort kan jag ställa mig brevid för att då vet man att det är lugnt på en sidan iaf, har man nytvättad bil så bör vederbörande fatta att man är en bmw broder. | |
| Bredvid som i en lucka mellan menar du förstås.. Eller bättre, en stor lucka mellan, men så liten att det inte går att få in en annan bil. :) | |
Karl-Hilding |
Så tänker jag också. Och undviker alla märken där man kan ana att de slänger upp dörrar. Det värsta jag sett var en Corolla Sedan alt Avensis där passageraren en "dam" skall sätta sig, Hon drog upp dörren som satan och smäller den i en relativt ny Audi A6. Sätter sig med dörren helt öppen och dörren skaver på Audin. När "damen" (100 kg+) sätter sig så sjunker japanen minst 5 cm och dess dörr är helt tight med Audin. Sedan kommer det värsta!! "Damen" skall stänga dörren. Sagt och gjort. Hon drar till sig den, men det lyckas visst inte riktigt. Då drar hon upp den med en jäkla kraft så den studsar på Audin och drar tillbaka lika kraftigt och lyckas få den stängd. Ångrar mig som s-t-n att jag inte tog numret på Toytan och satte detta på rutan på Audin. Men hustrun var med och väntade otålig att vi skulle köra hem. |
| Du måste lära din hustru att prioritera.... :) | |
|
Jag ställer mig frågan.. Är lite "dörrskrap" något man måste acceptera ur juridisk synpunkt? Uppenbart tycker vissa människor att de inte begått något fel, när de bumpat, bilen intill på parkeringen. Eftersom de skamlöst bara sätter sig bakom ratten och kör iväg. Om man är ögonvittne till ett "dörruppslag", kan man då inte anmäla personen för smitning, om denne bara åker därifrån? /Pix |
|
|
Nej, det är inget man måste acceptera! JA!! Det är smitning! Även om man bara slår upp dörren är det en kollision mellan två fordon. Om motparten är känd betalas skadan av den vållandes trafikförsäkring. Dvs det kostar oftast inte ens självrisk för den som slår upp dörren! (Jämför med att den drabbade skall ta det på sin vagnskada och själv betala 3000-9000kr, om man nu har helförsäkring till att börja med) |
|
|
Länk Aha, en potential på indraget körkort i 4 månader. Nice. |
|
|
Alla kan vi göra fel i trafiken, men det som stör mig något oerhört är just folk som inte respekterar andras ägodelar och negligerar en sådan incident Jag skulle inte tveka en sekund att anmäla en sådan "smitning". Förhoppningsvis lär sig personen något av detta och står för sitt handlande. /Pix |
|
|
Jaha. Var och badade, och valde som vanligt den yttre parkeringsplatsen (10m från närmsta bil). När jag en timme senare kommer tillbaka har man tryckt in bilar på alla möjliga (om omöjliga) luckor. Intill min bil (30cm) står en risig Opel kombi, och jag kan konstatera en ny repa på tröskeln.. Inte djup, och jag tror jag kan polera bort den, men det är det nongalanta sättet som stör mig. Skall man vara tvungen att ha med sig 4 koner och avgränsa området runt sin bil, för att få stå i fred.. Jag har ju inte stått och tittat när repan kommit till, så det är svårt att beskylla Opelägaren. Jag kan bara konstatera att den inte fanns där när jag lämnade bilen. En idé Man kanske skulle ta fram en snygg liten fönsterdekal att sätta intill larm-etiketten på sidorutan som säger: "Jag anmäler dörruppslag och andra typer av bilkontakt" Det kanske skulle uppmärksamma och lyfta medvetandet hos allmänheten, att denna typ av ignorans INTE är okey, och att ett dörruppslag är en trafikförseelse. Jag tror gemene man skulle agera lite mer ansvarstagande om man visste om vad konsekvenserna kunde bli av att bara tjonga upp dörrar, barnvagnar, cyklar etc, etc. /Pix |
|
| Frågan är om inte tvättäkta nyckelmarodörer kan triggas av det? "Anmäl det här om du kan" | |
Karl-Hilding |
Jag har skrivit det tidigare men min nya 535 E34 han bara bli 4 timmar gammal innan en idiot repade hela högerbak!! Sov gott den natten. |
| Jag kan bara konstatera att jag dubbelparkerar oftare och oftare. Bättre för blodtrycket... | |
|
Jag har en repfri bakkofångare då jag inte har tagit bort dragkroken. Våra medtrafikanter är i hög utsträckning idioter med ett besynnerligt förhållningssätt till sin egen och andras bilar. Min Porsche blev bucklad när min fru hade den, hon såg händelsen och tog alla uppgifter, det hade annars blivit en smitning. |
|
Karl-Hilding |
På tal om dragkrok. Jag parkerar inte bakom en bil med dragkrok om jag nu inte måste. Blir i så fall så långt bakom jag nånsin kan och jag har en gång fällt ut min eldragkrok när det stod en gammal rostig Opel Omega bakom. Jag iaktog när de båda damerna skulle mixa in bilen i en 15 meter lång parkeringsficka. Fram och tillbaka. Bakhjulen på trottaren. Fram igen med ett jäkla rusande. Bak igen och en halv meter från trottarkanten. Till slut så lyckades de parkera så båda högerhjulen gned mot trottoarkanten. Och de var cirka 3 meter framför bakomvarande bil. Ok då hade jag styft 7 meter att parkera på och jag backar in och stannar en meter framför Omegan. Öppnar kofferten och trycker på knappen och vips är ett bra skydd framme när det behövs som bäst. Dock stod damernas Omega kvar när jag körde därifrån 3 timmar senare. |
| Varför finns det inte en eelektriskt utfällbar "dragkrok" i varje hörn som tillval? :) | |
| Brukar storhandla p | |
| Brukar storhandla på citygross i kungens kurva med familjen och parkerar i nedre garaget längst bort efter att jag sett både det ena och det andra på utomhusparkeringen. Ena gången en minibuss, typ opel safira, som ska in i en ruta mellan 2 bilar och klipper det vänsta bakre hörnet på den parkerade bilen med sin högra del av främre kofångaren. Helt sjukt. En andra gång en annan bilist som smäller upp dörren på bilen brevid när föraren satt i bilen så ett mindre tjafs uppstod. Jag ställer bilen längst bort, alltid. Dessutom har dom kameraövervakning där nere men om det funkar vet man ju aldrig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.