|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
GE: håller med dig, jag körde min 320 CI Cab -06 mest på jobbresor, på 20-60 mil om solen sken, och tänkte aldrig på utväxling, det var först när jag skulle sälja den som problemet uppstod. Flera seriösa köpare drog sig ur efter provtur på motorväg. Jag förklarade att jag upplevde den som en automat, man kunde köra på 4,an o 5,an mellan Karlshamn o Malmö och såg aldrig problemet med 3 500 på varvräknaren Mats |
|
Karl-Hilding |
Att modellguiden anger 1-2 cl mindre förbrukning på 320 än 325 är rent nys. Det skiljer minst 0,5 dl med fördel 325. Alltså 320 är törstigare. Mycket pga av lägre utväx. 320 har cirka 33 km/tim på femman vid 1000 varv. 325 har cirka 40 km/tim på femman vid 1000 varv. Mao på 320 med 110 km/tim har den 3300 varv. Och på 325 med 110 km/tim har den 2750 varv. Ungefär som en 6.e växel. Att BMW måste redovisaa något mindre förbrukning på 320 säger sig själv. Har kört 320 -02 i över 200 mil och ägt 323 E36 och 325 E46 i totalt 20.000 mil. Finns inte ett enda plus med 2.2 liters motorn. Alltså om man jämför med 2.5 liters 325. |
|
Håller med, jag körde min e39 2004 Med automat mellan Skåne och Bretagne , 200 mil. Snitt 0.96 med 4 pers, full packning och 133 km i snittfart de sista 100 milen med Autobahn o 3 filiga franska vägar. Det kan man ju prova med en 320 manuell! Mats |
|
|
Märkligt.. De varvsiffrorna motsvarar ganska exakt vad jag läst för den gamla 320 med 2-litersmotor och 150hk.. Menar ni att Bmw använder samma utväxling i den nya, starkare maskinen? Dumt och onödigt i så fall.. Funderar mer och mer på det där med de automatiska rutorna.. Hur funkar det på vintern när rutorna fryser? Sönder direkt, eller? |
|
| Min 320 varvar runt 2700-2800 varv i 100 km/h på femman. Enligt mätarna då, det behöver ju inte stämma helt exakt. | |
| Ägde en 320ia -99 förut med automatlådan. Inte varvade den 3300 varv vid 110. snarare vid 140 kanske | |
|
När det gäller rutorna på coupé o cab, så har BMW haft det så sen urminnes tider. Det har aldrig varit några problem med det för mig! Min gamla 325iA C från -93 gör 1900 varv vid 100 km/h (GPS-fart) med automaten i E-läget - som en jämförelse, bara... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Har nu varit och tittat på, och kört, bilen...och jag är faktiskt lite besviken.. Både på skicket och på körupplevelsen. Jag fattar inte att svärfar, som är känd som en extrem pedant och inte accepterar minsta repa på sina egna bilar, missat så mycket skavanker.. Glaset i höger backspegel var spräckt, men det skulle de iofs byta. Höger A-stolpe var uppskrapad (hur fan kan det ha gått till??), den hade ett flertal mindre bucklor (alla på högersidan), en lite större buckla i huven (tyvärr mitt i ett veck) och den hade även lite sprucken plast interiört. Den var ren och snygg, som ny i motorutrymmet, men inte den pärla jag förväntade mig. Sedan provturen.. Som en ny bil i chassit. Fast och fin, och knäpptyst. Drog lite åt höger men det kändes lufttrycksrelaterat. Kopplingen var hemsk. Av och på.. Säljaren hävdar att det ska vara så på 3-serien men första kilometern hoppade jag groda rejält. Rätt bullrig på motorväg men tyst i stan. Varvet... Tja, den varvade..rejält. Utväxlingen på 5:an ÄR verkligen så låg som hävdats här. Samtidigt hade jag andra förväntningar på kraften. Den gick som en symaskin (såklart) och kändes alert men den gav ingenting tillbaka när man drog lite på växlarna. Inte antydan till "kick" nånstans utan en helt jämn kraftutveckling. Min gamla enkelvanos 520-96 har en betydligt roligare karaktär. Det positiva är att jag, som är so near as makes no difference 2m lång satt bra, och att rosten verkligen var obefintlig. Inte antydan ens på de känsliga ställena. Sammantaget säkert en bra bil, men kan jag tänka mig en 12000-milare istället så tror jag nog att det finns ännu finare exemplar därute, och helst med automat. Det blir inget köp alltså, men modellen som sådan är fortfarande högintressant! |
|
|
Titsandbeer, Utväxlingen på bilar med automatlåda skiljer mot manuella, bilar med automatlåda är i regel högre utväxlade. __________ Mvh Grelle |
|
Karl-Hilding |
Grelle du han före mig. Ja det skiljer markant!! Vargen74. Du kan lita på mig. Jag är ingen bankdirektör! Provkör en 325 eller varför inte en 330. Skiljer inte så mycket i pris. Och jag lovar att du får kickarna. |
Karl-Hilding |
Finns hur många som helst men du får köra några mil. Bla en -04 i GBG el Båstad. Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
Tackar för länkarna, men är inte intresserad av en cab. En Ci eller möjligen sedan..och helst med automatlåda. Samtidigt kanske jag begär det omöjliga. Bilar som är i den här åldern kanske helt enkelt HAR repor och skrap, parkeringsbulor osv och att man får lätta rejält på lädret och köpa nyare. Att åka 40mil gör jag inte, om det inte finns fler intressanta objekt på samma ställe. Jag har märkt att säljare gärna överdriver skicket på de egna bilarna och jag har alldeles för många gånger åkt långa sträckor bara för att finna att bilen långtifrån motsvarade förväntningarna. Nåväl, jag har inte bråttom. Här uppenbarade sig ett alternativ, och jag kan vänta in rätt bil. Skicket är nästan viktigare än modellen.. Vi tittade som sagt ursprungligen på E39 (ej touring) och vi gillar både e46 och e39 så skicket på bilen (inom prisramen) och att det är låga mil är viktigare än vilken modell det blir. Så har någon tips på en fin e39 eller e46 med M54 under 80.000 med max 14k mil och inom ett rimligt avstånd ifrån Kalmar/Oskarshamn så tar jag gärna emot dem.. Något litet uppslag eller lite repor kan såklart accepteras men fina, rostfria ex och automat är ett plus! |
|
Karl-Hilding |
Missuppfattning av mig ang cab. |
Karl-Hilding |
Prutläge här. Varit inne i 26 dagar. Länk |
|
Ser ju väldigt fin ut, men alldeles för dyr för mig.. Denna, däremot.. Länk Men åka till Sthlm är ju surt om bilen är trist i verkligheten.. Är ju fan att man ska bo i ödemarken.. Finns 7st BMW totalt i mitt län på blocket mellan 50-90.000:- och bara 1 (en manuell 530) är något intressant..och då inte LIKA intressant som en bra E46 Ci... |
|
|
Ta tåget o bränn av en dag i Sthlm , finns ju flera 330ci ute på blocket. En med smg o Clubsport |
|
| Som sagt..budget runt 80k, kanske något mer...och smg och clubsport lär kosta mer än så. Just smg och clubsport är inget jag direkt värdesätter heller.. Ska 95% av tiden glidas med. | |
Karl-Hilding |
Länk |
Karl-Hilding |
Köp ovanstående. |
|
"Inte antydan till "kick" nånstans utan en helt jämn kraftutveckling. Min gamla enkelvanos 520-96 har en betydligt roligare karaktär." Det jämna draget är väl ganska typiskt för M54, jag tycker inte det har varit några direkta kickar av det slaget i nån M54 jag kört oavsett storlek. Med en budget på kanske lite över 80k så skulle iallafall jag se om det inte går att leta upp en ok bil med faceliften som jag tycker är betydligt snyggare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.