|
Sida 11 av 15
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Kan det betyda skrev? |
| K-H: "Den vita Q7 har med berått mod skavat min bil." Förarlös bil? | |
Karl-Hilding |
Ja berått mod! Om du har många meter till godo och ändå kör på framförvarande bil så är det berått mod. Vart vill du komma? Hjärtsslag, mobilen ringde, en geting, fick plötslig mens etc?? |
|
K-H Du bör genast hoppa av den där rollen som språkpolis och försöka skriva korrekt själv istället för att anmärka på andras stavning. |
|
Karl-Hilding |
Har jag anmärkt på andras stavning??? Kom igen!! |
Karl-Hilding |
Ni läser som fan läser biblen! Trampade jag på ömma tår när jag skrev 08? Eller vart vill ni komma? Jag skrev bara som det var och att det som Marin skrev inte mycket att välja på om man skall kategorisera föraren. Ok tre kategorier med 08.... |
|
K-H: Hur kan du avgöra om olyckan inte är en olycka utan en akt i berått mod? Frågan berör ändå en bil som i sig är en förbrukningsvara..... |
|
|
Efter vidare studier i ämnet samt samtal med SCB, Trygg Hansa, universitet i Kilimanjaro samt konsultation med Claes Tingvall kom jag fram till följande: Orsak: 75/25 amatörmisstag/idiot Reaktion: 35/65 märkte inget/noterade det men gav fan i det |
|
Karl-Hilding |
Ja du är ett unikum Kane. Vad har det att göra om ens bil är förbrukningsvara? Såg du reklamen med Blekingeborna som lade golv? Ok hoppas att du begriper. Det är jag som skall betala 3000 kr + all jäkla tid för att min bil är förbrukningsvara. Att jag bemöter individer som du måste ha att göra med att jag behöver sömn efter 4 dagar i Köpenhamn... |
Karl-Hilding |
Marin: Ja och i båda fallen så är idiot ett likhetstecken. Eller som Blekingbröderna sade i reklamen. Är du dum eller??? Ingen nämnd ingen glömd! Fö så skall jag kolla på Båstad Classic Cars i morrn. Gäller att parkera en kilometer ifrån närmaste "förbrukningsvara". Att man kan skriva så dumt!! |
|
Förbrukningsvara.. Det är ju högst subjektivt! För en Q7-förare (som inte kan köra bil?) och kanske har både hög inkomst och lågt bilintresse och alltid kör i maskintvätt är det säkert en förbrukningsvara och lite repor här o där gör väl inget (de är ju ändå på passagerarsidan så de syns ju inte?!). Hoppas inte jag stöter ihop med nån som kör emot min bil och konstaterar "men du, det gör väl inget va? Det är ju ändå en förbrukningsvara, hejhej nu åker jag". Det kallas respekt och man skall respektera både andras prylar och åsikter och därmed är det i alla lägen helt uteslutet att peta på nån annans bil, än mindre smita om det skulle råka hända en _olycka_! Jag skulle heller inte tveka att anmäla en smitning om jag såg att någon skadade nån annans egendom. Smitning är oerhört taskigt och FEGT. |
|
|
Uppsala, present day: Sitter med lillen i bilen och väntar. Glider in en röd Volvo i den minimala rutan bredvid. Föraren tar sats, råkar titta upp och ser mig, avbryter och backar ut till en annan ruta istället... Ingen dyr bil, men grejen i sig är spännande: Varför väljer man den minsta rutan? |
|
|
Det kan lätt bli lite foliehatt varning. Alla bilar blir bucklade på allmänna parkeringsplatser. De som hänger på AP bryr sig troligtvis mer än sina bilar och reagerar. Mina icke bilintresserade kompisar har mer buckel än vad mina bilar har, dom bryr sig inte på damma sätt och har troligtvis även orsakat buckel. Instämmer, brux är en konsumtionsartikel, om man inte gillar det, gör som jag, ha en äldre brux och något vasst för skoj. |
|
| Profossen: ja det där är märkligt. Påminner mig om när jag i en mellanstor stad parkerat på ica maxiparkeringen. Rutan bredvid kundvagnboden var mindra (drygt halv normal ruta) vilket jag utnyttjade och ställde mig med ena sidan något över strecket för denna ruta, i tron att ingen ändå skulle försöka utnyttja platsen (o slippa uppslag på andra sidan) väl ur bilen stod jag lite längre bort och väntade och fick då se en stolle som minsann ändå ville in i just den rutan. Han höll på över en minut innan han fick ge upp (då det var fysiskt omöjligt att komma in där). Han fick helt enkelt åka till andra sidan boden och parkera, där det var ledigt hela vägen! Han fick ju offra och gå 5m till förståss... Vissa måste helt enkelt stå bredvid någon annan? | |
|
Helt obegripligt. Vi skulle komplettera lite på ICA, det var mycket bilar och mycket folk i omlopp. Jag åkte lite längre bort och hittade enkelt en slot om tre platser och ställde i den mittersta och satt kvar i bilen. Inom 20m fanns flera såna slottar. Efter 30 sek kom en rostig 440 med tant Agda och hennes man o parkerar extremt nära mig. Hinner tänka "fan, ska jag rivstarta ut från luckan" men det kommer bilar vilket följs av nästa tanke "faaaan". Mannen på passagerarsidan sitter kvar som tur är. Sen kommer en röd bättre beg Ford med mor och dotter i ganska hög fart och liksom bara kört in och stannar väldigt tvärt. Kroppsspråket signalerar "nu ska jag ut fort!" då hon vaggar över kroppen och tar tag i dörrhandtaget. Samtidigt kör jag ner passagerarrutan varpå hon tittar upp (huvudet hade inte ens vridits åt vänster medan hon grep dörrhandtaget) och jag ser henne i ögonen så länge att hon tittar bort. Hon går ut _väldigt_ försiktigt. :) Det bästa är så stora parkeringar att man kan ställa så långt bort att man måste promenera dit man ska, då är det väldigt få som orkar köra hela vägen bort för att uppnå målet att parkera 3dm bredvid när det är öde 50 m runtom. Optimalt: Länk Det var jag och en likasinnad i en fin V70 som ställde där borta. När vi kom var det 100% fullpackat på 65% av parkeringen och TVÅ bilar som nyttjade resterande 35% av arean för sig själva. :) |
|
|
Att 90% av svenska befolkningen iom ovanstående tycker jag är störd gör absolut ingenting. :) Sen är jag övertygad om att 99% av parkeringsskadorna är helt oavsiktliga och har inget med avundsjuka att göra, bara allmän klantighet och att folk helt enkelt inte alls är så rädda om sina bilar som vissa andra. Vilka som sedan anmäler eller smiter är en annan femma... Tror inte alla ens fattar/märker att det blir märken även om man bara touchar lite "tar stöd". |
|
|
Kontentan(konstigt ord) man kan dra är att man inte ska ha en fin bil som vardagsbil. Man ska ha en ful, bucklig och rostig bil för att slippa punga ut med dyra självrisker med täta intervaller. |
|
| Parkerar precis som du Marin849... längst bort och helst i en ytter ruta så man kan skapa lite extra utrymme på andra sidan... man får gå lite längre men va fan... vardagsmotion ju :) | |
|
Jag parkerar alltid strategiskt och mina bilar har klarat sig helt sen -04. Många tycker att det är löjligt att bry sig på det sättet men det är ju jag som kommer att reta mig på skadan varje gång jag ser den. För andrahandsvärdet så spelar det ju inte heller någon större roll med oskadad bil för 99% av bilspekulanterna är ju ändå bara intresserade av den billigaste på Blocket hur den än ser ut. |
|
|
Inte bara på skadan/kostnaden. Är man lite petig kostar det ju en massa tid också! Fick en parkeringsskada förra året, det tog en semesterdag och 5 mils runtkörning att välja verkstad och ytterligare 10-15h av min tid för demontering/montering av klädsel etc. Men så blev det bra också. :) Och nu vet jag vilken verkstad/lackerare jag skall vända mig till nästa gång. Dock bestämmer jag hellre själv när jag vill lacka om delar av bilen... (Erik mfl på Automobilplåt + Lackverkstan i Linköping rekommenderas!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.