AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.588

523an kokade

Sida 2 av 2
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
523an: Det gör du rätt i. Jag hade ett så minimalt läckage i kylaren jag kunde lufta och sen åka ett halvår innan den kokade igen. Sånna problem vill man INTE ha.
Visa användare
24
523an
523i -97
Kollade idag på oljelocket och hittade lite vitt/gult klegg... Kan det ha uppkommit där pga kokningen eller betyder det i de flesta fall att toppen/packningen är åt skogen? Kört ca 2-3mil idag och fortfarande inte upplevt något märkligt med bilen.
Har förövrigt en rätt kass ventilkåpspackning som jag planerar att byta snart, kan denna vara boven?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det blir ofta lite gult kladd på oljelocket på dessa motorer. Ta av oljelocket med motorn på tomgång. Då ska tomgångsvarvet ändras något och ev. blir motorgången lite ojämn. Det är ett tecken på att vevhusventilationen fungerar. Låt motorn stå på tomgång 15-20 minuter så ventilkåpan blir riktigt varm ska du se att kladdet försvinner. Detta tyder inte på något fel på topplock eller toppackning.
Visa användare
24
523an
523i -97
Testade direkt, blev som du sa anders. Skulle jag skruva tillbaka locket eller ha det avplockat om jag vill ha bort klägget?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Locket på och sedan låter du motorn gå på tomgång en bra stund. Vid körning kondenserar vevhusgaserna lätt mot ventilkåpan och oljelocket då fartvinden kyler. Förekommer ofta isproppar i vevhusventilationen, särskilt på de senare M54-motorerna i E39 m.fl. På vintern gör det gott att täcka grillarna för att hålla upp värmen lite i motorrummet. Att byta olja oftare än long-lifeintervallerna är också bra. Ser att du bor uppe i norr så då är det ännu viktigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.