|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste skriva av mig lite, blev rätt chockad innan då jag precis hade bytt oljan (hade iofs pallbock under), tog undan oljeuppsamlingskaret, alla verktyg och pallbock och börjar sänka ner bilen (med orginaldomkraften), då smäller det till som H-E, skruven har dragit rätt igenom den invändiga gängan som är gjord utav plast, ingen skada skedd denna gång men började tänka efter vad som skulle ha hänt om man fick punktering, tagit av hjulet och detta hade skett... | |
| Tack för varningen. Jag tycker att det är skräp att BMW inte kan lägga i en riktig domkraft i bilen. I min E30 cab finns en riktig domkraft i stål men i min E46 finns en domdraft i aluminium och plast. | |
| Org domkraften är till för nödsituationer, vid tex punktering. Att använda den vid oljebyte och byte av däck vinter till sommar tex är det inte tänkt att den skall användas till. Då använder man självklart en verkstadsdomkraft. Dock är det ju tråkigt att den håller så dålig kvalitet att den ska gå sönder på det viset. | |
| Jörgen L: Tycker de är bra att de har fått ner vikten på en pryl som ev. aldrig kommer behöva användas! Priset på en garagedomkraft är bara några 100-lappar då är de inte längre försvarbart att använda nöddomkraften till nått annat än vad den just är tänkt för! | |
| För 20 år sedan var orginaldomkraften användbar, men det är billigare att ha en gängad plastbussning än en ståldito så med en nypa otur sliter man ut den på några användningstillfällen. Tycker det nästan är en bedrift i sig att göra så bräckliga domkrafter att de inte pallar 3-400kg några gånger. | |
|
Kvalitén går ner på "allt", INTE bra att t.ex en domkraft havererar så där "utan vidare"...anser jag. Hur kul(eller bra) är det om domkraften pajar just när/om det just skulle vara en nödsituation? T.ex att byta hjulet i någon ravin nere vid älvbrinken efter en natts fiske och punktering är det första man ser när man trött kommer fram och vill fara hem och att dessuton domkraftshelvet*t havererar där på plats!? Men det är absolut inte bara BMW som har denna "kvalité" på domkrafter idag. Har varit en del diskussioner i tidningarna om detta. Mvh Janne. |
|
| Besökte min syster och hjälpte henne att byta hjul på sin Saab 9-5. Det fanns ingen garagedomkraft att tillgå. Den hade även den en saxdomkraft med plastmutter och den gick så tungt att jag var på väg att ge upp. Efter lite WD-40 behandling och veva fram och åter några gånger, medan syrran stod på domkraften omkullagd på trottoarkanten gick den igång hjälpligt. Lite svettig och skavd på knogarna redan innan arbetet började. Tur att man inte stod med punktering i regnet med den tingesten att lyfta med. | |
| Inget slår nöddomkraften av märket Nike som Mercedes hade på bl.a. W123 och äldre. Inget krypande och letande efter fästen utan bara att sätta i tröskelhålet och veva. Ingen lös vev heller. E36:an måste väl ha något liknande då de har hål i tröskeln? | |
| Tycker inte det finns något försvar mot att spara in på domkraften. Klart att det inte ska vara en garagedomkraft, men den ska definitivt hålla så god kvalitet att den håller att lyfta bilen med. Som TS skriver kan det faktiskt ske olyckor om den går sönder vid fel tilfälle. | |
|
Min domkraft i E32:an har då hållit hitintills, vet inte vad det är för märke, men det enda jag brukar göra med den är väl att smörja upp den emellanåt (fast nu var det länge sedan det blev gjort ;)) Har haft den som enda alternativ ett par ggr vill jag minnas...u.a. :) Mvh Janne. |
|
|
Denna tänkte jag på: Länk Genial i sin enkelhet. |
|
Karl-Hilding |
Domkraften till E39 var det inget fel på. Helt stabil som helst. En saxdomkraft. |
|
Citat från artikel i GP: Enligt de flesta bilföretag är domkraften som följer med bilen bara en nödutrustning, skriver Västerbottens-Kuriren. -Man bör byta efter varje punktering, säger Ola Norberg, informationsansvarig hos Ford i Sverige. Per L |
|
|
Jag har använt min till E39:an vid hjulbyten och den verkar hänga med. Någon slags "halv-sax" skulle jag vilja kalla det. |
|
|
Som TS skriver så är det kass att det är så dålig kvalitet på en så pass viktigt grej. Nu var det iofs på en annan bil men med samma typ av lösning som just plasten gav upp när jag fått punka och hjulet var avtaget precis när den pajade, dvs en nödsituation!!! Det var inte ett glatt samtal till den bilfirman inte, kan jag lova. Men det är tyvärr så här det blir när ekonomerna får fatt i nått och vinstintresset övertrumfar allt annat. Nu får man desto bättre inte så ofta punka MEN när man får det vill man kunna lita på sakerna till 110% och det kan man uppenbarligen inte. Hemma på uppfarten är det en röd garagedomkraft från ÖoB som gäller. Niklas Fransosen |
|
| Ekonomerna på Ford gillar säkerligen även tanken på att man köper en ny domkraft för varje lyft, men där tror jag konsumenterna ger upp. Då tror jag att jag i fortsättningen åkte runt med en liten garagedomkraft konstant... | |
|
He,he...snart så måste man ha en full verktygsvagn med sig + garagedomkraft när man ska någorlunda långt, finns inte plats till annat "bagage" då heller ;) Mvh Janne. |
|
| I X5an är de inget bekymmer, där finns varken reservhjul eller domkraft.... | |
| Helt idiotiskt och livsfarligt att snåla in på en domkraft. Där borde EU sätta ner foten och skicka bilfabrikernas ekonomer på däckbytestraffläger med sina pissiga domkrafter. | |
|
Jag är mycket väl medveten om att den är tänkt för nödsituationer, men man kunde mycket väl ha gjort denna gänga av t ex koppar (är själv verkstadsmekaniker och inser vilken skit detta är). Nåväl, detta kunde ha hänt under en "NÖDSITUATION", dvs du får punktering, ,lyfter upp bilen plockar av hjulet och skiten smäller vid vägkanten...Vem täcker skadorna på din 12 år gamla bil i det läget? |
|
|
Karl-hilding: Det var till e39an!. Ang garagedomkraften, är ju ingenting man åker runt med i bagagen direkt eller hur? jag hade ju en bollbock under bilen vid arbetet, jag skapade den här "tråden" just för att varna er som ska byta däck vid vägkanten, lita inte på denna underdimensionerade pryl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.