|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Svärfar har idag kollat en 320ci som tydligen var helt felfri i skicket. Inga repor eller parkeringsbucklor, inget märkbart slitage i inredningen. T.o.m däcken var nya.. Årsmodell 2002 och 7000mil på mätaren. Han har renoverat bilar sedan barnsben så säger HAN att den är fin så är den fin.. Jag och frugan har letat fin BMW ett tag så jag ska in och kolla den i morgon förmiddag, köra en sväng och kanske göra affär. Jag vet dock ingenting om coupemodellen och behöver vera om det finns något specifikt med den som jag ska vara särskilt uppmärksam på. Tacksam för tips! | |
| Priset? | |
Karl-Hilding |
Mororn kan vara en besvikelse trots 170 hk. Priset bör ligga mellan 65-75. |
|
Att motorn inte skulle räcka till ser jag som en orimlighet. En kalasfin orginalare som den här ska inte flåköras och enligt guiden här på autopower så ska en 320ci fixa 0-100 på 8.2s och toppa 226km/h och det räcker och blir över för behovet. Priset..well, där har ni fel. Bilen är lite dyrare än så (inte mycket och på firma med garantier) men enligt bilpriser.se ska rekommenderat handlarpris i denna specifikation och med dessa mil ligga på 107.000:-, och mellan 86-93.000:- vid privatköp. Bilen är billigare än det rekommenderade privatköpet..så att den skulle kosta 65-75K är fel. Privatbilar på blocket finns inga med denna typ av mil men det finns några 13-15k-milare som ligger runt 70k, går man upp till 80 finns ett par 330ci med mellan 11-15k-mil men då vi inte är intresserade av just fart så känns en klockren 320ci med halva milen som mer rätt för oss än en 330 med dubbla antalet mil och i ett skick som även om det är fint nog ändå har lite repor, något dörruppslag eller annan defekt som "vår" bil helt saknar. Nåväl, priset får man såklart tycka vad man vill om men det är mina pengar och jag är nöjd med priset. Frågan handlade, utan att jag försöker vara dryg, inte heller om vad som ska betalas utan om det finns något särskilt med ci-modellen man bör kontrollera utöver vad man normalt kollar på en sedan eller touring. Jag har t.ex hört att rutorna kan läcka en del i hög fart, men vad är då hög fart? Bilen lär aldrig rulla snabbare än 130km/h men är ljudnivån ett problem redan tidigare? Annat att tänka på? |
|
|
Du bör provköra den i motorvägsfart, 110-130, och bilda dig en uppfattning om varvtalet och ljudnivån. den är lågt växlad på 5,an. Brukar lösa sig med en bra ljudanläggning och hög volym. Motorn har en väldigt trevlig karaktär med bra bottendrag, men känns som sagt omodern med den höga utväxlingen. min 325d låg på 1 900 varv i 130 jämfört med 3 500 för 320,an, svårt att jämföra mellan diesel och bensin, men prova själv som sagt. Ljudnivån har jag ingen uppfattning om då min 320,a var en cab, vilken släpper in mer ljud utifrån. \Mats |
|
|
Tack för info! Jag har en 520i-96 och även den är onödigt lågt växlad. Ligger runt 3000varv i 110 men iofs är ljudet ganska välisolerat och det man hör är trevligt. En 320ci är borde dock kunna vara en rätt skön långfärdsvags och allför låg utväxling är ju om inte annat ett ekonomiskt aber. Jag hade hört om låg utväxling men det gällde 2L-motorn fram till -00, och jag hoppades att 2.2L/170hk skulle ha kraft nog att orka med en högre utväxling. Jag har kört en 520-03 och reagerade inte på att utväxlingen var speciellt låg men det kanske är annorlunda i en 320 (även om en lättare bil borde tillåta en HÖGRE utväxling).. Runt 13-tiden blir det körning. Detta kommer absolut att kontrolleras. Ingen dealbreaker iofs.. |
|
| Som jämförelse kan jag nämna att jag nu kört köpenhamn t&r med min 550i, den låg strax under 320,an i förbrukning, 0.92 mot 0,94. mest motorvägskörning. | |
|
Jag misstänker att jag kommer att få köra rätt långt för att de 2cl/mil ska kompensera för skillnaden i inköpspris..*s* Just soppan är ingen större grej iofs..och det där med motor: Hittade vi en lika fin 330ci med automat med samma mil och samma pengar på ett behagligt avstånd ifrån östra småland så köpte vi den istället. Ifrån början var vi ute efter en fin e39 525iA och hamnade här..(?).. Bilen kommer rulla 5-600 mil om året så bensinen är ingen tung post. Just skicket är a&o och en riktigt fin 318ci vore lika intressant som denna 320, eller en 325/330.. Nu råkade pärlan vara en 320 och motorn är ganska egal (även om en glidare gärna hade fått ha automatlåda. Jag misstänker att en fullservad Ci, helt utan repor eller bucklor, och med 7k mil på mätaren (och som inte är förstörd med sänkningar, 20", ögonlock, avgassystem som brölar osv) är svårfunnen oavsett motor (och t.o.m pris) och en bil som ska rullas lugnt med kan lika gärna ha 140hk som 231.. Just vad det är för motor och vad den drar i soppa är alltså helt ointressant. |
|
|
Kan instämma med de som säger att 320 kunde vara högre växlad på 5:e växeln i 110. Men en cab köper man inte för att åka motorväg med... När det gäller cupér så kolla noga att rutan på dörren går upp och ner när du öppnar dörren. //E |
|
Karl-Hilding |
Grannen skulle köpa en E46 cab och provade en 320 aut. En ren besvikelse. (Han har två st 320 E36 som enl honom är betydligt piggare). Nu letade han efter medelvägen 325 men det fanns ju inga inom rimligt avstånd. I Hbg, Paulsson Bil, stod en 330 cab aut. Han provkörde och inget snack längre. 330 blev såld efter en provtur. Det där att motorn inte har någon betydelse gäller nog bara det mindre startfältet. |
|
Länk Denna det talas om? |
|
|
Utifrån mitt perspektiv räcker 320 till. Den är dessutom billigare i försäkring, i mitt fall ca 4000 kr billigare per år jämfört med 330. Men men - smaken är som baken och det är tur att vi lever i ett fritt land där alla kan välja. En bättre utväxling vore däremot trevligt över hela växelregistret. Motorn är väldigt vridstark och protesterar inte i rondellen på 4:an i låg fart ner med 1200 varv. Motorn skulle lätt klara en högre utväxling. Idag är det väder för att köra nedcabbat! E |
|
|
"Carlsson77" Japp, det är den (hoppas att ingen snyter den under näsan på mig nu)...och aaaarrgghh.. Jag kom inte iväg idag! En halvtimme innan jag skulle åka så ringde de ifrån frugans jobb och undrade om hon kunde hoppa in och jobba..så hon stack och jag satt med ungarna! Ska verkligen försöka komma iväg i morgon förmiddag istället. Alternativt senare i eftermiddag om mormor kan ha barnen när hon kommit hem ifrån jobbet. Svärfar pratade med dem därinne och har ett pris vid renköp (som jag inte tänker avslöja här).. Surt, men då får man dregla över bilderna en dag till! |
|
|
Älskade min 320ci -2002. Tips: kolla runt ordentligt på försäkringar, skiljer mycket i pris. Bäst just nu if om man har hem/villa också. Betalar bara 5800 för min 325ci 2004... /Lycka till Surf Or Die!!! |
|
|
BMW försäkring skulle kosta mig ca 4600:-/år (helförsäkring) så det är ju överkomligt. Bara som en parentes.. Det dök precis upp en 325ci-03 med 7700 mil på blocket..i "nära nyskick" enligt säljarens beskrivning och för i princip samma pengar som mitt tilltänkta objekt. För långt för att på vinst och förlust åka och titta (40mil enkel resa) men.. "surfjanne" Hur skulle du beskriva skillnaden mellan 320 170hk och 325? Funkar den lilla motorn tillfredsställande i en "glidare" eller är mycket vunnet med 325? |
|
| Ytterligare en fråga.. Det där med att rutorna ska gå upp och ner när man öppnar/stänger dörren.. Hur funkar det på vintern? Nu ska väl inte mitt ex gå på vintern ändå men man undrar ju.. Nere i skarven mellan ruta och dörrplåt brukar det ju frysa på rätt bra..och man har pajat elhissar genom åren när man inte tänkt sig för.. Är det en fara med coupén? | |
|
320 motorn räcker bra för en glidare. Jag hade en 320 -03 som jag var riktigt nöjd med. |
|
| Vill inte måla fan på väggen men det kan om du har otur vara en del begynnande rost, kolla speciellt motorhuvens framkant (undersidan), under dörrlister (nederkant) samt baklucka. Ganska vanligt med rost där och garantin på dessa var bara 6 år. Annars en mkt trevlig bil och motorn är förvånansvärt segdragsvillig och inte alls slö men som påpekats är den lite lågt växlad. Kolla så elmanövreringen till bakrutorna fungerar (öppning in/ut) Lycka till! Mvh | |
|
Angående rosten så är svärfar en extrem pedant och allt sådant är kollat. Bilen är rostfri. Däremot så ska den rostskyddsbehandlas extra. Fin eller ej så är den 10 år gammal så förmodligen lär det inte dröja länge innan det börjar dyka upp. Är det någon med en 320 170hk som kan delge exakt vad den varvar i 100km/h? |
|
| 2,2 liters motorn är en riktigt trevlig liten sexa och räcker gott och väl till i en bruksbil och som du har tänkt använda bilen kommer den vara helt ok. Tack vare utväxlingen känns dessutom bilen riktigt pigg. Jag har aldrig känt att jag behövt mer effekt även om det självklart är trevligt med mer fart. Att den varvar lite har jag heller aldrig sett som ett problem eftersom motorn är så väl isolerad så att det inte märks, inte ens under lite längre motorvägspass med plusfart. | |
Karl-Hilding |
Ett gott råd. Prova inte 325 för då vill du inte ha 320. Skämt åsido. Det skiljer 22 hk med det käns som 42 hk. Inte minst för det bättre vridet. Skulle alla gånger kolla upp 325. Det är värt de 40 milen enkel resa. Den dricker tom mindre bensin. Resten kan du räkna ut själv! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.