AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.590

523an kokade

Sida 1 av 2
Visa användare
24
523an
523i -97
Köpte min e39a 523i för ca 1år sedan, denna har gått som en klocka och inte haft några problem med den tills igårkväll, åkte ut på en tur med bilen fullpackad(6pers) och körde stadskörning ca 15min och så ser jag att motortempen börjar stiga över normaltemp, svänger då in till kanten och öppnar huven och hör hur det kokar i expansionskärlet, ser då också att det har tryckt ut en del vatten i botten av expansionskärlet, vid kylargaveln. Lät bilen var avstängd 10min en kvart och bilen gick tillbaka till normaltemp, packade då ur allt folk och körde hem bilen ca 5km, bilen höll normaltemp hela vägen, när jag kom hem fyllde jag på kylarvätska till normalnivå(gick i ca 1.5liter). Har sedan dess inte hunnit kolla något närmare pga att jag nu är borta och arbetar. Nämnvärt är att jag inte heller fick någon värme i kupen då jag hade full värme och fläkten på, trots god motortemp. Bilen är nyservad med ny olja/filer och tändstift.
Har däremot runnit en del "vätska" då jag kör med ac'n, annars har bilen inte trängt någon vätska alls, är detta kondens eller kylarvätska?

Vad tror ni gick/är fel? Vad bör jag kolla upp?

Vattenpumpen
Visa användare
24
523an
523i -97
Finns det något lätt sätt att kolla ifall pumpen är åt skogen? utan att demontera den?
kylarvätskan jag fyllde på igårkväll har nu runnit undan och kunde fylla på ännu en liter(måste ha kokat ur en hel del igår), inget vatten på oljestickan, vågar man ta en tur och kolla ifall bilen är körbar?

Vattenpumpen ger sig alltid på dessa, förr eller senare. Har den inte varit bytt tidigare, eller du vet inte om, så ligger det nära till hands att tro att den är boven. Kan även vara termostaten men jag tror mer på pumpen pga att värmen "försvann", dvs dålig/ingen cirkulation.
Bilen är körbar så klart, korta sträckor endast, typ några få km. En ny pump med "metallimpeller" fins hos Biltema för ca 500kr, passa på o byt termostat samt kylarvätska så är du helgarderad.
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Nja lutar nog mer åt att det är ett läckage någonstans kylaren eller expansionskärlet kanske, annars skulle du inte kunnat köra 5 km efter fadäsen om vattenpumpen lagt av sedan har du säkert luft i systemet också.
Visa användare
24
523an
523i -97
Ska testa lufta systemet och fylla på mer kylarvätska så snart som möjligt, sedan testa köra en sväng och se vad som händer. Som sagt så trycktes vatten ut i botten av behållaren/expansionskärlet, antar det sitter någon packning där som kanske är kass? kokar motorn igen efter det får jag nog ta och lämna in bilen och få pump/termostat o div utbytt.

ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
sitter o ringar i botten på expansionskärlet möjligt att det är läckage där, men kolla kylare och slangar så du inte har nåt läkage, kan vara termostaten också som inte öppnar som den ska, om det är vattenpumen då har du kokningssyndrom efter bara ca 500 m körning för den går upp i temp rätt fort i denna varma årstid jag är nästan övertygad om att du har ett läckage någonstans och då tar det rätt lång tid innan det blir för låg nivå i kylsystemet, är det ett kraftigt ett då ser du ju var det läcker, så med andra ord det är ett rätt litet fel inget att lämna in den för dyra pengar du finner felet säkert själv .
Visa användare
24
523an
523i -97
Mest effektiva sättet att lufta e39orna samt fylla på med ny kylarvätska?

Visa användare
24
523an
523i -97
Som ni kanske märker så har jag inte speciellt mycket erfarenhet av mekanik men testade nu även att öppna kylarlocket när bilen inte har rullat på 5-6 timmar och det pös ut luft/tryck, men detta betyder väll inte att kylsystemet håller tätt? Tänker på ifall det hade varit någon läcka så hade väll inte trycket pyst ut när bilen varit avstängd?

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Du kanske har en läcka någonstans, så har massa vatten runnit ut och gått upp i temp.
Sedan fyller du på med nytt och då måste du lufta. Dessa motorer är väldigt känsliga med luftningen. Du har en luftnippel på kylarslangen mot termostat huset om jag inte misstar mig samt så borde du ha en på kylet med. Att det har runnit vatten under bilen efter du kört med acn på är säkerligen kondensvatten ja!
Du kan söka efter luftning på forumet, det finns fler trådar om det, jag har skrivit om det innan tror jag med! Lycka till, Leta läckan

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
PS det kan ju vara tätning osv kring vattenpumpen som läcker med, pumpen behöver ju inte vara trasig, det kanske bara läcker där! kolla detta. Jag hade det problemet på min 540 iallafall, visserligen inte samma maskin, men vanligt problem på bägge verkar de som!

/ David
Visa användare
24
523an
523i -97
luftade och fyllde på mer kylarvätska igår, kunde fylla på ännu mer nu innan jag åkte på arbetet(fick även tillbaka värmen i kupen), måste vara något läckage som uppstår vid högre tryck skulle ja gissa efterssom att MYCKET vätska har försvunnit. kollat slang mellan expansionskärl och termostathus, returnen till kylaren, expansionskärl men ej funnit något ännu. Får felsöka vidare efter jobbet

Visa användare
24
523an
523i -97
Kanske kan ha varit så lätt att jag har haft luft i systemet och därför gick motorn varm? Har inte luftat kylsytemet sedan jag köpt bilen utan har fyllt på någon halvliter 1-2 ggr vid behov

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Luft i kylsystemet kan vara ett h-vete på dessa bilar:( Ställ bilen i brant uppförsbacke så högsta punkten på luftskruven är på topp! Sen följer du Hassos mektips exakt som de står! Länk Har du luft i systemet så ska detta fungera!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Gissar att du har kollat så att inga vätskor blandar sig i motorn? Olja i kylarvattnet eller vatten i oljan?
Visa användare
24
523an
523i -97
Kollat noga på stickan och där finns inget vatten, får ta en närmare koll i expansionskärlet om jag ser någon oljehinna där , får hoppas toppen inte är åt skogen!
Vanligt att vätska rinner undan om man har bilen avstängd? Om man tidigare haft låg vätskenivå?
Tack för snabba svar!

Mvh orolig bmw ägare

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det mest effektiva är att ta bilen till en auktoriserad firma som tar ett tryckprov på kylsystemet. Förmodligen är det kylaren som sprungit läck, men att bara sitta och gissa var det läcker är dålig taktik och kan bli MYCKET kostsamt i slutändan. En provtryckning är nästan gratis ... I rest my case.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Om den blir varm i stadskörning men inte på landsväg är din fläktkoppling pajj.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Snajdaren.... han har luft i kylsystemet, dvs läckage. Ingen fläktkoppling i världen ger detta symptom.
Visa användare
24
523an
523i -97
Kört ett fåtal km hit och dit efter att jag luftat och fyllt på 3-4liter kylarvätska, inga problems ännu, antar att jag har ett läckage någonstans då kylarvätska tryckts ut och luft har kommit in i systemet och då förhindrat cirkulation = överhettning
Ska kolla med verkstad inom några dagar!

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ok...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.