|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller på att sälja beg. bil privat och är lite nojjig så ville bara kolla om råd och tips. Frågeställningen gäller i grunden när jag vågar signera kontraktet och lämna ifrån mig bilen. Är överens med köparen som har betalt in handpenning vilket jag kan se på mitt bankkonto. När det gäller resten av betalningen har köparen tagit ett lån från Handelsbanken Finans och dessa pengar skall vara på väg (överföring kan ta upp till ett par bankdagar) till mitt konto, men dessa pengar ser jag ännu inte och banken kan inte heller se dem när jag ringer och frågar dem. Jag fick dock skriva på ett par papper från Handelsbanken Finans och fylla i mitt kontonummer bara för att köparen skulle få ta lånet. Handelsbanken Finans ville även se kopia på mitt köpekvitto från när jag köpte bilen ny för att säkerställa att jag är ägaren som jag påstår. Köparen är stressad och hennes gamla bil har gått sönder så hon vill ha min bil så snart det bara går. Frågan är vad jag skall kräva att ha bevisat/överfört i rena pengar för att kunna signera kontraktet och lämna bilen och alla nycklar/dokumentation till henne? Jag har bett henne att fixa kvitton från Handelsbanken Finans på att lånet hon tagit där för slutlikviden verkligen har överförts till mitt konto och kommer hamna där till slut. Men räcker det? Kan en sådan här överföring på något sätt dras tillbaka av köparen eller Handelsbanken Finans eller finns det andra risker med att inte se att pengarna är inne på mitt konto ännu? Stort tack för råd och tips! | |
| Jag hade inte lämnat ifrån mig någon bil utan att fått full betalning något annat är vansinne. Vänta tills alla pengar är på ditt konto innan du lämnar över bilen. | |
| Instämmer, du ska absolut INTE lämna ifrån dig bilen förrän alla pengar finns på ditt konto. | |
|
Kort sagt: Har du inte fått alla dina pengar så lämnar du inte över någon bil...det är liksom det som är vitsen med att sälja någonting. Mvh Janne. |
|
|
Jag håller medföregående talare men skulle man inte rent hypotetiskt kunna göra så här: lämna över bilen + en nyckel. Behålla resterande nycklar + ägarbeviset. Om pengarna ej blir insatta på kontot så anmäler man den stulen. Visst bilen är borta och pengarna lika så om det vill sig illa... Så vill man vara helt säker finns det bara ett sätt, att vänta. |
|
| Risken med det sistnämda förslaget är att någon okänd kör omkring med din bil och din försäkring. | |
|
Och att försäkringsbolaget inte anser att detta är gott nog för att betala ut ersättning för "stöld". Inga pengar, ingen bil. |
|
| Om banken inte ser överföringen så är väl inga pengar på väg heller? | |
|
Kan tillägga att köparen känns väldigt ärlig och reko, så hela affären har känts bra ur det perspektivet. Men samtidigt var det ju väldigt samstämmig feedback på att "först alla pengar, sedan lämna bil", så får kanske hålla fast vid det trots allt. Tack för all feedback! |
|
|
Alla bedragare känns ärliga och reko när man pratar med dem :( Alla pengar först. Sen bilen. ------- //Lövet |
|
| Jag säger inte att det gäller denna affären, men kvinnliga målvakter används ofta vid skumma affärer, det låter tydligen mer trovärdigt då. | |
|
2-3 bankdagar kan alla vänta. i annat fall får man väl hyra en Aygo på OK för 199 kr/dygn. Med andra ord: När den fulla likviden bokförts på kontot lämnar man bilnyckeln. Inte innan! Det gör inte ens bilfirmorna. |
|
|
Du är påväg att bli blåst. Om de inte kan se att pengarna är påväg så är de troligtvis inte det. Och har köparen gjort en överföring så ska denne ha fått ett transaktions id och med hjälp av detta ska banken definitivt kunna se något. Har man samma bank så går överföringen på en gång och även om man har olika banker så kan det komma på samma dag beroende på när man gör överföringen men generellt upp till 3 bankdagar. Lämna inte över nånting innan du har pengarna det spelar ingen roll att de verkar hur ärliga som helst och behöver bilen till en resa eller vad det nu är. |
|
| Var hon SÅ snygg :) Inga pengar - ingen bil, hon får vänta. | |
|
Klassiskt lurendrejeri. Måste ha bilen på en gång för den andra har gått sönder. Betalar handpenning och ska betala resten om ett par dagar. På en timme så har bilen bytt ägare 5ggr och du ser inte röken av vare sig bil eller resterande pengar. |
|
| Men så länge du har bilen kvar, står du som vinnare med handpenningen på kontot. ;) (p.s. uppmanar inte till brott :)) | |
| Förstår liksom inte riktigt upplägget? Varför handpeng? Betalar hon handpeng innan hon fått klart med lån? Varför plockade hon inte bara ut en bankväxel samtidigt som hon gjorde klart med lånet? Låter ju lite skumt i alla fall.... | |
| Det är väl inget brott att behålla handpenningen, det är ju hela vitsen med den. Instämmer att det hela låter misstänkt. Kvinliga målvakter är som sagt vanligt. Lämnar man ut nyckeln så ser försäkringsbolaget det som att du har varit oaktsam= ingen ersättning. Därför ska du alltid följa med under provkörningen också. | |
| Vänta pa ALLA pengarna. Hon kan hyra bil, ta taxi eller buss så länge. | |
| Vad har man för stöd i lagen att anse att man har rätt att behålla handpenningen om personen tex helt plötslgt inte ska ha bilen? | |
|
Aldrig! Inga pengar ingen bil!!! Alpina B8 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.