|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska äntligen få en BMW som tjänstebil. Står och velar mellan olika versioner, 525d, 530d Touring eller 530d GT. Jag kör mycket i tjänsten, ca 5-6000mil om året och behöver en bekväm bil och få saker slår BMW. Frågan eller önskemål om tips är egentligen två. Vad tycker ni om skillnaden mellan 525d och 530d? Och hur stor skillnad är det egentligen mellan Touring och GT? Den sistnämnde är ju betydligt dyrare? | |
|
GT har ställbart baksäte, annars är den inte så vacker... 530d med komfortstolar ska du provköra! ;) Mvh |
|
|
5-serie GT bygger på 7-serien F01 om jag minns rätt, så viss skillnad bör rimligtvis finnas. Jag kan dock tänka mig att du ändå har en viss budget, och GT är dyr även om en ny instegsversion (520d GT) är på väg. Om du har budget nog för att få en lagom utrustad GT blir valet svårare, men om det budget sätter begränsningar hade jag hellre valt en bättre utrustad 530d än en enkelt utrustad 530d GT, och hellre fått med all utrustning jag önskat på en 525d än att köpa en lättare utrustad 530d. Om det behövts hade jag även tänkt tanken att köpa en 520d, visst är motorn tråkigare men prestandan är klart godkänd och olika finesser är också kul? Lycka till, du har ett roligt val framför dig! //Bjersér |
|
|
Motoralternativen kan jag inte feedbacka på, skönt att du inte funderar på den enormt trista 20d:n. Bekvämlighet får du i vilken av bilarna du än väljer, särskilt med EDC:n. Kvalitetskänslan och finishen på insidan upplever jag mycket högre i GT:n. 6000 mil i en Gran Turismo per år låter läskande, tänk och harva landet runt i en Ullareds-Audi? |
|
| Audi A7 med nya 313 hästars dieseln anser jag är ett trevligare alternativ. GTn är ju en mycket ovanligare bil (kan nog delvis förklaras med ett något ofördelaktigt utseende) än en f10 / f11. Valet är svårt, men hade ja sluppit stå för kostnaden av GTns katastrofala andrahandsvärde så hade det nog blivit en sådan. | |
| TS frågade efter feedback på motoralterntiv och skillnad touring och GT, skillnaderna mellan två BMW, dessutom på ett BMW-forum i en BMW-tråd. Att rapa upp Audi-alternativ känns ju lite udda. | |
|
530d F11 med komfortstolarna helt klart. Tar du 525d så sitter det en fyra under huven i 530d en sexa. |
|
|
"Vad tycker ni om skillnaden mellan 525d och 530d?" 525d har en 2.0-litersfyra som låter som ett tröskverk. I gengäld är den riktigt snål och drar snällt genom registret. 530d har en sexa med en helt annan gång och temperament. BMW vet att du hellre suktar efter denna och ser till att ta betalt därefter. Med andra ord; vettigast (ekonomiskt) är 525d, roligast är 530d. Har du råd är valet enkelt... ;o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
TopGear föredrog karaktären hos 520ED över 525D när de testade. Som jag ser det ska du välja mellan 520D och 530D eller 535D för inte så himla mycket mer pengar. |
|
|
I mitt tycke är valet enkelt om det står mellan motoralt i 525d resp 530d. 530d är betydligt vassare, har bättre vridmoment, motorkaraktär, trevligare ljud (för att vara en diesel...) Det är klasskillnad helt enkelt :-) GT vs Touring - det enda jag tycker talar för GT är högre komfort i baksätet, annars talar allt för F11. GT kanske är mer svårsåld i andra hand? Den har ju inte varit någon försäljningssuccé direkt...lite för egen design och för dyr? Men smaken är som baken! |
|
| Edit: ang GT. Såg nu att det gällde tjänstebil, då blir andrahandsvärdet rätt ointressant... | |
|
När man ska välja tjänstebil är det inte bara hur mycket man får handla för som styr utan även hur man blir beskattad. Hur man betalar för eget bränsle styr ju även det. Det bilen kostar över 7.5 basbelopp blir relativt dyrt per månad. Jag gratulerar samtidigt dig till att det ser ut som att ni har en frikostig tjbilspolicy utan miljöbilspolicy, då det gör det lättare att välja vad du vill ha som arbetsplats och när du liksom jag kör 5-6000 mil per år(eller minst 3000 tjänstemil) så får du 30% reduktion på ditt förmånsvärde. Så om du inte bryr dig om vad det kostar per månad så finns det då massor att välja på. 525d är enligt min åsikt inte så prisvärd längre då man lagt in en 4a i den i stället för 6an som satt i tidigare. Om du tittar på 525d och får in den i budgeten hade jag tagit en titt på en 520d med nedan orginal powerkit, då får du in mer utrustning alternativt ett lägreförmånsvärde och ungefär samma prestanda. Länk |
|
| vad ligger budget på? | |
|
Tack för all intressant feedback. Känns som att 525D läggs bort som alternativ. Kvarstår då 530d som touring eller GT. Möjligtvis som535D. Min budget ligger ca 500K. Tanken är att köpa en beggad bil istället för att köpa en ny, man får ju betydligt mer för pengarna. En bil som rullat 2-4000 mil har ju tagit första stora smällen. Dock noterar jag att det finns ganska få Touring på 530 och 535 klassen, finns nästan mer GT där. Touring finns mer inom 4 cylindriga segmentet. |
|
|
Visst får man mer för pengarna som begagnat men förmånsvärdet beräknas ju på nypris samt att det inte alltid är fritt fram att välja begagnat då dessa i regel blir dyrare i underhålla (kortare eller ingen nybilsgaranti samt färre gratisservice). Även försäkringskostnaden kan ju stiga om vagnskadegarantin går ut. Men det handlar ju mycket om hur flexibelt företaget är. ___ //Ulf |
|
|
Som jag ser det finns det absolut ingen ide för dig att välja en beg bil. Dessa brukar ha cirka 10-11% rabatt från nypriset, något som medlemmar i företagarna får på nybil. Ska det bli rejält billigare får du gå på äldre bilar. Det blir inte mycket 530D Touring för 500.000:- och en GT är väl än dyrare. |
|
|
Vet inte riktigt om jag håller med att man inte får så mycket för 500? Länk! Tycker det är rätt mycket bil för pengen? Och dessutom inte direkt den enda i prisklassen 500. |
|
| Om företaget tillåter dig och leasingbolaget godkänner är väl det ett bra alternativ om du är beredd att betala förmånsvärdet. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Förmånsvärde på cirka 12000:-? "You can call me Bon" |
|
Leasingkostnaden för företaget blir ju lägre med en beg bil jmf med nybil även om förmånsvärdet för en nyare begbil blir lika högt (el marginellt mindre). Omfattande tjänstekörning, >3000 mil/år, ger 25% lägre förmånsvärde. Ska kunna styrkas med körjournal... Bilen i annonsen såg väl rätt prisvärd ut vad jag kan bedöma, nybilsgaranti kvar och fri service ytterligare två år. Jag hade dock hellre valt 530d el 535d Touring :-) |
|
| Förmånsvärdet blir 8966 vid omfattande tjkörning om nypriset stämmer. Det är inte alla leasingbolag som godkänner begagnade bilar. Har haft det problemet själv då jag bytte bil förra gången därför är det bra att kolla innan man bestämt sig för en bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.