|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Syftet med handpenningen är väl att den ska täcka säljarens eventuella kostnader om köparen drar sig ur, tror inte att den får behållas i sin helhet "bara för att". Rätta mig gärna om jag har fel. MVH Robert |
|
|
En banköverföring som är "på väg" kan även stoppas så det kan inte nog poängteras.....ingen bil innan full betalning. Enda gången jag släppt något innan full betalning var när jag skulle sälja en MC och köparen skulle få en likvärdig genom försäkringen då hans blivit stulen. Jag blev uppringd av försäkringsbolaget som sa att det var ok och jag kollade givetvis genom att själv upp försäkringsbolaget och dubbelkolla så han inte satt en "målvakt" till att spela handläggare. Det är tyvärr livsfarligt att vara naiv i dagens samhälle oavsett hur ärlig den andra verkar. |
|
| Har du namn & telefonnr till handläggaren på Handelsbanken Finans och han eller hon bekräftar att pengarna är överförda till ditt konto när du ringer så torde det vara tämligen riskfritt. | |
|
Jo, det stämmer, i alla fall om det är köp av en näringsidkare. Mellan privatpersoner gäller köplagen som inte är tvingande och då kan man komma överens om annat än vad som står i lagen. Men det är väl rimligt att handpenningen ligger på den nivån. Sen kanske det finns olika syn på vad säljarens kostnader är. Har man kommit överens om ett pris och sedan sagt nej till någon annan spekulant så är det ju svårt att veta vad denne skulle vilja betala om den första köparen sen backar ur. Sannolikt blir ju den andra spekulanten försiktigare och kanske drar sig ur helt eller hittar en annan bil under tiden. Tycker att det är lite egendomligt att man ska kunna dra sig ur ett privatköp utan rimlig anledning om man inte skrivit nåt förbehåll om att man måste få ett lån eller om det uppstått något fel på bilen efter att man besiktat den eller om det är något som inte stämmer enligt säljarens beskrivning. |
|
| Det är bedragarnas specialitet att verka ärliga och trovärdiga så man kan aldrig vara nog försiktig. | |
|
Att din bank inte kan se att pengarna är på väg är inget konstigt. Enda läget jag skulle kunna överväga är om jag själv fick prata med av mig själv slumpmässigt vald person hos den banken där köparen har tagit lånet. Om den banken då kan lämna ett kvitto eller annat bevis på att överföringen till dig är utförd kan jag tänka mig att lämna bilen. Men å andra sidan, har det gått så långt att långivaren fört över pengar lär pengarna dyka upp på ditt konto kl 12:00 dagen efter! Sen låter det inte helt vanligt att långivaren sätter över pengarna direkt till ditt konto? Man brukar väl få pengarna man har lånat till sitt konto och så får köparen själv vidarebefordra till dig? |
|
|
Jag fick dock skriva på ett par papper från Handelsbanken Finans och fylla i mitt kontonummer bara för att köparen skulle få ta lånet. Vad är detta? Varför behöver de ditt kontonummer för att bevilja lånet? Jag har aldrig varit med om att köparen ska skriva under mitt låneavtal. Har du en kopia på pappret som du skrev under? Hur mycket pengar pratar vi om här? |
|
|
Jo, de gånger jag tagit lån så har pengarna kommit till mitt konto och sedan har jag fått betala vidare. Om nu köparen är ärlig och verkligen vill snabba på affären så borde hon ju kunna bevisa att lånet är taget och pengarna på väg. De gånger jag tagit lån så har också pengarna kommit in på mitt konto direkt utan någon fördröjning. ___ //Ulf |
|
|
Det är kanske är så när man tar lån med bilen som säkerhet? Banken vill försäkra sig om att pengarna går till det bilköp som är avsett. De lån jag beskriver ovan har inte varit billån även om pengarna använts till bilköp. ___ //Ulf |
|
|
Cash is king. Bankerna gillar att ha mycket pengar flytande i sin pool, det är problemet. Finns ingen anledning alls till att det skall ta flera dagar att föra över pengar mellan banker. Blir ju löjligt när det går snabbare att fysiskt ta ut pengarna och sedan gå till den andra banken och göra en kontantinsättning. Nu får man förvisso inte ta ut pengar på bank längre såvida man inte ringer dagen innan och "beställer" belopp över 15 000:- Sek. |
|
|
Programmer när du tog lån var köparen tvungen att skriva under och lämna sitt kontonummer? |
|
|
delorian: när jag tog lån så var det ju jag som var köpare...;) men om du menar säljaren så har dom aldrig varit inblandade i mina lån. Men som jag skrev så har jag aldrig tagit ett specifikt billån med bilen som säkerhet utan det har varit blancolån eller liknande. ___ //Ulf |
|
|
Jag tog lån med bilen som säkerhet. Köpte av privatperson, och det gick till ungefär som ts beskriver. Jag betalade handpeningen/kontantinsatsen till säljaren, reserande belopp sattes in på säjarens konto av banken efter att denne skickat in kontonummer och påskrivet regbevis. Jag åkte 60 mil för att köpa bilen, och fick den med mig utan att säljaren hade fått full betalning.. Men jag håller nog med om att det säkraste är att avvakta tills pengarna är inne på kontot. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ulf/Programmer har helt rätt - har köpt två bilar via Handelsbanken finans och numera kan man inte ta ett lån (med bilen som säkerhet) och sedan dra sig ur och använda pengarna till annat. Tidigare har man kunnat detta men bankerna har blivit striktare de senaste åren. Det vi gjorde senast (2010) var att göra upp affären på ett handelsbanken kontor nära säljaren. Där fick han ett kvitto på att pengarna var på väg till hans bank och det skulle inte ta mer än max 1 bankdag (Handelsbanken till Swedbank). Innan detta hade jag fyllt i och fått godkänd en detaljerad låneansökan med uppgifter om fordonet, säljare, länk till Blocketannons etc... Därför skulle jag föreslå att ni gör upp affären på Handelsbanken, då går det inte heller att stoppa utbetalningen. Det jag kan se som bekymmer är om köparen inte får låneansökan godkänd, då faller liksom hela processen och då skulle jag hållit hårt i bilen. |
|
|
En gammal klassiker som tagit ny form. Va F.n pengar är ett handelsmedel som utlämnas mot ngt som ska inhandlas........ Inga pengar ingen vara! Lätt att tjejen är målis i div undervärden. Lägg ner o sälj bilen till en Svensson som gör rätt för sig. Ring polisen o kolla hur du ska gå till väga, tonen och det gröna gräset kommer nu att byta läge o färg eftersom du har deras pengar o inte "vill" göra affär på deras sätt. Låt dig inte skrämmas utan stå på dig. Lämna tillbaka handpenning o lär dig en läxa...försök inte att behålla för det kommer kosta mer än det smakar! |
|
| Mycket snack - inkl från mig själv :-) men hur går det? Nu har det gått några dagar och har du fått några pengar på kontot än? | |
|
Ekvationen är busenkel. Som köpare åker man inte och tittar på i syfte att köpa om man inte har alla pengar med sig, ev i form av växel om det är en hög summa. Och som säljare så lämnar man under inga omständigheter ifrån sig bilen utan att ha fått alla pengar i handen. Alt. gjort upp affären på ens egen bank. |
|
|
Att lägga en handpenning för att resterande pengar ska föras över mellan olika banker är inget konstigt. Självklart lämnar man inte över bilen innan full betalning har kommit in. Så nu vill vi veta hur det gick för TS fick du resterande deg för bilen? |
|
|
gustaf76: menar du att man inte kan åka och titta på en bil man är intresserad av utan att ha med sig pengar/bankväxel? ___ //Ulf |
|
| Programmer har inte du med dig 120 000 i jofa hockey trunk när du åker runt å kikar på bilar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.