|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja min 528 som jag köpte i höstas med klima anläggning verkar inte vilja kyla något alls! snubben jag köpte bilen av hade fyllt på systemet innan jag köpte den! papper på detta fanns. men jag testaden aldrig på hela vintern! och nu när det börjar bli lite hot så känns det som att jag vill att den ska funka! men hur ska jag felsöka den? fel koder finns det då inte tips? puss! | |
|
hm vilken tabbe såg nu att ac fläkten står stilla Men den går inte trögt :S |
|
| Funkar magnetkoppligen på kompressorn när du sätter igång AC:n? Om den inte startar så är det antagligen slut på kylmedel i systemet. | |
| Hur kollar jag det då? | |
|
Kolla på kompressorn när motorn går, du ser att hjulet som remmen snurrar över står stilla. När du slår på AC:n så ska hjulet börja snurra. Om den inte snurrar det så kopplar inte magnetkopplingen in, antagligen pga för lågt tryck i systemet. En annan orsak kan vara att yttertemp mätaren är trasig och visar -40C, funkar din yttertemp? |
|
| okej ja yttertempen funkar fint ! ska ut och kolla direkt | |
|
ja ac kompressorn går bilen ökar i varv när man drar igång den men inget kyla och ingen fläkt som snurrar :S |
|
|
Fläkten ska snurra när du sätter på AC om det är +14°C eller varmare ute. ___ Min bil: Länk |
|
| jaoch igår när jag testade va det 26grader enligt bilens temp och enligt termometern jag har i huset 10 meter ifrån bilen så stod det 24 | |
|
nu är fronten borta och jag har kollat lite och mätte på kontakten markerad med röd på bilden och får 14 volt på 2 utav dom men ändå inget snurr!? ska man då byta dom prylarna som är markerat med blått då tro? [img]Länk |
|
| URL Länk | |
| RÄTT LÄNK NU!!!!! ----> Länk | |
|
har tjyvkopplat fläkten nu och den snurrar perfekt men bara på 2 utav dom 3 polerna som inte är jord :S så finns det något man kan kolla upp varför inte fläkten går? |
|
| btw även fast jag tjyvkoppla fläkten så vart det inge kyla alls :S | |
|
Fläkten har inget med att göra huruvida det kommer kyla eller inte. Den är bara till för att kyla kondensorn. Att det inte blir kallt när AC:n är igång beror på att det är lågt tryck i AC-systemet. Du får åka till en AC-firma och utföra en provtryckning. |
|
| så om jag har för lite tryck i så går inte fläkten heller? | |
|
Om du har för lågt tryck så startar inte systemet = varken kompressor eller fläkt går igång. Att motorn ändrar varv när du försöker slå på AC:n tror jag inte har med att kompressorn går eller ej, den höjer väll varvet för att kompensera att kompressorn ska kopplas in? |
|
| men jag ser ju att kompressorn börjar snurra :S | |
|
den kan snurra även när de e för lite köldmedel. som nån skrev bara åka o provtrycka o ev fylla. felkoder kan du ju även kolla |
|
|
I bästa fall har du en smygläcka och det är bara att fylla upp så kör du nått år eller 2 till.om du gör det hos firma se till att få spårmedel i så kan du se med uv ljus var det läcker.googla på nätet på ac så hittar du lösningar på att fylla själv finns färdiga kitt med flaska å mätare. jag tror du har för lite köldmedia i systemet därav så startar inte ac`n, pga en tryckgivare (som skyddar kompressorn) jag vet jag har fyllt några stycken nu senaste åren inge märkvärdigt. k3 bmw cs#8231 |
|
| okej han som jag köpte bilen av i oktober sa att han fyllt på medel på en firma förra sommaren så lär ju vara ett leckage :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.