AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.734

Lämna bilen efter erhållit handpenning?

Sida 3 av 3
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
gustaf76: Om jag tittar på bil har jag aldrig pengar med mig. först tittar man en gång på skicket, sedan en ev provkörning och sedan en koll av någon som vet mer än jag, t ex BMWs konditionstest. Är man fortfarande intresserad så pratar man med köparen om hur man gör ebtalnignen enkalst för alla . troligen via internetbank idag och har man samma bank (i alla fall handelsbanken) flyttas pengarna direkt. Har man annan bank så kan det ta upp till morgondagen. Känns det inte säkert så kan man ju byta postväxel eller så går man gemmensamt till banken : köpaare och säljare och gör överföringen och skriver på regbeviset som man gemmensamt postar.

Omständigt men båda har koll hela tiden.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tycker diskussionen börjar tappa focus lite..
Köper man bil av privatperson, och tar lån med bilen som säkerhet, så får inte säljaren sina pengar förräns regbeviset är påskrivet och inskickat till banken. Iaf gick det till så när jag köpte min, som jag redan har sagt..
Sen när man väljer att lämna ifrån sig bilen kan väl diskuteras, men det tryggaste är såklart att vänta tills pengarna har kommit in på kontot.
Men allt det här tragget om postväxlar och överföringar hit och dit, kan ni lägga ner. Har ni läst hela tråden så vet ni att det handlar om ett köp med kreditlån! Och då går det inte till så.. Köparen får alltså inga pengar eller postväxlar av banken som han kan lämna till säljaren!!

Btw, jag undrar också hur det gick för ts!?

-------
Min bil suger inte...
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej alla.
Givetvis kan man åka och kolla på en bil man är intresserad av utan att ha pengar med sig, men man ska definitivt ha allt klart med bank, lån etc så att en affär ska snabbt och smidigt, allt annat är oseriöst enligt mig. Jag kanske uttryckte mig otydligt.

Men om man är ganska säker på att man ska köpa den bilen och kanske t o m åker långväga, då bör man ha pengarna med sig. Visar det sig vara rätt bil så bespar man sig själv och säljaren mycket möda.
Vi alla vill ju inte ha testpiloter, däcksparkare och annat löst folk till våra objekt som ska säljas. Sedan så klart är det en viss typ av bil ex M-bilar etc där det krävs att man tittar på flera objekt av olika anledningar så har man inte pengarna på sig.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ok, jag får kanske äta upp mina egna ord lite..
Det framgår faktiskt inte med säkerhet vilket sorts lån det handlar om. TS skriver bara att han fick fylla i sitt kontnr för att köparen skulle få lånet.
Man får väl utgå från att ts ringer handelsbanken och kollar upp så att pengarna blir utbetalade direkt till honom, och att köparen inte kan stoppa utbetalningen.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, hur gick det?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Han gjorde nog som jag skrev och blev blåst:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.